Zúžení magistrály je nebezpečný nápad

Já chápu argument, že tehdejší socialistká vláda naprosto nesmyslně rozdělila Prahu a Bratislavu velkým bulevárem. Tři pruhy tam a tři zpátky na Wilsonově. Její zúžení je v současné chvíli dle mého pozorování nebezpečný nápad.

Radní pro dopravu, Petr Dolínek (ČSSD), se nechal slyšet v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že rada projedná plán "humanizace" magistrály.

Cituji:

Nezpůsobí to však neřešitelné dopravní zácpy? 

Nemyslím si. Už dnes většina aut, která se pohybují po magistrále, tuto silnici nevyužívá pro tranzit skrze hlavní město, ale vjíždí na ni a zase vyjíždí z přilehlých oblastí. Tuto obslužnou roli magistrála musí plnit i nadále. Ostatní vozy musíme i díky lepšímu dopravnímu značení včas odklonit. Zdroj citace: zde

To pochopitelně není pravda. Pokud cestujete směrem na Ústí nad Labem a bydlíte na Praze 4, nebo 12, tak je pro vás nejrychlejší a nejpohodlnější jet kolem Tančícího domu a pak na sever přes Argentiskou a pak vesele po D8. Současný stav není optimální, ale po otevření Blanky jako frekventovaný řidič pociťuji zlepšení (odklonila se doprava z Prahy 5 směrem na sever). Toto je forma tranzitní dopravy přes město. Současná alternativa vpodobě Blanky nebo Okruhu je pro obyvatele jižní části města tangenciální a tudíž dlouhá.

Proč zúžení většinou škodí?

Zopakuji základní rovnici v oblasti dopravního inženýrství: „Intenzita = Hustota x Rychlost (jednotka voz/hod) -vysvětlena v poznámce dole. Intenzita vám zůstane naprosto stejná jenom se poměr hustoty zvýší a rychlost se sníží. Toto platí při zachování stejného množství projetých vozidel a ten se po zúžení nezmění a kouzelným proutkem auta nezmizí.

O konkrétním příkladě efektivně fungujícího znovurozšíření jízdního pruhu píšu ve svém blogu z února, kde zmiňuji příklad z Pardubic.

Před tím, než začne vůbec nějaká debata na téma omezení dopravy v centru, tak je potřeba nejdříve pořádně dostavět Městský a Pražský okruh. Teprve pak může začít debata na téma odklonění tranzitní dorpavy z centra, protože teprve pak budeme mít čísla o reálné průjezdnosti rezidenty a ne, že jako pan radní budeme žonglovat s čísly.

Závěr: Tzv. zklidňování dopravy žádné zklidnění nepřinese. Potřebujeme komplexní celistvé řešení v oblasti obchvatů, dostatku parkovacích míst an okraji Prahy a u stanic metra. Potřebujeme zprůjezdnit klíčové úseky tak, aby byly minimalizovány emise a omezen hluk. Musíme se vyvarovat stresovým situacím, kdy se kvůli vypjaté dopravní situaci zvyšuje nehodovost. Mám sen, kdy doprava v Praze nebude noční můra.

Vysvětlení rovnice:

Inzentiza je počet vozidel, která projedou a nebo chodců, kteří projdou příslušným příčným řezem komunikace za určitou časovou jednotku. Hustota je počet vozidel nacházejících se v daném okamžiku na zvoleném plošném úseku pruhu pozemní komunikace, jednotkou je např.voz/km. Rychlost V - známe v km/h, měří se nebo vypočítává. Podle výpočtu se dělí na střední bodovou rychlost ("průměrná rychlost" v daném místě během určité doby - použije se např. radar) a střední okamžitou rychlost (rychlost vozidel vypočtená jako průměr údajů rychlostí zjištěných v určitém časovém okamžiku na sledovaném úseku komunikace).

Autor: Josef Novotný | úterý 26.7.2016 22:40 | karma článku: 24,07 | přečteno: 886x
  • Další články autora