Leontyne Price, životopis jako rozhovor
A: „Znáš královnu opery a hudby?“
B: „Myslíš sopranistky? Neexistuje jen jedna královna, je jich mnoho a každá má svůj jedinečný hlas.“
A: „Jak mnoho? Opera přece nikoho nezajímá.“
B: „To si nemyslím. Opera měla vždy své místo ve světě hudby, i když dnes už není tak populární jako dříve.“
A: „A kdo je tedy nejlepší?“
B: „To je obtížná otázka. Pokud jde o popularitu, mnoho lidí by řeklo, že Maria Callas.“
A: „Je!!! To jméno jsem slyšel! Nejlepší je tedy ona.“
B: „Neřekl bych, že je nejlepší jen proto, že je nejznámější. Byla úžasná, ale i kontroverzní. Tady se podívej na fotku.“
A: „Taková celá špičatá? Ale krásná určitě byla.“ „A ta se ti nelíbí?“
B: „Ale ano, jsem však přesvědčený Tebaldián.“
A: „Teba.. cože? Co to vykládáš?“
B: „Renata Tebaldi – zvaná hlas anděla. Callas a Tebaldi byly konkurentky, novináři to živili. Ony k sobě navzájem planuly nehynoucí nenávistí a šly si po krku. Nakonec si ale kolem krku padly.“
A: „Počkej počkej, ukaž fotku Tebaldi!“
B: „Podívej!“
A: „No, ošklivá nebyla, ale Maria byla hezčí. Pusť mi Renatu.“
B: „Tady si pustíme obě za sebou. Árie Vissi d’arte.“
A: „Ty mají ale ječák. Počkej!! Ach bože, promiň.. slzím. Ale ta Renata se mi líbí více. Nejlepší je tedy ona.“
B: „Ale není.“
A: „A kdybys měl vybrat jednu?“
B: „Dame Joan Sutherland.“
A: „Dame Joan Suth..? Nikdy jsem o ní neslyšel.“
B: „A všichni zůstali v prachu za La Stupendou a její technickou dokonalostí.“
A: „Co to meleš? Jaká La Stupenda.“
B: „Dame Joan se říká La Stupenda.“
A: „Tváříš se, že jí nemáš rád.“
B: „Omyl, mám. Zcela respektuji její výjimečnost. Ale její hlas mi v něčem vadí. Tady, poslechni si.“
A: „Proboha, to jako vážně? To není zpěv, to je kulometná palba.“
B: „Lépe bych to nepopsal.“
A: „Ale musí tedy být nejlepší ta tvoje Joan.“
B: „Není to moje Joan. Není to tak, jak myslíš. Joan byla velmi výjimečná. Ale byl to hlavně koloraturní soprán s velkým přesahem.“
A: „Kolora… co to?“
B: „Koloratura, to jsou ty trylky, které Joan zpívá.“
A: „Počkej, začínám v tom plavat. Callas a Tebaldi koloraturní nebyly, že ne?“
B: „To nebyly, i když Maria byla v koloraturách dobrá. Celé to srovnání a soutěž byly celkově o ničem. Renata byla spíše lyrický soprán. Maria byla mnohem dramatičtější soprán s velmi širokým repertoárem.“
A: „Počkej, začínám se chytat. Ta tlustá Španělka, ta Montserrat, ta musela být lyrická také. Ta se mi líbila.Zpívala s Mercurym. O té si myslíš co?“
B: „Montserrat Cabellé atakuje pozici královny. Ale jak říkám, královen je více.
A: Poslyš, probrali jsme sopranistky lyrické, koloraturní. Musí být nějaký opak těch lyrických. Je mi jasné, že není možné probrat všechna jména.“
B: „Ano, opak těch lyrických jsou dramatické, ale pamatuj, že tam vždy bude velký překryv. Každá umělkyně byla zcela jedinečná a srovnání není úplně na místě. Známá jména jsou například Birgit Nilsson, Kirsten Flagstad, Helen Traubel, Eva Marton, Martha Modl. Jak jsi říkal, není možné probrat všechna jména.“
A: „Známá jména? Já neznám ani jednu.“
B: „Tady Birgit Nilsson a Isoldina smrt“
A: „Ty jo, to je ale síla. Musím říct, že je opravdu dobrá…. Kdo napsal tenhle kus? Je to strašně krásné.
B: „To je Richard Wagner.“
A: „To jsou ale řeči a lži. To přeci není Wagner, protože ten je zcela k nepřežití a naprosto nemelodický.“
B: „Máš to v popisu klipu!“
A: „Aha.. opravdu.. Poslyš, jak se ti tohle stalo? Tohle skoro nikdo neposlouchá. Tetička se ti směje, že trpíš Leontýnismem. Prý Leontýna za to může.“
B: „Ano, znám takovou dámu. Pro mě je jednou královen opery, jednou absolutních primadon ve svém oboru s nejbarevnějším a nejkrásnějším sopránem, který jsem kdy slyšel.“
A: „A kdo to je?“
B: „Jmenuje se Marie Violet Leontyne Price, řečená Aida, princezna etiopská, je nositelkou tolika ocenění, že je neumím vyjmenovat. Narodila se 10. 2. 1927 v Laurelu, Mississippi. Ve čtvrtek 10.2. 2024 jí bylo 97 let.“
