Plyn citlivě, brzda s citem, humor pořád.
⸻
Můj život za volantem
…aneb šedesát let bez airbagu a se špetkou štěstí
A to se prý říká, že řidič není žádné povolání. Že to může dělat každý. Jasně. Ale ať si to někdo zkusí – třeba v Roburu bez brzd, s třiceti metráky uhlí na korbě a mlhou, že by se dala mazat na chleba.
Za volantem – nebo spíš za řídítky, pákou, rajčákem tanku či pedálem tramvaje – jsem strávil většinu svého života. Nikdy mě nenapadlo se tím chlubit. Ale když jsem si zpětně promítl všechna ta vozidla, která jsem vystřídal – a nebylo jich málo – řekl jsem si: tohle by mohl být docela veselý blog. Taková pocta staré škole řízení. A taky všem těm, co „to ještě uměli bez serva“.
Začalo to v roce 1963. Malý motocykl Pionýr a pocit, že svět patří těm, kdo voní po benzínu. O rok později už jsem měl řidičák na traktor – což tehdy znamenalo, že můžete jezdit po poli, ale jen do 18 let. Bez navigace, bez ABS, zato s odvahou, špetkou drzosti… a jednou modlitbou od maminky.
⸻
Jak to celé začalo
Můj školní prospěch byl tak nějak mezi „dostatečný“ a „zkusíme to příště“. Takže průmyslovka mi zůstala zavřená. Skončil jsem na Státním statku Praha, konkrétně na internátu zemědělské školy v Jílovém u Prahy. Tam brali každého – i nás, co jsme měli špatné známky nebo nevhodný třídní původ.
Ale víte co? Někteří spolužáci to dotáhli daleko. Jeden z nás získal dokonce Oscara za filmový zvuk. Ano, opravdu! I z kravína vede cesta do Hollywoodu.
⸻
Traktory, kopce a první krizovka
První jízda byla s traktorem. Měli jsme tři typy Zetoru: Major, Áčko a legendární kulťák. A právě kulťák mi dal první lekci pokory. Sekal jsem jetel a vracel se z pole. Převodovka byla jak Rubikova kostka – rychlosti nahoře i dole, přepínalo se zvláštní pákou dolů.
To jsem nezvládl. Traktor se rozjel z kopce, já zavřel oči… a proletěl přes silnici jako kulka z děla.
Naštěstí měla hlavní silnice zrovna přestávku.
Výsledek? Pouze otřesené nervy. A první skutečná školní jízda – bez školitele.
⸻
Robur a kolo, které se vydalo vlastní cestou
Robur – malý německý náklaďáček, co uvezl 30 metráků – mi nachystal několik nezapomenutelných momentů. Jednou jsem měnil zadní pneumatiku – tzv. tuplák. Zřejmě jsem ji nedotáhl dostatečně.
Po naložení plné fůry jsme vyrazili z Chuchle na Smíchov. A v levém zrcátku najednou vidím, jak mě předešlo moje vlastní kolo. Elegantně, svižně, bez stresu. Zakutálelo se do příkopu – a kupodivu nikoho nezranilo. Jen pár šroubů odešlo do věčných lovišť.
Kolo jsme namontovali zpátky. A jelo se dál. Opět bez újmy. Opět s ponaučením.
⸻
Mlžné peklo u Benešova
Jednou jsme s Roburem jeli navečer u Benešova, když se spustila taková mlha, že by se dala porcovat na metry. Tma, silnice bez světel, krajina bez špetky orientace. A Robur? Jeden reflektor mířil do nebe, druhý do lesa, třetí asi do paralelního vesmíru.
Měl jsem ale závozníka-hrdinu. Vystoupil, vzal baterku a šel přede mnou pěšky. Já jel krok za krokem, oči přilepené na jeho nohách.
Dojeli jsme. Bez příkopu. Bez nehody. Jen s novou vráskou.
⸻
Tank, sloup a armádní manévry
Při předvojenské přípravě jsem měl absolvovat kurz na náklaďák. Jenže armáda měla jiný názor. Posadili mě rovnou do tanku T-55. Obrněnec, co radši bourá, než zatáčí.
Při jednom poplachu jsme jeli skoro poslepu. Velitel dával pokyny přes vysílačku – a bum! Uřízli jsme telegrafní sloup. Zůstal viset na drátech jako vánoční ozdoba. Velitel řval, ale pak zjistil, že sloup už někdo stihl vyměnit.
Na vojně šlo leccos záhadně rychle. Hlavně tresty.
⸻
Instruktor za každého režimu
Druhý rok vojny jsem se stal instruktorem jízdy na tanku. Což v praxi znamenalo, že jsem seděl v obrněnci vedle zelenáčů, kteří v životě neřídili ani kolečko. A občas jsem to za ně radši odbrzdil.
Po vojně jsem učil řídit v autoškole v Praze – nejdřív na Děkance, pak na Strži. Tentokrát bez pásů, zato se žáky plnými odvahy a bez špetky koordinace. Některé jsem naučil řídit. Jiní mě naučili dýchat do pytlíku.
⸻
Stalingrad a volant z jiné galaxie
Na statku jsme měli pásový traktor jménem Stalingrad. Nastartovat ho znamenalo absolvovat sedm přesně načasovaných kroků – jinak se netvářil přívětivě. Kabina byla jak z ponorky, volant měl zpětný chod a řazení připomínalo šachovou partii s medvědem. Ale fungovalo to. Většinou.
⸻
Vozidla mého života
Za šedesát let jsem řídil všechno, co mělo kola, pásy nebo kolejnice:
• Tank T-55, Stalingrad, kombajn SM500
• NDR klasiky: Robur, Barkas (kabina částečně ze dřeva!), Garant (centrální mazání, které když se nedolilo, zůstali jste viset v zatáčce u Karlínského divadla)
• Polský Žuk, Škoda 1203, Avia 15, Praga V3S, Tatra 805, Liaz s vlekem, Tatra 138
• Tramvaje Tatra T3 a T6
• Osobáky: Trabant, Fiat 500 a 127, Škoda Octavia (ta první), Škoda 105, Fabia, Opel, Žiguli, Renault 16, Volha, Ford…
Zkušební jízdy na Ereně, zkoušky na Vejtřasce. Nehody?
Ano – pár boulí na plechu. Ale žádné ztráty na zdraví. A ani škrábanec na duši.
⸻
A na závěr?
Když dneska vidím řidiče v klimatizovaném SUV s masážní sedačkou a parkovacím asistentem, trochu si povzdechnu:
To by bylo, kdybychom my tehdy měli hydrauliku…
Ubylo by píchání zad při skládání piva, uhlí nebo pianin.
Jenže my jsme to všechno tahali do plných. A byli jsme na to hrdí. Dostat se na vůz, to byla čest. Museli jsme něco umět, něco vydržet. Dnes? Stačí aplikace.
Když to po sobě čtu, říkám si: Jak je vůbec možné, co všechno člověk stihne? A jak málo z toho se dnes počítá.
Oficiálně prý řidič jako povolání ani neexistuje.
Ale vy, co jste to dělali – ať už s uhlím, cementem, dětmi nebo svatebčany – víte své.
Tak snad vás tenhle můj „jízdní výkaz“ pobavil. A třeba vám připomněl, jak se dřív jezdilo:
S citem v noze. S klidem v hlavě. Bez asistenta rozjezdu do kopce. A hlavně – s úctou k ostatním.
⸻
kresba:Pepa Kudrna
Josef Kudrna
Kabelos a krumpáčos

