Pro přispění do diskuse se prosím přihlaste.
Přihlásit seM73a73r71t95i69n 45P47r91o24v10a85z64n88í72k
Velmi zajímavý článek a připomenutí historie. Možná se ten systém dá chápat i tak, že mladý člověk, který se přiučil řemeslu u jednoho mistra jako tovaryš, je vyslán do světa aby se nejen přiučil, jak to chodí jinde, ale hlavně aby se osamostatnil. Tedy to bude ten zákaz města na 3 roky. Naučí to jej se spoléhat hlavně na sebe a své schopnosti, po návratu (úspěšném a s razítky) byl jistě brán jako ceněná součást řemeslného života ve městě. A také mu to umožnilo si hledat nevěstu, každý přece věděl, že je šikovný a samostatný. A navíc ještě získal kontakty na mistry jinde po světě. Předpokládám, že kde se prací dobře zapsal, tak zůstali v kontaktu přes dopisy, nebo i kdyby přijel jeho bývalý mistr k němu so města, tak se mohli potkat a vyměnit si zkušenosti už jako rovný s rovným.

J69o86s32e17f 62B71r76y49c92h92t47a
Děkuji za váš komentář, je vidět, že o tom máte přemýšlivý pohled. Plně souhlasím s tím, že hlavní smysl takové cesty nebyl jen v získání nových znalostí od různých mistrů, ale především v osamostatnění se. Z dnešního pohledu to vypadá jako tvrdá škola života – mladý člověk byl doslova hozen do vody, musel se naučit nejen obstát v řemesle, ale i zvládnout běžný život na cestě, jednat s lidmi, spoléhat se sám na sebe, a to všechno v cizím prostředí.
Dnes, v době internetu, je sbírání zkušeností úplně jinak dostupné – můžeme sledovat videa, studovat online, sdílet zkušenosti v reálném čase. Ale právě ta část o soběstačnosti a nutnosti poradit si v nečekaných situacích se tím z velké části vytrácí. Na internetu se dozvíte spoustu věcí, ale nenaučí vás to improvizovat, když jste sami v cizím městě bez zázemí, bez známých a s nutností si poradit. Nenaučí vás to také, jak pracovat a žít s lidmi různých povah, řešit problémy osobně, ne jen přes obrazovku.
Musím říct, že mě osobně to velmi fascinuje. Kdyby dnes existovala možnost připojit se k takové tradici i po třicítce, vážně bych o tom přemýšlel. Myslím, že je škoda, že se takové věci v moderním světě pomalu vytrácejí. Kdysi to byl běžný způsob, jak se stát opravdu zkušeným řemeslníkem a zároveň získat životní nadhled. Kdo takovou cestu zvládl, měl po návratu nejen razítka v knize, ale i něco mnohem cennějšího – osobní zkušenosti, které mu už nikdo nevzal.

V65l45a21s42t74i68m71i63l 32K19r39a83u49s
Vzpomněl jsem si na jeden starší vtípek:
Vandrující řemeslník kdysi procházel vesnicí. Zastavil ho místní obecní policajt a začal mu kontrolovat Wanderbuch. Držel ho před obličejem, listoval v něm a tvářil se důležitě.
Vandrovník se začal smát.
"Čemu se směješ?" zeptal se policajt.
Vandrovník odpověděl: "Držíte Wanderbuch hlavou dolů"
Policajt sklapl Wandrbuch, klepl jím vandrovníkovo o hlavu a povídá: "Obecní policajt musí umět číst Wanderbuch i hlavou dolů."

H34a77n13n32a 79R11y80b80n35i26c91k34á
Velice zajímavý článek, vůbec jsem nevěděla že Wandergesellen ještě existují. Osobně znám jen jeden - historický . příklad, najdete jej na tomto blogu pod nadpisem "Tonda z Brna". Jedná se o kamenického mistra známého pod jménem Anton (Antoni) Pilgram (někdy i Pilchramb) narozen někdy mezi 1450–1460 v Brně. Vyučil se kameníkem dle českých pramenů v Praze, dle moravských ve Vídni . Jeho "vandr" jej vedl k tehdy rozestaveným katedrálám ve Strassburgu a Freiburgu. Jeho „kamenická značka“ tedy něco jako středověký autorizovaný podpis. je známa, nachází se v brněnském chrámu sv. Jakuba, kde doložitelně pracoval a také v brněnském muzeu, kde jsou uschovány zbytky dalších jeho prací. Ale tuhle, najednou se zjistí, že se stejný kamenický znak nachází daleko od Brna, v německém Švábsku, ve městě Bad Wimpfen. Znak mistra je zdaleka široka vidět, středověký městský kostel stojí na pahorku a znak je umístěn zvenčí na jedné z věží úplně stejný jen – jakoby zrcadlen. Pilgram se do Brna, pracoval na portále staré radnice a později se přesunul do Vídně, po nějaký čas vedl kamenickou dílnu u Sv. Stěpána, jeho podobu najdete v chrámu pokud se podíváte do výšky.
Tato osobnost mne fascinuje celý život.
Ostatně -vyslat mladé lidi do světa je jedna z nejdůležitějších tradic lidstva.

