Expedice za polární kruh - 1. část: cesta tam

V hlavě mé i v hlavách mých kamarádů se před pár roky zrodil nápad podívat se do severního Finska, do největšího finského národního parku Lemmenjoki (název získal podle stejnojmenné řeky), do země Laponců, 300 km za polární kruh.

O Národním parku Lemmenjoki

Národní park je rozdělen na dvě hlavní zóny. Základní část se nachází podél řeky Lemmenjoki. Tato oblast je pro turisty, kteří chodí pouze po značených cestách - je tady hlavní okruh a několik odboček. Naleznete zde mnoho příjemných tábořišť - s ohništěm a sedátky dokola. Na každém tábořišti je suchý záchod, dřevník s připraveným dřívím, sekera a špalek na štípání dřeva. Pak jsou tady ještě dva druhy srubů: ty první se dají pronajmout a ty druhé jsou určeny pro každého. Jsou odemčené a pokud je volno, tak tady můžete strávit jednu noc. Jsou tam palandy nebo letiště, stůl, lavice a kamna.

Druhá část parku zabírá většinu jeho plochy. Moc cest tady už není a když přeci jen nějakou najdete, tak je to většinou sobí pěšinka, která najednou skončí. V této části můžete chodit kudy chcete a tábořit je možné rovněž kdekoliv. I v této divoké části je možné najít několik srubů, ve kterých lze tábořit. Nejvyšší kopce tady dosahují asi 500 metrů, ale krajina tu rozhodně rovinatě nepůsobí.

Cesta tam a zpět

Rozhodli jsme se jet autem, abychom mohli alespoň částečně nasát atmosféru zemí, kterými jsme projížděli. Tam jsme jeli přes Německo (Drážďany, Berlín, Sassnitz), dále trajektem do Švédska (Trelleborg, Stockholm, Haparanda) a poté do cílové země - Finska (Rovaniemi, Ivalo, Inari, Lemmenjoki Njurgalahti). Zpět jsme se vraceli přes celé Finsko od severu k jihu, dále trajektem Helsinky - Tallin (Estonsko) a přes Lotyšsko, Litvu a Polsko zpět domů... Obě cesty byly skoro stejně dlouhé (cca 3000 km).

Start (1. den – 797 km)

Startujeme z Prahy Horních Počernic směr Německo. Průjezd Německem je poměrně nudný, protlačíme se přes odpolední špičku v Drážďanech k Berlínu. Odtud obchvatem kolem Berlína po dálnici směr Sassnitz. Cesta trajektem Sassnitz (Německo) - Trelleborg (Švédsko) je velmi klidná. Většinu času trávíme podřimováním na horní palubě.

Zvětšit mapu

Průjezd Švédskem (2. den – 993 km)

Nad ránem přijíždí trajekt do Švédska (Trelleborg) a my jedeme dál přes noc, protože v jižním Švédsku nechceme tábořit. Dopoledne snídáme na slunečném odpočívadle asi 250 km před Stockholmem. Po poledni přijíždíme do Stockholmu, kde asi 45 minut hledáme muzeum Vasa. Nakonec muzeum nacházíme a absolvujeme prohlídku (hlavní atrakcí je středověká loď /viz foto níže/, která se hned po startu potopila a byla vyzvednuta a uložena do muzea, plus dalších 7 pater expozic). Po prohlídce následuje průjezd až do severního Švédska. Večer prší a my nemůžeme najít odpočívadlo s přístřeškem (nechceme v mokru a za deště stavět stan). Nakonec máme štěstí, protože těsně před setměním nacházíme v dešti odpočívadlo s domečkem (Armsjön).

