Rosa Ponselle, Soprán
Jsou hlasy tak úžasné, že pod jejich vlivem se zdá, že i slepé dívky nabývají zraku a invalidé vstávají z vozíků.
Rosa Ponzillo, známá světu jako Rosa Ponselle (1897–1981), byla americká operní sopranistka považovaná za jednu z nejvýznamnějších sopranistek 20. století. Narodila se 22. ledna 1897 v Meridenu v Connecticutu do italské imigrantské rodiny jako nejmladší ze tří dětí.
Již jako teenagerka vlastnila velmi pozoruhodný hlas, který zněl zraleji, než odpovídalo jejímu věku. Její první pěvecká vystoupení se uskutečnila velmi brzy a bez jakéhokoli formálního hlasového tréninku. Nutno však říct, že to byla vystoupení v kabaretních číslech.
Rosa se nejprve začala učit na klavír u varhanice místní kongregace Anny Ryan. Zdálo se, že zpěv mladou Rosu příliš nezajímal. Pod vlivem své starší sestry Carmely však začala zpívat jako doprovodný vokál při projekcích tehdejších němých filmů, čímž si děvčata přivydělávala na živobytí.
Carmela se v letech 1912–1915 etablovala jako úspěšná varietní zpěvačka. Rosa usoudila, že by to také chtěla zkusit. Její šance byly však hodnoceny skepticky; bylo jí řečeno, že nesplňuje tehdejší ideály krásy a že má nadváhu.
Při předzpívání však Rosa překvapila svým hlasem a byla najata do estrádního vystoupení, kde pak několik let vystupovala se svou sestrou v uměleckém duetu Sestry Ponzillovy.
Od roku 1918 brala lekce zpěvu u svého agenta Williama Thornera. Osud tomu chtěl, že si obě sestry „náhodou“ poslechl legendární Enrico Caruso. Caruso byl obvykle opatrný ve svých doporučeních, ale Rosin hlas na něj udělal takový dojem, že se za ni přimluvil. Bylo uspořádáno předzpívání pro Giulia Gatti-Casazzu, generálního ředitele Metropolitní opery. Rosin zpěv Gattiho zcela ohromil, a tak zatímco Carmela Ponzillo zůstala v pozadí, Rosa získala kontrakt s Metropolitní operou na sezónu 1918/19. Tak se zrodila legenda.
V roce 1918 zde debutovala v roli Leonory ve Verdiho opeře Síla osudu po boku samotného Carusa, což bylo pozoruhodné, protože vlastně neměla žádné formální operní vzdělání. Navzdory zničujícím návalům trémy, kterých se nikdy nezbavila, byl její úspěch velmi přesvědčivý.
Během své kariéry v Metropolitní opeře vytvořila řadu významných rolí, včetně Normy v Belliniho Normě, Giocondy v Ponchielliho La Gioconda a Violetty ve Verdiho La traviata. Její hlas byl ceněn pro svou sílu, rozsah a výjimečnou krásu tónu. Ponselle byla také známá svým dramatickým herectvím a schopností hluboce se vcítit do postav, které ztvárňovala.
Její hvězda stoupala, ale paradoxně byly její aktivity mimo Metropolitní operu velmi omezené. Vystoupila pouze v londýnské Covent Garden (tři sezóny) a jednou v divadle Maggio Musicale ve Florencii. Zde vystoupila jen proto, že slíbila své matce, že zazpívá v Itálii. Zmíněné vystoupení byla Spontiniho opera La Vestale, která je dnes bohužel poněkud zapomenutá. Úspěch ve Florencii byl takový, že zvažovala angažmá v La Scale, ale kvůli své povaze na to nenašla odvahu.
Pro ni byly napsány některé opery, které jsou dnes již zapomenuté, jako například Montemezziho La notte di Zoraima, která však nebyla příliš úspěšná ani při premiéře. A já ji neznám, i když jsem ji kvůli Rose opravdu sháněl.
V roce 1935 se její kariéra nečekaně zlomila neúspěšným pokusem zpívat Bizetovu Carmen. Kritika toto vystoupení nepříznivě přijala a Rosinu citlivou duši to hluboce zasáhlo.
V roce následujícím pak byl osud zpečetěn Rosiným vystoupením ve Verdiho La Traviatě, které bylo kritikou hodnoceno jako „emocionálně přepálené“. To je ale úplný nesmysl, existuje to totiž jako nahrávka. Možná by se dalo říct, že je Rosin hlas pro roli Violetty Valéry příliš opulentní a velký.
V roce 1937 Rosa ukončila operní kariéru v Metropolitní opeře a stáhla se do ústraní. V roce 1936 se provdala za Carla A. Jacksona, syna tehdejšího starosty Baltimoru, s očekáváním, že se bude věnovat rodině. Manželství se však nevyvedlo a v roce 1949 bylo rozvedeno, což Rosu velmi zasáhlo a vedlo k nervovému zhroucení.
