Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsou elektromobily a autonomní auta levné a ekologické? Je to jízda na dluh.

Dluhy se mají splácet. To se učíme od dětství. Lepší je nepůjčovat si nebo jen málo. A my si jeden velký dluh děláme formou neekologických a drahých elektromobilů. A jako každý dluh ho budeme muset splatit. 

 

Letošní autosalon ve Frankfurtu nám ukázal budoucnost automobilů. Levné, ekologické, autonomní - čili bez řidiče a bez práce, navíc krásně zabalené. Jako každý dluh. Nebo jste již viděli lichváře, který vám řekne, že vám půjčí, ale úrok je vysoký, výhodný jen pro něj a vám zbudou větší dluhy, rozvrácený život a oči pro pláč? 

Proč to není levné - ani provoz? Proč to není ekologické ani bez práce? A proč je to dluh?

Jsme národ, který vyrostl na uhlí a oceli, tak je logické, že se nemůžeme srovnávat např. s čistým Norskem, které je v ekologii daleko před námi. A proto je u nás elektromobil dražší než auto se spalovacím motorem. Jen pár titulků ze začátku letošního roku.

- Úspěch elektromobilů byl dlouho přehlížen, říká šéfka projektu v Norsku

- Norský elektroboom: třetina norských aut jezdí na baterie. Neplatí daně ani mýto

- Norsko elektromobilům zaslíbené. Každé šesté auto je do zásuvky

Uběhlo jen několik měsíců a titulky se změnily a zní např. takto :

Norská elektrická pohádka nabírá hořkého konce, takhle to opravdu nepůjde

Takže, jsou elektromobily levné? V Norsku ano. Např. klasický volkswagen Golf je tam o 100.000 korun dražší než ten elektrický. Před rokem bychom si řekli, o tom se nám může jen zdát. Cena je totiž dotována. A dotaci vždy musí někdo zaplatit. Můžeme říci, platí to stát. Ale stát, to jsou občané žijící v dané zemi. A kde se tyto dotace vzaly? Byly více zdaněny automobily se spalovacím motorem. Je to jako s lidmi. Pokud mnoho pracujících platí daně na sociální dávky několika málo těm, kteří to potřebují, třeba postiženým, systém funguje. Pokud pracujících ubývá a počet příjemců roste, systém nefunguje, hroutí se a drahne. Poměr aut v Norsku se změnil. Na mnohem více dotovaných je méně zdaněných. Systém během půl roku začíná mít problém. A co třeba ve Frankfurtu na autosalonu často opěvovaný rok 2020 - 2025? Jak to bude vypadat celosvětově, když v malém Norsku systém má problém po půl roce? A když k tomu připočítáme zdanění pohonných hmot, které je také příjmem rozpočtu a elektromobil tyto pohonné hmoty nespotřebovává, čili neplatí daně? Veřejné nabíječky jsou zdarma. Jak tohle slovo miluji. Zdarma. Tu elektřinu nikdo nevyrobil, nedostal za to mzdu a nespotřebovalo se nic k její výrobě?  Elektřina stojí peníze, které zaplatí občané.Takže znova. Jsou elektromobily levné? 

Jsou aspoň ekologické? Pokud elektromobil má nulové emise proti spalovacímu motoru, tak by měl být. Co jiného může mít méně emisí než to, co nemá emise žádné? Nemá žádné emise? Ne v blízkosti auta. Ale někde se ta elektřina vzít musí. Máme tepelné elektrárny na uhlí, které zakouří severní Moravu a severní Čechy, ale tyto regiony jsou zvyklé. Nebo snad elektřina z jádra? Čistá energie. Vyhořelé palivo zakopeme do země. To je extra ekologie. Nemluvě o bezpečnosti. Když je to tak ekologické, proč jaderné elektrárny nemá zelené Rakousko a když je to tak bezpečné, proč Německo chce uzavřít všechny své fungující a elektřinu vyrábějící jaderné elektrárny? A také máme naději na nové doly v Česku, nyní ovšem ne ty uhelné.

Česko má obrovské zdroje suroviny budoucnosti. Lithium přilákalo i miliardáře Janečka

V Česku má do dvou let začít těžba lithia. Firma plánuje investici za miliardy

Kolik máme nyní těžkých kovů v půdě a ve vodě? A z nových dolů se žádné nedostanou do vody ani půdy? Nebo je ekologicky zlikvidujeme a budeme šetřit na jejich budoucí likvidaci? To vidíme u dolů na severu Moravy i Čech a mnoho jiných ekologických zátěží. Kdo to nakonec zaplatí? Když bude dobře tak stát. Nebo nám zůstanou lithiové doly a spousty baterií z elektromobilů povalujících se po krajině? Nebo snad nyní někdo říká, zdražíme elektromobily a budeme tvořit rezervy na budoucí likvidace ekologických škod? Nebo vyrobíme pouze solární elektřinu? S dotacemi v tomto směru máme veliké zkušenosti a likvidace fotovoltaických článků a jejich ekologické zatížení nás teprve čeká.

