- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Před asi dvaceti lety se vyráběl Fiat Uno 4 (k nám se nedovážel), který měl udávanou spotřebu 3,5 l /100 km. Kolega měl nějaký předchozí model, který bral jen 4,5 l. Samozřejmě že s takovými vozy museli naftaři zatočit.
Loni schválila EU další snížení limitů emisí o 25% na 95g CO2/km, což odpovídá spotřebě 4l benzínu na 100 km (nebo 3,6 l nafty na 100 km) s platností od 1.1.2021.
Bez jakékoliv konzultace s těmi, kterých se to týká - s výrobci.
Ti by jim totiž řekli, že při současném stavu techniky, je to nesmysl a to nechtěli slyšet.
A kde vzali to číslo?
95g CO2/km
Technicky zdůvodněné není.
A tak si zaspekuluji - bylo to nejbližší hezké číslo nižší než 100....
Pro srovnání - Škoda Citigo má emise 100g CO2/km, což ukazuje, jaký nesmysl je stanovený limit, když má platit pro celou flotilu vyrobených aut. Při překročení o každý 1g bude výrobce platit pokutu EUR 1000,- krát počet vyrobených aut. Takže třeba při průměru 98 g místo 95 g a milionu vyrobených aut, zaplatí EU pokutu 3 miliardy EUR. To už jsou peníze i pro velké firmy.
Technicky nařízené emise spalovacích motorů řešitelné nejsou, takže se výrobci chystají prodávat tak 25% elektromobilů a tím se dostat na správný průměr emisí. Za oběť tomu padla i chudinka Citigo, jejíž výroba ve 3.Q končí.
Jenže baterky jsou drahé a tak musí výrobci elektromobily dotovat, aby je vůbec prodali a to, oč elektroauta zlevnili zase přirazí k těm se spalovacími motory, aby se dostali na své.
Také je potřeba zdražit auta se spalovacími motory, aby elektromobily nevypadaly tak drahé. Nejlevnější Karoq 4x4 za 685 tis. to ukazuje nejlíp - v žádné jiné kombinaci než s dvoulitrem není k mání. Pak už elektromobil tak drahý nevypadá. Jenže prodávat rodinám auta se kterými nedojedou ani na dovolenou k moři nebude tak lehké (typicky činí dojezd 300 km) a tak musí výrobci počítat, že se na 25% podílu nedostanou a budou platit pokuty. Takže tu máme další důvod zdražit auta se spalovacími motory a dostat peníze na pokuty co nejdřív do firmy.. Když shrnu důvody pro zdražení aut - máme nejvýš 1 rok a 3/4 na to, abychom si doma pořešili čím jezdit, než se auta zdraží. Pravděpodobně ale mnohem méně - někteří výrobci už zdražují teď. Víc než polovinu ceny
...benzínu a nafty tvoří spotřební daň a DPH.
Když si představím, že 25% těchto příjmů státního rozpočtu by - nahrazením aut se spalovacími motory 25% elektromobilů - zmizelo, chtěl bych vědět, čím to politici nahradí.
Bude mě pak kWh elektřiny doma stát místo Kč 5,10 třeba Kč 12,- ?
Mám Octávku Combi dvoulitr, skoro zbytečně, jezdím většinou sama, tuhle jsem dolívala kapalinu do ostřikovače, koukla na motor a vzpomněla na tatínka, který auta opravoval a já s ním v jeho dílně trávila moře času, pamatuji jak se "vylívala" ložiska takovou spešl směsí - kompozicí, pak se ta ložiska zaškrabávala, štelovaly se ventily a klikovku tatínek vozíval přebrousit k Hrdličkům do Uh. Hradiště. Tatínek ještě žil, když jsem měla nové Audi 2.5 litr a když se koukl pod kapotu, jen v úžasu zakroutil hlavou. Asi stejně by tou hlavou kroutil nad motorem té mojí Octávky. Ale stejně mě to tenkrát s ním v té jeho dílně hodě bavilo. A pásy neznal, to byla až později horká novinka.
No, kdyby kroutil hlavou jen tatínek, bylo by to ještě dobré.
Jenže teď kroutí hlavou i autorizované servisy.
Auto nefunguje jak má a tisíce i desetitisíce jen lítají, aniž by bylo možné určit příčinu potíží...
Vzpominam si na film ktery jsem videl na ZDF. Porsche 911 pri vice nez 150 kilometrove rychlosti dostalo smyk, valetelo z dalnice , nekolkrat se vprevratilo a ridic nakonec bez jakehokoliv zraneni z nej vylezl. je to vic nez 20 let co jsem to videl. i s tim vysvetlenim.Kdesi v USA se ve vzduchu srazila dve letadla. Jeden pilot vyvazl bez zraneni a druhy zemrel. Proc tomu tak bylo zacal zkoumat cely team odborniku a objevil ty bezpecnostni zony.
Abatr nekdy zacatkem normalizace koupil trosky Fiata 128 ktery se celne srazil s policejni Volhou. Oba policiste v ni zemreli, ridic Fiata utrpel jen drobne oderky.Ostatni uz nesouvisi s tematem, takze o tom pomlcim, abych nezadal duvod k cemusi.
No a jakmile vstoupí v platnost poslední nařízení ohledně úřednického dobra v autě, platit má snad od roku 2021, tak to povede k tomu, že se přestanou vyrábět malá auta. Podíl těch povinných nesmyslů na ceně auta už bude takový, že se malé auto nevyplatí koupit. Úspory a ekologie především.
Pravda, FM radio tke nikdo nenaridil a prosadilo se. Priznavam, ze uz leta a nejen v aute nic jineho nez neco z nabidky DAB neposloucham.
Netvrdím, že DAB je špatné, jen nemusí být povinné. U ABS to mělo ještě smysl :-)
Bylo by to dlouhý, tak odpovím tímto:
Máte pravdu. Nevím, proč by vše mělo být jen pragmatické a ztrácí se kouzlo ze života, řízení, jízdy ...