Založila umělecké centrum v Marylandu, kde po zbytek života poskytovala vokální vedení a dávala lekce zpěvu. Beverly Sills, Sherrill Milnes, Plácido Domingo a další patřili mezi ty, které ovlivnila. Vyučovala zpěv až do své smrti 25. května 1981.
Ponselle po odchodu z operní scény veřejně nekoncertovala. Přesto dále zpívala soukromě a existují velmi raritní nahrávky, které nám dají ochutnat její báječný hlas.
Rosa Ponselle zanechala trvalý odkaz v operním světě. Její nahrávky jsou dodnes oceňovány a slouží jako inspirace pro nové generace operních umělců.
A nyní si ji poslechneme
Verdiho La Forza del Destino „La vergine degli angeli“
Akustické nahrávky bez elektrického mikrofonu jsou bohužel dost bídné a ženské vokály to odnášejí dost krutě.
Zkusíme najít něco, co akustické není. Nutno podotknout, že jde o protiběžné procesy. Novější nahrávka znamená sice lepší techniku nahrávání, ale starší Rosu. A věk je prostě vždy slyšet. S tím se nic neudělá.
„O del mio amato ben“
https://youtu.be/0TWENuwFnQQ?list=PL641E2434F0C66CD9
Bois Epais, Lully
https://youtu.be/3M8yhWC4-v0?list=PL641E2434F0C66CD9
G. Puccini „Suor Angelica, Senza Mamma“ .. sama se doprovází na piano
Jiří Zedník
Nejkrásnější árie pro baryton, basbaryton a pro bas – 1 část
Árie pro soprán už jsme probírali. Posluchačsky nejžádanější jsou árie pro tenor. Ta tenoristy samozřejmě také přijde řada, ale my se dnes ponoříme do nižších hlasů mužských.
Jiří Zedník
Nejkrásnější operní árie – soprán, mezzosoprán, alt – 2. část
A jsme u druhé části našeho cyklu. Výběr je poněkud náhodný. Já se vždy pokouším vybrat pro vás tu nejlepší verzi, ale mám svoje oblíbenkyně a k těm to vždy sklouzne.
Jiří Zedník
Leontyne Price a William Warfield
Člověk je od přírody uzpůsoben k životu v páru. V následujícím cyklu si rozebereme některé umělecké páry ze světa opera a klasické hudby. Dnes zvolíme zce výjimečný pár..
Jiří Zedník
Covidová krize, mRNA vakcinace a podobné věci.
I pět let od pandemie, hysterie stále přetrvává. Slýchám hromady agresivních a ničím nepodpořených výroků z obou znesvářených táborů Jsem si vědom, že vyvolám zřejmě ostrou diskuzi.
Jiří Zedník
Nejkrásnější operní árie – soprán, mezzosoprán, alt – 1. část
Bývá mi dokolečka pokládán dotaz, jaké jsou nejkrásnější árie. Potenciální posluchači myslí většinou árie pro tenor. Ženské operní vokály jsou převážně nesnášeny a já se pokusím vás přesvědčit, že neprávem.
| Další články autora |
Rezignace? Zveřejnit intimní video je zásah do soukromí. Rajchla se zastává i Rakušan
Nejen členové nové vládní koalice se zastávají poslance za SPD Jindřicha Rajchla při jeho sporu s...
Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí
Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...
Rajchl obvinil aktivisty, že pronásledují jeho dceru. Chtějí zveřejnit intimní video
Poslanec za SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl podal trestní oznámení na aktivisty pod...
Budou platit všichni, vzkazuje Rajchl a chystá žaloby. Zvažoval konec v politice
Poslanec SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl prohlásil, že hodlá zažalovat platformu pro...
Bill objal Moniku. Zapomenutý snímek po letech otřásl Bílým domem
Seriál Byla to jen vteřina. Zjihlý pohled mladé stážistky, objetí prezidenta a cvaknutí závěrky. Dirck...
Kyjev čelí masivnímu ruskému útoku. Drony udeřily i jinde na Ukrajině
Sledujeme online Kyjev čelí masivnímu ruskému vzdušnému útoku, protivzdušná obrana byla aktivována, uvedl v pátek...
Poslanecká sněmovna bude znovu volit místopředsedy, potvrdí nové šéfy výborů
Poslanci mají v pátek znovu volit dva místopředsedy dolní komory parlamentu. Dvě pozice ve vedení...
V Brně vzkřísí slavnou budovu u nádraží. Proměnit se má i okolí plné bezdomovců
Přízemí bývalé nádražní pošty v Brně obsadí obchody, v dalších patrech vzniknou kanceláře banky a...
Austrálie chce povolit dinga jako mazlíčka. Je mnohem chytřejší, varují odborníci
V australském státě Queensland se schyluje k rozhodnutí, které může změnit vztah lidí k jednomu z...
- Počet článků 261
- Celková karma 6,80
- Průměrná čtenost 128x



