Ale já se nevzdám. Aspoň to bude bez práce. Sednu do auta, žádné řízení, mohu se za jízdy vzdělávat třeba v angličtině. Budu mít více znalostí a dovedností, jelikož budu mít čas. A zde je třetí bohužel. Bydlím v lokalitě, kde je mnoho mladých lidí - dobrovolně - nezaměstnaných. Nějak jsem si nevšiml, že by svůj volný čas věnovali studiu nebo jinému druhu sebezdokonalování. Čím více volného času, tím více lumpáren a méně dovedností. Nebo mě někdo dokáže přsvědčit, že navigace zlepšila můj orientační smysl proti dobám, kdy jsem cestu hledal v mapě? Bude řidič v autonomním vozidle mít více dovedností než ten, který řídí, řadí a sleduje dopravu? Stačí semafory vs. dopravní značky. Na STOPce nebo dej přednosti se soustředíme. Na semaforu blikne zelená a jedeme. Jestli se semafor zbláznil a zelená je ve všech směrech přece "není" moje starost.

A ten DLUH?

V ekologii. Když se začalo kutat uhlí a těžký průmysl kvetl, také jsme to neřešili. Řešíme ekologickou zátež budoucnosti z baterií nyní? Ne. Ve financích. Tak jako se zvyšuje minimální mzda a firmy chtějí nahradit zaměstnance roboty. Už se mluví o tom, že bude třeba roboty zdanit, jelikož zaměstnanci platí daně a z toho funguje např. sociální systém. Zdaněný automobil, který jezdí sám bude muset taky někdo zaplatit. Stát? Nebo lidé v něm žijící? A největší dluh bude náš mentální. Moji prarodiče uměli německy, jelikož žili za války. Já to nepotřebuji, mám Google. Moje máma umí vařit. Já to nepotřebuji, denní menu je na každém rohu. Můj otec umí svařovat, opracovávat dřevo a starat se o dům. Já to nepotřebuji, jelikož kousek od domu mám Hornbach a stavební firmu. V dětství byly plné knihovny, nyní to za mě přečte počítač. 

A proto si potom platíme jazykové kursy, rekvalifikace nebo kursy vaření. V lepším případě. V tom horším si sedneme, zapálíme cigaretu, nudíme se a vyvádíme lumpárny. A to je ten největší dluh. 

 

Autor: Pavel Kamas | pátek 22.9.2017 7:31 | karma článku: 40,57 | přečteno: 3183x
  • Další články autora

Pavel Kamas

Jirka Paroubků má odvahu

Opakovaně jsem si myslel, že mě expremiér, průměrný bloger, exšéf neúspěšné strany LEV 21 a neúspěšný manžel překladatelky Petry nechá v klidu. Ale když já jsem z Ostravy a Jiří zde kandiduje do Senátu. A když chce tak uspět ...

6.8.2018 v 16:26 | Karma: 37,58 | Přečteno: 2994x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Přežije náboženství příštích 100 let?

Ač jsme velmi ateistická země, v dnešní době migrační krize a pocitu islamizace Evropy jsou velkým tématem křesťansko - židovské základy, na nichž naše kultura stojí. Zajímalo by mě, kolik z těchto lidí zná Bibli nebo Tóru.

5.8.2018 v 18:08 | Karma: 11,55 | Přečteno: 437x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Čeho se bojí Babiš? Konce antibabiše.

ANO vyhrálo volby. ANO neklesají preference. ANO sestavilo vládu a ANO má premiéra. Politické strany vyčítaly ANO po jeho vzniku, že je nesystémové a nemá program. Vzaly si jako nosné téma antibabiše a jejich preference nerostou.

15.7.2018 v 16:24 | Karma: 39,20 | Přečteno: 4420x | Diskuse| Politika

Pavel Kamas

Máma už má 20 let

Nemám na mysli vlastní mámu, jelikož to bych asi těžko psal tyto řádky. Je jistě nějaká mladá máma, která letos oslavila 20 let, ale já mám na mysli mámu, u které se 20 let počítá již jako úctyhodný věk. Song Máma od Luneticu.

14.7.2018 v 20:00 | Karma: 11,02 | Přečteno: 328x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Proč ODS rostou preference?

Nejdříve je třeba nazvat věci správnými jmény. V minulých volbách sice ODS narostla, ale správné je říci, dostala se ze dna předchozích voleb. A jak praví klasik, i porouchané hodiny 2 x denně ukazují správný čas.

11.7.2018 v 20:44 | Karma: 28,74 | Přečteno: 861x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem

2. května 2024  10:56

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1764x
Začal jsem s nemovitostmi, financemi a přes to se dostal osobnímu rozvoji. Jsem lektor, protože mě to baví. Sám jsem si prošel údolím prokrastinace. 

web: kamaspavel.cz

Díky za podporu :-)

Seznam rubrik