Krásné sny politiků o elektromobilitě a jiná realita
V Německu vláda v r. 2017 slibovala, že do r. 2020 bude jezdit milion elektroaut. Zatím jich je 100 000 a nyní slibuje deset milionů do r. 2030. Milion nabíjecích míst má být v Německu do r. 2023. I kdyby milion nových nabíjecích míst (sloupků) mělo být až za deset let, znamenalo by to jich denně dokončit 270. Nejde jen o nabíjecí místa, ale hlavně o zajištění dostatečného příkonu do měst, tedy i pokládku silnějších kabelů, vč. rozkopání ulic, protože nabíjecí sloupky by měly být podél ulic, aby posloužily zaparkovaným nabíjejícím se autům. [1]
Úpravy budou vyžadovat i hromadné garáže. [2]
Kdo si koupí elektroauto jako jediné auto do rodiny, s nímž jezdí i na dovolenou? Jak budou Němci jezdit a nabíjet elektroauta, třeba při cestě do oblíbeného Chorvatska? O prázdninách bývají dálnice přeplněné. Jak přeplněné budou nabíjecí stanice, když nabíjení trvá desítky minut a elektroauto má menší dojezd než to na benzin? Nechají Němci postavit dostatek nabíjecích stanic i v Chorvatsku a Rakousku? Zatím je elektroauto hezká, ale drahá hračka pro řemeslníky, pro jízdu na nákup nebo chatu.
Má smysl z hlediska ekologie a parkování mít normální auto a navíc dražší elektroauto na popojíždění po okolí? Renault vyrábí elektroauta s cenou nižší než 10 000 € (255 000 Kč), což by možná někdo akceptoval. Ale jsou to spíš autíčka se slabým motorem, navržená pro Čínu. Mají se objevit i na evropském trhu. [3] VW plánuje od letošního roku produkci modelu ID3, až 330 000 kusů ročně, s cenou začínající v přepočtu na 770 000 Kč. [4] [5] Obejde se prodej bez státní podpory (tedy podpory placené daňovými poplatníky proti jejich vůli)?
Baterie je hodně drahá součást auta. Peugeot e-2008 GT garantuje její životnost 160 000 km a 8 let. Nabíjení na 80% trvá od 30 minut při rychlonabíjení 100 kW až po více než den při nabíjení ze zásuvky doma. [6]
Pokusy zavést v Německu elektroautobusy nebyly úspěšné z důvodů poruch a krátkého dojezdu. Baterie za 80 000 € „odešla“ za 2,5 roku, dojezd v zimě byl pouze 100 km. [7]
Zahrnují propagátoři elektromobility do kalkulací energii na vytápění elektroauta? Nejedná se o odpadní energii, jako u spalovacího motoru, ale o energii z baterie, čímž se snižuje dojezd v zimě. Vychází elektroauto z porovnání s klasickým vítězně, když se započítají všechna pozitiva a negativa, např. zvýšená váha vozidla, protože je nutná masivnější konstrukce kvůli těžké baterii? Naopak pozitivní je rekuperace energie při brzdění.
Nejpodstatnější problém - neexistenci lehké, bezpečné, recyklovatelné baterie, která vydrží velký počet nabíjecích cyklů, není potřeba připomínat.
Úvaha, že nabíjení elektroaut zajistí větrníky, také dostává trhliny. Němečtí občané se začali bránit dalším stavbám větrníků a připravuje se zákon, že větrník bude muset být min. 1 km od skupiny 5 domků nebo stavebních parcel. V Bavorsku je min. vzdálenost od obydlí 10 výšek větrníků, tedy cca 2,4 km. Stavba nových větrníků se proto na zemi v loňském roce skoro zastavila, výrobci masivně propouštějí.
Přenos energie ze severu Německa na jih není ani po dvaceti letech uspokojivě vyřešen, takže ekologicky vyrobenou energii nelze v době, kdy hodně fouká, ani plně využít, ani uskladnit.
Alespoň částečně bude i nadále platit, že „výfuk“ i „nádrž“ má elektroauto v klasické elektrárně.
V Rakousku havaroval řidič Tesly. Při srážce vůz vzplanul a explodoval. Auto museli na tři dny ponořit do vodní nádrže a teprve potom oheň zhasl. 11 000 litrů použité vody je kontaminované. Recyklační centra odmítají převzít vrak, protože neví, jaké jedovaté látky jsou v 600 kg těžké baterii. Vrak stojí na pozemku odtahové služby. Je obava, že by mohl opět začít hořet. Na převoz baterie musí být uděleno povolení pro nebezpečné transporty od EU. To zatím neexistuje. [8]
Nedořešených problémů je spousta, tak nyní politici začínají agitovat i pro pohon vodíkem nebo zemním plynem, což je obdobně nedořešené jako elektropohon. Ocelová tlaková láhev objemu 50 litrů váží 75 kg. Natlakovaná na 300 bar pojme 15 m3 zemního plynu a váží 86 kg. Uskladněná energie odpovídá cca 150 kWh, tedy jen 15% energie benzinu o stejné hmotnosti. Do energetické bilance je potřeba započítat i ztráty energie vzniklé při stlačování plynu po předchozí expanzi (Plyn expanduje při přechodu z tranzitního plynovodu do distribučního a pak se opět stlačuje v plnicích stanicích. Obě fáze jsou energeticky náročné). Tato auta nelze parkovat v garážích, což je také problém. Pro nejbližší dobu je to další ne zcela prozkoumaná cesta. V odkazu další zajímavé detaily. [9]
Bruselští byrokraté by měli poskytnout „cílové prémie“, např. snížením zdanění těch aut, jejichž motory nejméně poškozující životní prostředí. Např. snížení emise CO2 o xy procent by mělo snížit daně o xy procent. Místo toho v Bruseli stanovují byrokratickou cestou, bez znalostí současných technických možností, maximální množství emisí, které mohou produkovat motory aut. Nesplnitelná nařízení pak vedou k podvodům se softwarem. Odškodnění podvedeným vlastníkům aut automobilky poskytly jen v USA. V EU se poškození náhrady asi nedočkají. [10] Statistiky bruselských byrokratů jsou optimistické, ale nepravdivé. Lidé i nadále dýchají karcinogenní prachové částice, NOx, O3 a další škodlivé substance, protože zejména dieselů s nefunkčními filtry jezdí spousta.
