- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Prakticky po r. 1989 je zjevil nový, cenný typ zboží - Informace. Obrovský předěl doby bývalé - Krajánek sděluje cosi u draní peří, světnice zaplněna a žasne ! Za komunistů klasika - Zprávy ze zahraničí - Sovětský svaz ! Pak Svobodná Evropa.
V současnosti - je doslova příval infa. Jak se v tom vyznat ? Vycházím z předpokladu, že žádné médium není objektivní. Proud je na mne spouštěn tak, aby vyvolal cílenou reakci. Je to logické, jsou tam prvky investora - Čtivost, sledovanost zájem o vyvolání nějaké atmosféry. Klasika - KSČ se vše dařilo, až to zkrachovalo. Nyní - Bude lépe ... !
Obrana existuje - Pracná metoda skládání si informací + osobní zkušenost + čtení mezi řádky. Příklad - Kdysi blahopřejně poselství z Nigerie, dostaneš prachy ! Aby jsi jich dostal ještě více - Pošli zálohu i nám ! Podobně kdysi banky - Čím nabízejí vyšší úroky = Banka je ve stavu horším ! Dnes ? - ANO, vol nás !
V podstatě, to ovlivňování je na identické bázi - jako filmy ! Oblíbené ty katastrofické - Hadi, mravenci, sopky, žraloci - všechno útočí ! Dobrovolně vystrašený člověk sedí rád v obýváku - Huráá, můj život nic moc - Nicméně tam je to ještě horší ! Většinově to končívá v krčmě - Rada moudrých = "Je to tak" ! Jiřka to potvrdila a František, taky hlavou pokyvoval ! To už zde bylo dávno - viz nadšenci - "A je to pravda" ! Píchaje prstem do řádků Rudého práva a ve vitrině to rovněž visí ! Vliv médií je, nepochybně ! Nejlepší jsou ta, které sdělují - vysílají to, co chce člověk slyšet ! ..
Nejlepší jsou ty zpravodajské agentury, z nichž média čerpají. Úplně na vrcholu je JPP (Jedna Paní Povídala), Stará Blažková a zahraniční Rádio Jerevan
Jen bych dodal, že není nejen nutné, ale především možné všechny hypotézy nějak objektivně testovat. To je pouze ta naše urputnost racionálního myšlení, které potřebuje mít všechno v excelovských tabulkách (a stačí když tyhle tabulky přijdou od oficiálních autorit; v tom okamžiku ustává veškeré kritické myšlení). Nicméně u masmédií jsme bohužel už dávno, pradávno překročili hranici, na níž by ještě bylo možno pochybovat, zda na nás mají z globálního hlediska vliv spíše negativní než pozitivní.
Kdybychom se na to měli podívat pouze z pohledu stávající epidemie, pak by tato média člověku stačila na ani ne 5 minut, aby se dozvěděl, co je zase dnes povoleno a co zakázáno. Zbytek je ovšem samozřejmě psychologický, manipulativní balast. S čísly se čaruje jako nikdy, nomenklatura žije vlastním životem („nakažení“), a kam to všechno vede, to si chytří domyslí. Kdy tu naposled byla „celosvětová pandemie“, o níž by člověk nebýt masmédií leckdy nejspíš ani nevěděl? Jak píšete, stačí nepohybovat se v černobílých extrémech. Není to „chřipečka“, ale na druhou stranu, co se ve veřejném prostoru děje, je absolutní manipulace.
Ostatně nejsou snad masmédia celého světa soukromými společnostmi?
Spíše by bylo zajímavé zjistit, zda množina chvilkařů se kryje ve významné míře s množinou chřípečkářů.
Pokud média ovlivňují volební chování občanů, stejně tak jako komerční reklamy, tak je nutné připustit, že ovlivňují i vše ostatní.
Je také dobré si připustit, že to nedělají pro naše dobro, ale pro dobro majitele (obvykle nějakého globálního hráče)