J49o30s39e12f 81B74r44y46c47h41t94a
Moc děkuji za váš komentář! Je úžasné vidět, jak hluboký zájem máte o historii a jak fascinující příběh jste sdílela. Antoni Pilgram je skvělým příkladem toho, jak řemeslníci kdysi putovali za zkušenostmi a zároveň za sebou nechávali nesmazatelnou stopu. Ta jeho "kamenická značka" je vlastně takovým středověkým ekvivalentem podpisu na mistrovské práci – něco, co dnes můžeme obdivovat jako otisk historie.
Souhlasím s vámi, že vysílání mladých lidí do světa bylo a stále je jednou z nejcennějších tradic. I když se formy změnily, princip zůstává stejný – rozšířit si obzory, získat nové zkušenosti a vrátit se domů silnější a moudřejší. Dnes máme sice internet, který nám umožňuje poznávat svět z pohodlí domova, ale osobní zkušenost, jako měl Pilgram nebo moderní Wandergesellen, je nenahraditelná.
Mimochodem, váš příspěvek mě inspiroval k tomu podívat se blíže na Bad Wimpfen a tu zrcadlenou značku – je fascinující, jak stopy jednoho mistra můžou přežít staletí a spojovat různá místa Evropy. Děkuji za sdílení tohoto příběhu!
J67a45r42m80i28l22a 51V76a35v19r35o83c61h80o27v61á
Moc zajímavé! Myslela jsem, že to ukončila druhá světová válka.

J25o54s57e80f 81B42r76y82c43h62t27a
Díkybohu ne! I když mnoho starých tradic zaniklo, Wandergesellen stále existují a dodnes putují světem, aby si rozšířili zkušenosti. Samozřejmě se to postupem času vyvíjelo, ale základní princip zůstal stejný – učit se, cestovat, poznávat nová místa a lidi. Možná už nejsou tak běžní jako kdysi, ale tradice žije dál, a to je skvělé.

V49l26a11d17i58m91í82r 44T85. 46G30o61t67t83w48a65l25d
Děkuju, Josefe, rád jsem se poučil!
Netušil jsem, že ona tradice vandrovníků ještě trvá. Posledním (a asi jediným) vandrovníkem, kterého jsem osobně potkal, byl můj pradědeček, který byl na vandru coby tovaryš cechu obchodnického koncem předminulého století. Pradědeček Eduard ovšem užíval pro označení vandrovníka (také z němčiny převzatý) termín cukfógl.

J23o46s77e31f 64B23r29y90c89h60t23a
Děkuji, že jste se podělil o vzpomínku na svého pradědečka Eduarda. Termín „Cukfógl“ (Z německého Zugvogel, tedy „tažný pták“) skvěle vystihuje podstatu vandrování – člověka, který se učí, putuje a hledá nové zkušenosti.
Je zajímavé, že i cech obchodnický měl svou vlastní formu tovaryšského putování. Dnes se o tom mluví hlavně v souvislosti s řemeslníky, ale dříve se na cesty vydávali i jiní – například kupci, kteří tak poznávali nové trhy a obchodní praktiky.
A ano, tradice Wandergesellen stále žije! Možná už není tak rozšířená jako kdysi, ale stále existují mladí řemeslníci, kteří se vydávají na tři roky a jeden den do světa, aby se zdokonalili ve svém řemesle a naučili se spoléhat jen sami na sebe.
Děkuji za váš komentář – ukazuje, že i v českých zemích měla tahle tradice hluboké kořeny! 😊
A35n67t59o46n65i94n 11B60i34l12e75n90y
Dik za info. Mel jsem maly byt v Nemecku vic jak 8 let. Tyto lidi nebyl problem obcas potkat v motorestu v Bavorsku. Rodili Nemci mi rekli kdo jsou tito zvlastne obleceni lide.
- Počet článků 13
- Celková karma 22,91
- Průměrná čtenost 487x
Ale protože dnešní svět mě často překvapuje svou absurditou, najdete tu i články, kde si prostě potřebuji vyčistit hlavu. Řekněme, že místo návštěvy psychiatra raději píšu. Moje stará už to stejně poslouchat nechce, tak třeba to někoho z vás zaujme.
Nebudu vám vnucovat pravdu. Všichni máme své názory, ale když je pustíme ven a přečteme si i ty cizí, možná se pak tenhle svět bude dát lépe snést.
Vítám vás mezi čtenáři – bez pózy, bez korektnosti, zato od srdce.
Oblíbené knihy
- Falsche Pandemien od Wolfgang Wodarg
- Jméno Růže od Umberto Eco
- Mám rád Literaturu faktu.
- Mám rád opravdové kriminální případy
Oblíbené stránky
Co právě poslouchám
- Nikdy jsem neměl vyhraněný styl. Poslouchám vše co se mi líbí.