- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ponechme nyní stranou etiku poplatků u předškolních dětí a sociálně slabých občanů – těm je samozřejmě třeba poplatky zcela odpustit, resp. vrátit. Mnohem zajímavější otázkou je, proč z tolik potřebné a dlouho očekávané reformy zdravotnictví zůstalo jen ubohé a okleštěné torzo v podobě neustále omílaných poplatků.
První, a dost možná i největší chybou ministra Julínka bylo, že neměl odvahu či sílu na to, aby reformu představil vcelku a srozumitelně. Kdyby si dal on, nebo aspoň některý z jeho lidí dost práce s tím, aby vypíchl důležité kroky a logicky zdůvodnil, proč jsou nezbytné a jak na sebe navazují, pravděpodobně by se dočkal mnohem širší podpory, než má dnes.
Stará pravda říká, že kde se nedostává vysvětlení, vzniká prostor pro polopravdy, dohady a fámy. V kontextu současné politické praxe proto není divu, že jen těžko budeme hledat politika, který by si k poplatkům nepřiložil své populistické polínko. Upřímně, od členů KSČ či ČSSD by bylo bláhové očekávat, že podpoří něco, co v důsledku povede k větší odpovědnosti občanů, byť by šlo o odpovědnost za vlastní zdraví.
Proč se ale nedostalo Julínkově reformě viditelné podpory ani od spolustraníků a koaličních partnerů? Je snad koalice skutečně tak vratká, že se nemůže domluvit, co dává do parlamentu? Nebo je kritika ze strany vládních stran (KDU a Strany zelených) více motivována získáním bodů před krajskými volbami? Pan ministr měl, doufám, dostatečné argumenty aspoň pro své stranické a vládní kolegy...?
Nedovedu si představit horší scénář, než zastavení či zbytečné oddalování reformy. Zejména v souvislosti se zahájením privatizace nemocnic a plánováním privatizace zdravotních pojišťoven potřebujeme ucelenou a smysluplnou koncepci jako sůl. Bez ní se totiž může pacient ocitnout v patové situaci. Pakliže vlastníkem nemocnice i zdravotní pojišťovny bude jeden a týž subjekt, kde asi zůstane šance pacienta na kvalitní (čti: nikoli za každou cenu nejlevnější) léčbu? Už dnes vyplouvají na povrch problémy související s nekoncepční a nepříliš průhlednou privatizací – z nichž zavírání oddělení či hromadné odchody lékařů i zdravotnického personálu jsou jen špičkou ledovce.
Samostatnou kapitolou je pak plánované rozdělení přebytku na účtech zdravotních pojišťoven ve výši 25 mld. Kč do kapes pojištěnců. Smutnou pravdou je, že v takovém případě většina z těchto peněz skončí na účtech cestovních kanceláří či prodejců spotřebního zboží. Co taky s nějakými dvěma a půl tisíci korun, že? Kdyby se však uvážilo například rozdělení poloviny této sumy jednotlivým krajům, dá se naopak uvažovat o rozumném dovybavení nemocnic moderními přístroji, motivačních příspěvcích pro podhodnocený personál nebo o tisíci dalších nezbytností, na které dnes zdravotnictví v krajích z nedostatku finančních prostředků nedosáhne. Možností, jak cíleně dostat peníze do zdravotnictví, se samozřejmě nabízí celá řada, toto je jen příklad.
Dílčí kauzy, které s větší či menší pravidelností probíhají médii, poplatky či privatizačními kotrmelci počínaje a situací v léčebnách pro dlouhodobě nemocné konče, mě nemohou uspokojit. Chci jasnou a promyšlenou koncepci reformy. Chci rozumné vysvětlení jednotlivých jejích kroků. Chci, aby se do celospolečenské diskuze o reformě jako celku zapojili ti, kterých se týká. Chci, aby ministr Julínek sebral rozum i odvahu, přestal se zmítat pod tlaky jednotlivých aktérů a dílčích afér a postavil se k reformě čelem. Dočkám se, pane ministře? Pokud se odpovědí nedočkáme pak jsou pouze dvě vysvětlení. Buď celková koncepce neexistuje nebo má takové slabiny , že není prezentovatelná . Pak ale je třeba něco změnit. Co asi ?
Další články autora |