Další útok na pražské řidiče?

Zbytečné tahání peněz z kapes řidičů, kteří do centra Prahy jezdit musí, nebo promyšlený, prospěšný a chvályhodný záměr? Ano, mýtné, tolik diskutované, zpochybňované, zatracované, odkládané a znovu vytahované na denní světlo, je opět na pořadu dne

. Program realizace strategické koncepce Útvaru rozvoje hl. m. Prahy je k nahlédnutí zde: http://doprava.praha-mesto.cz/(bg5kwa553deneq55rb0coy45)/default.aspx?tbText=m%C3%BDtn%C3%A9&path=search&ns=True

 

A mně v té souvislosti tane na mysli obdobný projekt, totiž zavedení parkovacích zón v Praze 1, 2, 3 a 7. I tady byla prvotní myšlenka bohulibá: více parkovacích míst pro rezidenty a příspěvek do městské pokladny. Jen ta realizace se nějak vymkla. Na pár „drobností“ se přitom totiž zapomnělo.

 

Na firmy, živnostníky a podnikatele, jejichž zákazníci k nim už nejezdí, protože nemají kde zaparkovat, například. Parkovacích míst „na hodinách“ je totiž žalostně málo. Zajet si na Vinohrady na oběd? Zavézt televizi do opravny v Holešovicích? Přivézt účetní na Žižkov deset šanonů s doklady? Absurdní!

 

Na to, že i rezidenti občas potřebují, aby k nim někdo zajel, také nikdo nepomyslel. Nechat velký předvánoční úklid na agentuře? Hledejte s lupou, milí rezidenti, protože mnoho úklidových firem na svých stránkách přímo uvádí, že na Prahu 1, 2, 3 nebo 7 nepřijedou a když, tak jen za nemalý příplatek. Nechat si něco opravit, dovézt nebo jen tak pozvat na návštěvu rodinu s malými dětmi nebo špatně chodící babičkou? Máte na to patnáct minut (jde-li o zásobování). Jinak věnujte pár hodin cestě na úřad pro dočasnou povolenku k parkování a pár stovek si připlaťte.

 

A teď k tomu má přibýt mýtné. Firmy a podniky v centru Prahy, k nimž zatím ještě někdo jezdí, můžou čekat další odliv klientů. A co nedokončené objízdné trasy? Kudy pojedou řidiči, kteří do centra vůbec nechtějí, ale nemají jinou možnost? A dál: Podle studie pražského magistrátu zpoplatněným územím projede 290 tisíc aut denně, po zavedení studie odhadují pokles o 23 %, tj. na 223 tisíc denně. Skutečně se tím centru uleví?

 

A teď to nejzajímavější – finanční stránka věci. Poplatek za vjezd do centra má činit 120 Kč denně, v době od 7 do 19 hod. Rezidenti si za cestu domů připlatí každý den 30 Kč, nebo asi 7,5 tisíce korun ročně. Jezdíte-li do centra často, můžete si předplatit necelých 27 tisíc (sic!) ročně, ctění zásobovači, taxikáři a ostatní.

 

3 miliardy má přitom Praha investovat do zavedení systému výběru mýtného, roční provoz má stát kolem 400 milionů! Marně si lámu hlavu, co může na vybírání mýtného stát tolik peněz. Počítejme: 81,4 milionů aut ročně projede (po zavedení mýtného) centrem. Výběr mýtného od jednoho řidiče má tedy stát přes čtyřicet korun. Že by naši radní plánovali, že každému platícímu řidiči pošlou děkovný dopis s květinou?

 

Nemohu si pomoci, ale celý ten nápad mi zavání obrovskou nezodpovědností vůči Pražanům, kteří se tu snaží podnikat. A také vůči Pražanům, kteří chtějí jejich služeb využívat. No a v neposlední řadě vůči Pražanům, kteří nechtějí, aby jim radní tahali peníze z kapes na fanfarónské projekty.

 

A přitom by stačilo tak málo. Například jednotná modrá zóna pro celou Prahu. Jedna parkovací karta pro Pražany, kteří spolu vzájemně obchodují, navštěvují se a jinak interagují. Více smíšených parkovacích zón. Systém: přes den hosté, přes noc rezidenti. Parkovací místa, která jsou mnohde přes den zcela nevyužitá, by se zaplnila a přinesla do rozpočtu další peníze.

 

Více kapacit na parkovištích pro mimopražské řidiče a více pozornosti stavbě objízdných tras (čti: více kontroly, méně korupce, nižší náklady a kratší doba výstavby) by zase znamenalo skutečnou úlevu pro dopravu v centru Prahy. Proč musí řidič při cestě z Teplic do Českých Budějovic projíždět historickým jádrem hlavního města?

 

Praze může pomoci jen systémové řešení, nikoli malá domů pro firmu, která bude zajišťovat výběr mýtného.   

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Kamil Jankovský | pátek 4.12.2009 11:04 | karma článku: 24,96 | přečteno: 1490x