F1: Druhý závod s novými pravidly a co ty na to diváku?

Sezóna 2011 je v plném proudu, dva závody jsou za námi a já se pokusím trochu zabilancovat. Možná předčasně, možná ne, to ukáže budoucnost. Letos dostali jezdci do vínku několik méně či více zásadních změn, které ovlivňují průběh závodu a to i pro diváka.

1. Pneumatiky Pirelli - navržené tak, aby se více opotřebovávaly

2. Ovladatelné zadní křídlo - umožňující snáze předjet

3. KERS - což není úplná novinka, ale některé týmy tak vypadají.

Po dvou závodech vnímám asi tak následující:

1. Přinesly Pirellky větší drama? Možná. Přinesly větší nepřehlednost? Asi ano, ale na vině není ani tak samotná skutečnost, že se zajíždí častěji do boxů, jako spíš zcela impotentní vizualizace F1. Tady mi připadá, že Bernie umrzl v předminulé dekádě. Když si to srovnáte s NASCAR nebo jinými sériemi tvořenými více pro diváka, je to rozdíl. Já osobně bych uvítal v průběhu závodu viditelnou informaci, na kterých pneu kdo jede a jak dlouho, současné značení stojí za prd a pokud si člověk nedělá poznámky o zastávkách, tak je v závodě ztracený. Ona i taková informace o předpokládané zastávce aktuálně spočítaná třeba podle průměru kol všech jezdců na dané směsi, by nebyla od věci. Ale místo toho se průměrný divák jen diví, jak se mění pořadí, bez možnosti udělat si obrázek. Tyto informace by přispěly i k tomu udělat si obrázek o tom, který jezdec dokáže pneumatiky šetřit a který ne. Takhle se v tom nevyzná ani pes a bohužel ani někteří komentátoři.

Co se rozhodně nepotvrdilo byly fámy o pětivteřinovém rozdílu mezi jezdcem na nových a ojetých pneumatikách odlišné směsi.

2. Přineslo pohyblivé křídlo zásadní rozdíl v předjíždění? Zásadní určitě ne a tak je to dobře. K tomuto pravidlu jsem byl osobně hodně skeptický, měnit takovouhle měrou úroveň přítlaku v brzdném bodě mi přišlo nebezpečné. Praxe ale ukázala, že si jezdci snadno zvykli a systém jako takový není kdovíjak samospasitelný a rozhodně automaticky neznamená předjetí. A to je stav, který mi připadá velice rozumný. Chtějí divácí více předjíždění, než je současný stav? Věřím, že ne. Chtějí okruhy, které to umožňují, ne magický čudlík na volantu - "jump over".

3. KERS - tady nemám co dodat, jeho funkce je překvapivě vyvážená s funkcí pohyblivého křídla. Otázka zní, jestli vyřadit oba tyto systémy by nepřineslo jak velkou úsporu, tak malý rozdíl v podívané, ale to už jsem asi moc velký kacíř proti centrálnímu plánování zábavy. Osobně jsem byl velmi zvědavý na setrvačníkový KERS Williamsu a je škoda, že stávající pravidla (o max. kapacitě KERSu) činí tento systém nerentabilním. Snad někdy v budoucnu, až bude mít KERS větší power než nějaký 4 válcový, 1.6 Polo-motor. Ale to už stejně nebude opravdová F1, tak je to jedno.

Jinak se letos nic nestalo. Sezona se rozjela slibně a v duchu let minulých. Žádné překvapení mezi výkony různých týmových kolegů, mezi týmy překvapil nějak významěji snad jen Renault a hodnotit rozhodnutí komisařů po dvou závodech bych raději ještě nečinil, uvidíme, zda-li to ve zbytku sezony nebude ještě tragičtější, ale takové to je v každém sportu. Takže hlavu vzhůru a vstříc světlým zítřkům.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Richard Kába | pondělí 11.4.2011 10:15 | karma článku: 9,40 | přečteno: 1085x
  • Další články autora

Richard Kába

R.A.G. - Guacamole

13.5.2013 v 13:40 | Karma: 11,13

Richard Kába

R.A.G. - Salát Niçoise

12.5.2013 v 14:01 | Karma: 12,53