- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Začátek 60 let je pro mimopražské obyčejné řadové lidi asi období nejvyššího komunistického vymývání mozků. Kulaci, továrníci , živnostníci a podobní byli už zlikvidováni a přežívali na okraji režimu. Na koni byli komunisté a tehdejší děcka a mládež už v podstatě v komunistické propagandě vyrostli.
Mezi intelektuály a v Praze, třeba kolem Wericha, stále přežívalo nebo nově vzniklo určité protikomunistické myšlení, ale jinde tehdy většinou vítězila komunistická propaganda. Navíc spartakiádníci byli tehdy bezesporu vybíráni pouze z řad ideově přesvědčené a ideově pevné mládeže.
Ti rozhodně Werichovým a Horníčkovým forbínám rozumět nemohli.
Vybírali nás podle toho jak přesně cvičíme, jestli při usazení byly dlaně nahoře či dole. Opravdu ideové :-)) A na place jsem byl překvapen, že při velikosti stadiónu bylo jedno co děláte. V té době vyhrál Hradec mistra ligy ve fotbale a tak jsme při slavnostním průvodu volali před Novotným " Všichni čumí jak to Hradec umí " Ani nás nezastřelili a neposlali na uran .
Co se asi dává opakovaně a opakovaně v televizi za filmy s Werichem, a čím se baví další a další generace diváků? Kupodivu jsou to právě ty pohádky a komedie co natočil v bolševické totalitě 50.let. Pokud návštěvníkům spartakiádní Prahy náhle nabídl něco zcela jiného, tak skutečně " nebyli na tenhle styl hraní zvyklí, v podstatě příliš nevěděli o co jde.
To je jednoduché, dávají se prosté komedie, u kterých se nemusí příliš přemýšlet a kde je Werich čistě jen jako herec.
Werichovy a Horníčkovy forbíny, nebo dokonce celé hry vyžadují vyžadují za prvé vcítění do atmosféry totalitního režimu a za druhé přemýšlení.
Až padne režim v Severní Koreji, tak tyto forbíny a hry kdyby tam dovezli, vyvolají tam více aplauzu než dneska u nás po 20 letech kapitalismu.
Že venkovský "balík" nerozumí divadlu tak, jako oduševnělý pražský divák ? Celé je to taková nějaká slátanina všeho možného.
To snad ani ne, ale spíše to je jakoby dnešní vymetač diskoték dorazil třeba na Smetanovu Litomyšl, tak by byl také úplně vedle a je úplně jedno odkud pochází.
O tom co si Jan Werich tehdy myslel není vůbec třeba spekulovat - je to všechno v jeho korespondenci s Jiřím Voskovcem která vyšla ve třech dílech myslím v 2009.
Úžasné čtení, dejte si - jestli to seženete. Opravdu dobré věci už se totiž zase shání.
dobře napsané, a to měl pisatel ještě docela kliku, vím o čem mluvím. Viděl jsem totiž i sovětské zpracování Vojny a mír. Pokud by viděl to sovětské, tak by ho určitě Tolstoj nepřilákal. Tak mizerně natočený film jsem nikdy už neviděl, to Američané toto dílo zpracovali mnohem lépe.
Dodnes /po 40-ti letech/ vzpomínám, jak jsem toto dílo rozebíral v ruštině před maturitní komisí a v duchu si nadával, proč zrovna já vůl si musím vytáhnout LNT a ne jiného spisovatele, a jak se mi nepovedlo uhnout na dílo jiné, lépe naučené, konkrátně "Vzkříšení"