- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
obdobně je to s autorskými poplatky muzikantům.
Napřed, po staletí, měli jen grošíky za koncert.
Pak přišel gramofon a objevily se superkapely se superpříjmy z prodejů desek. Dočasná anomálie.
A nyní jim tyto příjmy mizí.
Co dodat, Guttenbergem vynalezený knihtisk změnil mnohé, hlavně umožnil běžnému lidu přístup ke knize a tím pádem i ke vzdělání. Jistě i k mainstreamové literatuře, proč ne, čtení je přece i zábava, i čtenář jiných děl, než publikovaných studentem "spisovatelem", má přece právo na svůj výběr a vkus. Jsou zde i některé etnické skupiny, které knihy jaksi neoslovují, asi snad netřeba blíže specifikovat, čest výjimkám, pokud jejich přístup k životu, vzdělání a tedy i k četbě, je autorovým ideálem, pak skutečně, "no a co"? Jakýkoliv "čtenář" je pro společnost užitečnější, než absolutní "nečtenář". Jak je vidět, tak naše vysoké školy, zejména humanitního zaměření, bohužel i takové s tradicí jako UK, produkují skutečně kvalitu vzdělanosti dosti podivnou, jistě nebude od věci se na to podívati blíže, zde je skutečně o co se opřít
Ale to nevadi, tupe stado se lepe ovlada.
Já myslím, že autor tvrdí něco jiného - že čtení ještě nikomu inteligence nepřidalo. Stejně jako škola. Tak alespoň pravil jeden z mých kantorů, když mě vyhazoval od zkoušky už před třiceti lety.
Otázkou je, zda je to vůbec objektivně vzato pravda. Chodím do Městské knihovny, občas zajdu do Luxoru a v obojím je pokaždé plno. Jak se vlastně zjišťuje, která generace čte více? A jak do toho započítat internet - pokud někdo čte třeba tento blog, patří do kategorie čtoucích, či nečtoucích?