Během dvaceti minut se ale na místě objevili „kontráši“ – kontrarozvědka. A hned že co se to tady děje, jaký kabel, kdo ho překop, a proč.
Josef Kudrna
Letuška – sen každého normalizačního muže

Byl to sen. Letiště, garsonka, dva dny práce a čtyři dny volna – ale hlavně letušky. Elegantní, záhadné, navoněné, letušky z celého světa.
Josef Kudrna
Džíny, kravín a razítko do života

Když vám komunisté přiklepnou do občanky razítko „zemědělec“, neznamená to pracovní jistotu, ale životní rozsudek...
Josef Kudrna
Glosa o módě, stárnutí a o tom, že styl je otázka úhlu – ne věku.

Kdysi terč posměchu, dnes módní hit. Sandály a ponožky slaví návrat – a to i mezi těmi, kdo je dřív označovali za znak „důchodcovství“.
Josef Kudrna
Jak jsem šel vítat Chruščova…a vrátil se za tři dny

Bylo mi sedmnáct, byly prázdniny – a v té době se děly tři velké věci: brigády na chmelu, Beatles v rádiu... a návštěva Nikity Sergejeviče Chruščova.
Další články autora |
Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu
Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...
A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko
Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...
Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys
Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...
Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů
Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...
Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení
Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....
Festival míří do finále, po promoklém koberci se už prošli Stivínová i Skarsgård
Na závěr 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary ocení tvůrce filmů. Pořadatelé...
USA zavedou od srpna cla 30 % na zboží z EU. Leyenová připustila jednání i odvetu
Spojené státy zavedou od 1. srpna na dovoz zboží z Evropské unie clo 30 procent. Vyplývá to z...
Stát si vezme od Letiště Praha dividendu dvě miliardy korun, 80 procent zisku
Stát si vezme od Letiště Praha dvě miliardy korun jako dividendu z loňského zisku letiště. Jde...
Byl symbolem Evropy bez hranic. Most přes Odru teď z obou stran hlídají kontroly
Most mezi německým Frankfurtem nad Odrou a polskými Slubicemi zdobí desítky vlajek Evropské unie....

Montážní pracovník s týdenní výplatou odměny - Bavorsko - až 3 800 EUR měsíčně
CP Montage s.r.o.
nabízený plat:
80 000 - 95 000 Kč
- Počet článků 50
- Celková karma 15,07
- Průměrná čtenost 344x