Daňová reforma - komu vlastně prospívá?

Že je reforma veřejných financí nutná, na tom se shodnou asi všechny politické strany. O tom jak má ale výsledná reforma vypadat panuje velmi rozdílná představa.  

Předpokládal jsem, že reforma z dílny ODS bude principielně rušit spoustu výjimek a úlev, což ostatně občanští demokraté slibovali již dlouho předtím. Očekával jsem, že sníží daně, podpoří střední třídu a nezapomenou na drobné a střední podnikatele.
 
Bohužel, namísto toho vládní reforma extrémně zvýhodnila absolutně nejlépe vydělávající skupinu obyvatel s příjmy nad 1 milion korun ročně. Jakoby se zapomenulo, že pravicovost automaticky neznamená zrušení principu solidarity. Stávající úpravy však tento princip zdá se neuznávají. Proberme je tedy postupně.
 
Byla zavedena rovná daň 15% ze superhrubé mzdy. To je jistě razantní krok, který může vyvolat zvláště u nejvyšší příjmové skupiny potlesk. Zdá se i spravedlivá. Ano, na první pohled není vlastně člověk proti, i když já osobně bych preferoval spíše mírnou progresi 15% a 20% ( pro příjmy nad 100 tisíc Kč měsíčně). Příjmová kategorie nad 100 tisíc měsíčně totiž příliš neřeší, zda je na výplatní pásce o 6 tisíc méně nebo více. Varianta mírné progrese by i umožnila přidat seniorům s nejnižšími důchody měsíčně přibližně 500 Kč. Pět set je pro tvůrce daňových změn zanedbatelná částka, pro naše seniory však představuje velkou sumu.
 
Přesto bych se s touto „rovnou“ daní smířil, pokud by byla skutečně rovná. Jenže v tomto nově nastaveném systému jsou ti nejbohatší tak trochu rovnější. Zatímco daň je rovná a tudíž  proporcionální a tváří se spravedlivě, tak základ daně se mění u příjmové skupiny nad 1 milion korun způsobem, který ale spravedlivý přístup mění naruby… Tím důvodem je strop pro odvody sociálního a zdravotního pojištění. To znamená, že nad tento limit není žádná super hrubá mzda, ale čistá 15% daň ze mzdy. Tím dochází k úspoře pro nejvyšší příjmové kategorie v řádu desítek tisíc korun měsíčně.
 
S tím už souhlasit nemohu, protože princip solidarity nebyl pouze mírně upraven, nýbrž byl významně potlačen. Je- li dnes rovná daň 15% ze superhrubé mzdy, což je něco okolo 20% z původní hrubé mzdy, pak pro nejvyšší příjmovou skupinu bude  průměrný  čistý měsíční příjem v průběhu roku výrazně stoupat. Při dvoumilionovém příjmu bude pak čistý příjem z toho druhého milionu cca 850 000 Kč. Takže místo mírné progrese je tu naopak výrazná degrese. Ukazuje se, že ta často skloňovaná rovnost je jen naoko a termín superhrubá mzda jen dobře posloužil k matení veřejnosti.
 
Ti, kteří patří do příjmové kategorie 30-80 tisíc korun měsíčně už nejásají. Pro ně už tato nová zdaňovací čísla nejsou tak příznivá. Jejich úspory se budou pohybovat pouze v řádu jednotek tisíců.
 
Další otazník se vznáší nad novým prodloužením termínu leasingu na 5 let. Koho se toto rozhodnutí dotkne? Malých a středních firem, kde není výjimkou že se najezdí s auty 40 tisíc km ročně. Při této praxi je auto v 5 roce provozně drahé. Velké firmy si mohou dovolit koupit auta normální jednorázovou platbou či používají operativní leasing, malé však ne. Bylo-li cílem zvýšit základ daně a tím i výběr daní, pak toto řešení považuji za naprosto nesystémové. O podpoře drobného a středního podnikán se pochopitelně mluvit nedá.
 
Takže bohužel jako obvykle střední a vyšší střední třída ponese reformu financí bez většího užitku. Jedno procento těch nejvíce vydělávajících si může přemýšlet jak s těmi ušetřenými penězi naloží. A ti nejchudší zase přemýšlí, zda vyjdou. Ti ostatní si možná jen odevzdaně povzdechnou. Nicméně ve světle situace dnešních seniorů, mně osobně přijde potlačení principu solidarity mírně řečeno nefér.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Kamil Jankovský | středa 25.6.2008 11:58 | karma článku: 16,28 | přečteno: 1200x