A: „Promiň, nikdy jsem o ní neslyšel, nepřeháníš to? A vůbec, máš fotku?“
B: „Fotka je tady, bylo jí asi 56 let.“
A: „Proboha, ta je ale ošklivá“
B: „Ošklivá není ani náhodou. Jen je prostě Afroameričanky. Pro tu dámu nejsou žádné kategorie. Nejdříve poslouchej a pak pronášej soudy.“ „Zkusíme „Didinu lamentaci“ z Purcellovy opery „Dido a Aeneas“... árie začíná - „Thy hand, Belinda, darkness shades me“
A: „Bože!! Tu by měli znát úplně všichni.“ „Ta tetička je šašek. Leontyne Price, čili Leontýnismus. Hmmm, odkud se vzala?
B: „Díky hudebnímu nadání vystudovala hudební školu Juilliard, kde se v roce 1955 seznámila s Herbertem von Karajanem a ten jí pomohl se prosadit.“
A: „Karajan, to jméno jsem už slyšel.“"A kdo to vlastně byl ten Karajan?“
B: „Herbert von Karajan byl jeden z nejvýznamnějších dirigentů XX. Skvělý hudebník na straně jedné a také kontroverzní člověk, člen NSDAP.
A: „To je tak zvláštní, nemohl být opravdový Nácek, není to možné. Jinak by jí nepomohl.“
B: „2. 7. 1958 debutovala Leontyne jako Aida ve Vídeňské Státní Opeře a o dva roky později v Covent Garden v téže roli (S Karajanem v zádech). Upoutala pozornost Metropolitní Opery, kde vystoupila v roli Leonory v „Il Trovatore“ 27. 1. 1961. Byl to dvojitý debut, její a italského tenoristy Franca Corelliho.
A: „Corelli? To je jako ten papoušek? To jméno neznám.“
B: „Poslechni se kousek Nessun dorma.“
A: „Vždy jsem myslel, že tohle napsal Pavarotti, pak mi vysvětlili, že ne. Myslel jsem, že Luciano se nedá překonat. Ale ten Franco je prostě lepší. Máš fotku?“
B: „Tady!“
A: „To si děláš srandu? To je operní pěvec? Vypadá jako James Bond, nebo spíš jako manekýn.“
B: „Ano, vypadal jako filmová hvězda. Franco byl velký umělec, možná trochu moc italský.
A: Leontyne je tedy první pěvkyní tmavé pleti, která vystoupila v MET?“
B: „Leontyne není první černošskou pěvkyní, která vystoupila na prknech MET. První byla Marian Anderson 7. 1. 1955 v roli Ulricy ve Verdiho „Maškarním Plese“. A byly i jiné pěvkyně, jakož byli i jiní černošští pěvci. Ale Leontyne je první, která byla opravdu slavná.
A: „Tady čtu, Cleopatra, o co jde?“
B: „V roce 1966 byla pro ni napsána opera „Anthony a Cleopatra“ – Samuel Barber. Premiéru tohoto díla zpívala v hlavní roli při otevírání nové MET v „Lincoln Center“.
A: „Kruci, otevírala novou budovu MET, to tedy něco je. Ale asi nebylo vždy posvícení?“
B: „Samozřejmě, že ne. Na konci sedmdesátek ji trochu dostihl věk a měla potíže se s tím vyrovnat“
A: „Tady čtu poslední vystoupení – Aida.“
B: „Její poslední divadelní vystoupení byla Aida v roce 1985. (tedy asi v době, kdy jsem se s ní srazil). Byla to její 43. Aida a 203. vystoupení ve verdiovské roli v MET. Mám to tady. Toto vystoupení je považováno za historicky významené. Dívej se, jak jí dostane dojetí. Tady se jí podívej do očí.“
A: „Ty jo, ona je snad dokonce krásná. Vidím něco zcela úžasného. Není tak silná, jak si myslela. Hlavně oči jí zradily. Co bylo dále?“
B: Pokračovala pak v recitálech a koncertních vystoupeních po celém světě. Slečna Leontyne naposledy oficiálně vystoupila 19. listopadu 1997, bylo jí 70 let. Bylo to na University of North Carolina at Chapel Hill v menším koncertním sále. Poslední píseň byl spirituál „This little light of mine“. „Po teroristickém útoku na WTC v roce 2001 vystoupila ještě jednou s písní „God bless America“. Bylo jí 74 let
A: „Haha .. prý Rusalka? „Měsíčku na nebi hlubokém“ a prý česky? Tomu nevěřím. Černá Američanka přeci nebude zpívat česky.“
B: „Myslíš? Já to tady mám. Ona ale nezpívala celou Rusalku, pouze nahrála tu árii.“
A: „Tomu nevěřím, ty jsi ale kecálek!“
B: „Říkal jsem, že to tady mám, poslouchej.“
A: „Ach bože.. ach bože… Poslyš, co všechno nahrála? Okamžitě to chci.. Co jsi mi to udělal? Jak tohle vysvětlím kamarádům, že poslouchám operu?
Dedikováno Leontyne Price
Září 2024
Jiří Zedník
Leyla Gencer, La Diva Turca, turecká operní sopranistka