Přes polární kruh (3. den – 1085 km)

Vstáváme brzy ráno, už neprší, vaříme snídani a vyrážíme. Zastavujeme u vyhlídky nad mostem Rundvik a poté na odpočívadle Skeleftea. Odpoledne chvíli stojíme u zálivu poblíž Lulea, protože na dálnici je bouračka (doprava je odkloněna po malých, někdy i prašných, silničkách). Bereme poslední švédský benzín (Töre). Večer si prohlížíme poslední švédské městečko Haparanda a pak už následuje hladký průjezd do Finska. Ve 22:00 dorážíme na severní polární kruh k Rovaniemi /viz foto níže/, kde zjišťujeme, že tu mají o hodinu víc a tak posouváme čas. Prohlížíme si okolí a dále jedeme na sever směr Ivalo, kam dorážíme asi ve 3 hodiny ráno (za posledních 300 km do Ivalo jsme potkali snad jen 5 aut…).

Zvětšit mapu

Pokračování ZDE – 2. část: začátek putování >>

Autor: Karel Urban | pátek 31.8.2012 15:42 | karma článku: 10,99 | přečteno: 803x

Karel Urban

Proměny oblohy - Ašsko a Chebsko (fotoblog)

Mraky při mé cykloakci v Ašském výběžku byly zase dost fotogenické. Kraj je to krásný, klidný, necivilizovaný... Posuďte sami - fotografie jsem pořídil při cykloputování ve dnech 1.-4.7.2013.

10.7.2013 v 7:40 | Karma: 26,15 | Přečteno: 1642x | Diskuse| Fotoblogy

Karel Urban

Povodeň v Praze, den třetí - optimistický (fotoblog)

Třetí den povodně byl pro Prahu už mírně optimistický. Vysvitlo slunce a voda začala aspoň trochu opadat. Aktuální situaci jsem se pokusil zachytit na fotografiích z různých částí metropole.

5.6.2013 v 7:46 | Karma: 17,18 | Přečteno: 1012x | Diskuse| Fotoblogy

Karel Urban

Pražský hrad 20x jinak v obrazech... (fotoblog)

Pražský hrad je úchvatný z mnoha pohledů. Ve dne nebo v noci, v zimě nebo v létě. V každém denním nebo ročním období má svou neopakovatelnou atmosféru...

23.5.2013 v 8:05 | Karma: 14,89 | Přečteno: 560x | Diskuse| Fotoblogy

Karel Urban

Orlické hory - proměny oblohy (fotoblog)

Mraky v Orlických horách byly při mé poslední návštěvě opravdu velmi fotogenické. Fotografie jsem pořídil při cykloputování ve dnech 8.-11.5.2013. Trochu zapomenutý, ale krásný kraj...

16.5.2013 v 7:25 | Karma: 30,23 | Přečteno: 2330x | Diskuse| Fotoblogy

Karel Urban

Fata Morgana - Tropičtí motýli (fotoblog)

Nabím Vám moje "úlovky" z letošní výstavy Tropičtí motýli ve skleníku Fata Morgana. Motýli a kukly pro pražskou výstavu se v přírodě vyskytují především v Africe, na Kanárských ostrovech, Filipínách, Thajsku, Malajsii, ve Střední a Jižní Americe.

26.4.2013 v 7:45 | Karma: 17,58 | Přečteno: 760x | Diskuse| Fotoblogy

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

V kolumbijském Medellínu spadla kabina lanovky. Jeden člověk zemřel

26. června 2024  19:42

Při pádu lanovky ve druhém největším kolumbijském městě Medellín zemřel ve středu nejméně jeden...

Vláda navrhuje zvýšení měsíčního poplatku České televizi na 150 korun

26. června 2024  5:53,  aktualizováno  19:39

Přímý přenos Návrh na zvýšení měsíčních poplatků veřejnoprávním médiím schválila vláda. Zatímco u České televize...

Izraelský vpád do Libanonu? OSN varuje před humanitární apokalypsou

26. června 2024  19:26

Rozšíření izraelské války proti palestinskému hnutí Hamás z Pásmu Gazy do Libanonu by mělo...

Zvěte Romy do kostelů, ať tam jsou jako doma, vyzvali zástupci církví

26. června 2024  19:23

Zástupci křesťanských církví v Česku usilují o to, aby se sbory, farnosti, společenství či kostely...

Mým koníčkem je cyklistika a aktivní cestování. Rád navštěvuji rozhledny a vyhlídková místa.