České dráhy: Malé ohlédnutí za hospodařením a jinými eskapádami

České dráhy se chlubí, že loni hospodařily „jen“ se zhruba miliardovou ztrátou. Už ale nedodávají, že vylepšit jejich hospodářský výsledek pomáhají dotace od státu a krajů, které už dosáhly výše cca 12 miliard – aby nedošlo k mýlce, to jsou peníze, které nám všem vytáhl z kapes stát na daních.

Zhruba 30 tisícům zaměstnanců Českých drah bylo rozdáno asi 250 tisíc režijních jízdenek v reálné hodnotě (počítáno dle ceny roční síťové jízdenky, která stojí 22 tisíc) kolem pěti a půl miliardy Kč ročně. Na jednoho zaměstnance českých drah vychází přibližně sedm režijních jízdenek.

Odboráři vyhrožovali stávkou, která by za pět hodin napáchala škody za 20 milionů korun. Důvodem byla skutečnost, že nebylo úplně jasné, jestli se novela zákona o DPH neprojeví na ceně režijních jízdenek.

Podíváme-li se ale na onen důvod podrobněji, zjistíme, že:

  • vůbec nebylo jisté, že ke zvýšení odvodů DPH z režijních jízdenek dojde – odborníci se totiž nedokázali shodnout, jestli je „cenou obvyklou“ cena, kterou obvykle platili za režijní jízdenku zaměstnanci ČD, nebo jestli je jí spíše cena, kterou obvykle platí běžný cestující.
  • Ministerstvo financí v této souvislosti také vydalo stanovisko, ve kterém uvádí, že rodinní příslušníci nespadají pod definici osob spojených a tedy zaměstnavatel nemusí v těchto případech odvádět DPH z ceny obvyklé.
  • A i kdyby ke zvýšení odvodů DPH došlo, nebylo vůbec nikde řečeno, že by je České dráhy naúčtovaly svým zaměstnancům. Troufám si tvrdit, že by si spíš řekly o další dotace, jak mají ve zvyku.

Takže, pokud to shrnu:

Ztrátové České dráhy mají tu drzost rozdat čtvrt milionu cestujících jízdenky za symbolickou cenu a žádat o další příspěvky.

Jejich odbory mají tu drzost hrozit stávkou, když se stát snaží zabránit daňovým únikům.

Stát (prostřednictvím krajů) má i za takovéto situace tu drzost udržovat na většině míst monopol Českých drah.

Kde to žijeme?!

A přitom celý ten humbuk kolem režijních jízdenek je jen bouří ve sklenici vody. Kdyby České dráhy nechaly roční jízdné svým zaměstnancům za stávající ceny a o trochu víc nechali zaplatit za režijní jízdenky rodinné příslušníky, byl by to rozumný kompromis a mohl být klid.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Kamil Jankovský | středa 24.3.2010 21:32 | karma článku: 19,19 | přečteno: 1275x