Leyla Gencer je naprostou legendou operního Olympu. Byla velmi krásná, charismatická a ruku v ruce s jejím zpěvem byly její výkony legendární.
Jiří Zedník
Antivaxeři a esoterici

Opět jsem se pustil do sporu s antivaxerem. Dobře vím, že hádat se s těmito lidmi nemá smysl a že je nepřesvědčím. Přesto doufám, že bych svými argumenty mohl oslovit někoho, kdo zatím váhá a není si jistý, zda se nechat očkovat.
Jiří Zedník
Tak trochu neregulérní žebříček operních barytonistů, 1. část

Dne 21. dubna slaví svět opery 114. výročí narození Leonarda Warrena. Napadlo mě, kolik času jsem věnoval tenoristům, sopranistkám a dalším hlasovým kategoriím. Barytonisté zůstávali trochu stranou.
Jiří Zedník
Miguel Fleta, planoucí meteor operního nebe

Tenorista, který jako žhavý meteor proletěl operní oblohou, vypálil do ní hlubokou rýhu a shořel záhy v atmosféře.
Jiří Zedník
Tak trochu přehlížení tenoristé - 2. část

Druhá část našeho povídání zmiňuje některá další polozapomenutá jména. Uvítám, když mi dáte nějaké tipy nebo alespoň zmíníte, kdo se vám líbil více nebo líbil méně.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky
Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Visegrádskou čtyřku záměrně zlikvidovali, tvrdí Fico. Viní velké hráče EU
Spolupráce středoevropských zemí z uskupení V4 byla záměrně likvidována, protože velcí hráči v EU...
Požár lakovny na Tachovsku nepřežil jeden člověk, dva jsou v kritickém stavu
V Chodové Plané na Tachovsku hořelo v areálu výrobní firmy. Podle prvotních informací šlo o požár...
Za zřícení budovy v centru Prahy dostal inženýr podmínku a má zaplatit miliony
Soud uložil inženýru Jiřímu Hourovi dvouletý podmíněný trest za zřícení rekonstruované budovy v...
Hrozí vojenský vpád z Indie, tvrdí Pákistán a chrastí jadernými zbraněmi
Pákistánu hrozí bezprostřední vojenský vpád z Indie, řekl v pondělí pákistánský ministr obrany...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...
- Počet článků 212
- Celková karma 8,68
- Průměrná čtenost 119x