Uvědomují si tyto absurdity politici a zelení aktivisté? Není cílem jejich loutkovodičů v pozadí něco úplně jiného? Nechtějí třeba jen oslabit moc států exportujících ropu bez ohledu na výši nákladů? Říká se, že každé zlo je pro něco dobré. Možná to platí i v tomto případě. Zatím jsem ale mnoho toho dobrého nenašel. Hlavně není vidět logické myšlení politiků. Investovat mnohamiliardové částky, vyplácené z peněz daňových poplatníků do podpory technicky nedotažených výrobků, je nesmyslné. Nejprve by se měl dokončit vývoj, zejména baterií, pak ověřit zkušební série a až technicky zralé výrobky začít vyrábět masově, bez nutnosti „dotací“ z peněz daňových poplatníků.
Bruselští byrokraté rádi nařizují jak šetřit životní prostředí. Zakazují igelitky, žárovky, uchošťoury, omezují výkon vysavačů,… Dnes je standardní výbavou aut klimatizace. Spotřebovává u osobního auta 1 až 2 litry paliva za hodinu.
Daleko větší úsporu než zmíněné zákazy by přineslo, kdyby ve „Štras-Bruselu“ vydali dekret, nařizující u aut provozovaných v jižních zemích EU povinně bílou barvu střechy. Úspory paliva a CO2 z důvodu nižšího používání klimatizace by byly značné.
-------------------------------------------------------------
[1] https://www.focus.de/auto/elektroauto/news/elektroautos-merkels-millionen-trick-baut-deutschland-jetzt-taeglich-270-neue-ladestationen_id_11316533.html[2] https://www.focus.de/finanzen/boerse/auto-industrie-die-ersten-verlierer-der-auto-revolution-stehen-schon-fest_id_11508380.html[3] https://www.focus.de/auto/elektroauto/elektrostrategie-von-renault-kleiner-china-stromer-fuer-europa_id_11374513.htm
l[4] https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3[5] http://www.hybrid.cz/volkswagen-id3-oficialne-predstaven-zacina-nova-era-koncernu[6] https://efahrer.chip.de/tests/peugeot-e-2008-im-test-warum-das-elektro-suv-sich-am-meisten-lohnt_101652[7] https://notrickszone.com/2019/12/17/attempts-to-use-electric-buses-in-germany-flop-many-disadvantages-short-service-life-no-real-progress/[8] https://tirol.orf.at/stories/3021270/?fbclid=IwAR2NGHl-COuPXAVzULrCEwFhOBndy6dpsm0ckjSeyMiypqlY46_xq4w5nbk[9] https://www.freiewelt.net/blog/erdgas-weiter-auf-dem-vormarsch-10079430/[10] https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/soud-smetl-dalsi-zalobu-v-kauze-dieselgate-odskodneni-chtela-ceska-posta-40299194
Jiří John
Nevěřte Danaům, byť by i dary přinášeli. (Homér)
Na tento více než 3000 let starý, ale stále aktuální citát lidé často zapomínají. I dnes dar často nakonec skončí ztrátou pro obdarovaného.
Jiří John
Dostane se Jan Amos Komenský na index zakázaných knih?
Pravdivost myšlenek v jeho spisu „Štěstí národa“ potvrdila historie a jsou velmi aktuální i dnes. Dnešním progresivistům by čtením stoupl krevní tlak.
Jiří John
Veřejné mínění nebo jen mínění malé názorové bubliny? Je to velmi ošidné.
Co je účelem diskusí pod články v novinách? Idealista si může myslet, že se dozví názory většiny čtenářů na popisovanou událost. Není to tak jednoduché.
Jiří John
Vydělávat se dá nejen na válce, ale i na epidemii
Bezskrupulózní politici a obchodníci se zdravím a smrtí si nenechají sebrat lukrativní covid-byznys.
Jiří John
Nenasytná Hydra si hodlá vymoci další potravu. Zaplatíme ji všichni.
Evropská Komise hodlá zavést uhlíkové clo na hranicích EU. Následovat má celý tucet dalších obdobných cel a daní.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu
Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...
Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky
Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...
Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus
Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...
Prodej byty 3+1, 86 m2 - Milevsko
Pod Stadionem, Milevsko, okres Písek
2 651 250 Kč
- Počet článků 45
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1544x
Popisovat znovu tisíckrát omílané neetické chování politiků je ztráta času. Většina lidí to vidí, má již vlastní názor a v blogu o tom píše mnoho jiných. Potřebnější je upozorňovat na skutečné problémy, které zůstávají mimo pozornost čtenářů, protože veřejnosti jsou místo nich předkládány „zástupné“ pseudoproblémy, které upoutávají pozornost a pak se na ty skutečné zapomíná. Potřebné je upozorňovat i na falešně optimistické, neobjektivní informace které zamlčují, že realita je úplně jiná.
Nediskutuje pod blogy. Komentář nebo dotaz pište na jiri.john@centrum.cz