Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
S

SlusnyClovek

4. 8. 2008 20:51
Poslední úvaha - celý systém

Václa Klaus vynikl jako skvělý ideolog tržní ekonomiky. Na rozdíl od marxistických režimů, ty s tržní ekonomikou či dříve nazývané kapitalistické, fungují jinak. Místo centráního řízení vč. ideologů - věci fungují samy, je volnost a ideologové se jaksi neuživí.

Co však ty systémy mají, to je určitý hodnotový a morální systém. Volný trh má smysl až v tomto kontextu. Volný trh sám o sobě pozitivní není. Může znamenat volnost obchodu s otroky, sexuálními otrokyněmi, narkotiky, lidskými orgány atd. Tržní ekonomika v kontextu demokracie není totéž jako trhovecká ekonomika v kontextu, kde chybí právo a za peníze si člověk koupí vše.

U nás proběhla podivně sama privatizace, která principielně dobrá je. Potíž je, že se u ní kradlo. Pak je lepší, aby se nekonala.

Podobně to platí i ve školství. Pokud školství bylo šité na míru soukromým školám či spíš jejich majitelům, tak to podle toho funguje či spíš nefunguje.

0 0
možnosti
S

SlusnyClovek

4. 8. 2008 20:57
Re: Poslední úvaha - celý systém

Dost dlouho se nemusely platit faktury - právě za vlád VK. Což není tržní prostředí, ale trhovecké. Zmíním korupci všude, nejlépe u obecních zakázek, třeba na nákup tramvají apod.

Já tvrdím, že zákony jsou špatné, šité na míru školám, co neposkytují kvalitní vzdělání, ale prodávají maturity, žáci si to ovšem musí ve škole odsedět, s povolenou mírou absencí. Degradace přešla i do státního školství, protože celý systém financování je špatný.

Já jsem pro tržní prostředí. To nesmí být nadřazené poctivosti, osobní svobodě, čestnosti - např. kvalitě maturity. Kde platí, že za peníze je vše, to není Amerika severní, ale ta latinská. Tak to funguje u narkobaronů.  V těch státech pro bohaté není problém získat titul z kterékoli školy. V západních zemích se o právu a morálce tolik nemluví, ale taky se tam neřeční o volném trhu. Obojí se samozřejmost, jak morální principy a svobody, tak i volný trh. Volný trh je jednou ze svobod, ne svobodou jedinou.

0 0
možnosti
S

SlusnyClovek

4. 8. 2008 20:46
Řešení - dotace školám

Dotovat podle počtu tříd by bylo na místě i v menších obcích či městech. Protože dojíždění vyjde často dráž v nákladech na dopravu. Optimalizace by se mohla týkat větších města, provádět i v rámci sítě škol, ne jen jedné. Pak je i nadbytek středních škol a chybí vyučenci. Nadaní ovšem ke studiu nejsou, tak máme hloupé maturanty, bez vědomostí, kteří neumí ani nic manuálně. Fakticky budižkničemové, i vinou systému, ovšem s maturitou, takže dobře do statistik...

Stačilo by jen dotovat rozumný počet míst na školách a nedotovat školy soukromé. Soukr. zubař taky zpravidla léčí za hotové a s vzp smlouvu nemá. Ovšem i soukr. školy by měly mít státní maturity. Průběh studia at mají volnější, proč by někdo nemohl studovat 6 let místo 4 když na to nemá a rodiče to zaplatí?

0 0
možnosti
S

SlusnyClovek

4. 8. 2008 20:24
Zčásti souhlas, nechat propadat, vylučovat ze škol

kde je kořen toho, že toto nejde či nefunguje. Je jednoduchý. Pro školu, tj. majitele ("zřizovatele" soukr školy) nebo ředitele je žák zdroj peněz. Škola získá peníze od kusu - za žáka. I ta státní. Vyhodit znamená ztratit finance, takže je potrestatná škola. Žáka vezmou jinde a maturitu dostane tak jako tak. Ředitelé či majitelé škol se tomu tržně přizpůsobili.

Řešení? Např. u státních škol dotovat třídy, předem stanovit určitý limit odpadu. Pak státní maturity dle jednotného metru. A lépe hodnotit finančně školu, která pár žáků vyhodí, ale ostatní budou mít lepší kvalitu. I za totality to býval tak jeden na třídu, málokdy dva - na nějakých 40 žáků.  Ta hrozba ovšem visela ve vzduchu a díky ní věci fungovaly.

0 0
možnosti
JD

icmek

4. 8. 2008 15:38
vychovávat podle přání rodičů

hloupost. žák si nesmí dovolit urážet nebo zesměšňovat učitele. co je to pak za společnost?

0 0
možnosti
JM

Hucul

4. 8. 2008 14:35
Kdyz to je tezke...

Drive to bylo reseno snadno. Ucitel rusivou hracku zakovi zabavil a vracena byla na konci skolniho roku. Kdyz to ucitel udela dnes, ma na krku trestni oznameni kradeze mobilniho telefonu, ktere horem padem zaridi pani rodice. Zakony jsou potreba tam, kde uz se jiste vztahy prestanou povazovat za samozrejme. A pokud dnesni zneni zakonu bohuzel hraje do karet rodicum spratku na ukor ucitelu, snazicich se o vychovu, je treba zmena. At uz odstranenim, zmenou nebo tvorbou noveho zakona. Ucitel preci nemuze riskovat trestni rizeni pokazde, kdyz se pokusi zjednat ve tride poradek.

0 0
možnosti
  • Počet článků 144
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4501x
Roman Joch, ředitel Občanského institutu, www.obcinst.cz

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky