Herbert von Karajan, osobní komentář k některým nahrávkám, 1. část
Verdi: Aida
Pak bychom tu měli Verdiho Aidu – a vlastně rovnou dvě. Ta první je kandidátem na královskou verzi. Ale ani ta druhá není k zahození, i když se najdou tací, kteří to tvrdí. Jenže slyšeli to opravdu pořádně? Protože jiní zas tvrdí přesný opak.
První Aida (1959)
Tady máme tenorového šlechtice Carla Bergonziho, slaďoučkou Renatu Tebaldi, hrdinného Amonasra Cornella McNeila a žárlivou Amneris Giulietty Simionato. To už je docela hvězdná sestava, nemyslíte? Přidejte k tomu Karajana v jeho vrcholné formě a Vídeňské filharmoniky – a rázem tu máme silného kandidáta na „královskou“ Aidu. Možná spolu s Mutim a Soltim. Tahle nahrávka má noblesu, švih, dramatičnost i italskou šťávu. Nešetří na barvách ani emocích. Někdo říká, že je dirigování německé. Možné to asi je, ale funguje to dobře.
🎧 Poslech zde
Druhá Aida (1980)
A pak je tu Aidin návrat – po dvaceti letech. Tentokrát s Mirellou Freni a Josém Carrerasem. Karajan už je jinde – v jiném světě, jiném zvuku, jiném tempu. Je to honosné, velkolepé, detailně vykonstruované. Zachytil jsem kacířskou myšlenku, že tahle verze je lepší než ta první, že je to nejlepší Aida všech dob. Osobně si to nemyslím – ale já přece nemám patent na pravdu. Možná na tom něco je. Carreras zpívá krásně, Freni má v hlase tragickou hebkost, a orchestr je téměř... nebeský. Aida pro jiné uši, jiné vnímání.
Puccini: Tosca (dvě verze)
Tosca (1963)
Tosca. Ta první je moje milovaná. Uvádím ji z povinnosti – ale vlastně je to moje největší láska. Leontyne Price, Giuseppe Di Stefano, Giuseppe Taddei, Fernando Corena. Rok 1963.
Giuseppe Di Stefano je zde… na zabití. Místy vyje jako šakal a stresuje nejen sebe, ale i ucho posluchačovo. A přesto – je to pro mě ultimátní Tosca. Nejlepší. Di Stefanovi jsem všechno odpustil. Je to sice hlas na hraně, ale pořád je v tom srdce, zoufalství, emoce. A vedle něj? Leontyne Price. Tosca, která je šťavnatá, vášnivá, plná sexu. V tom nejlepším slova smyslu. Nikdo se jí ani neblíží.
A pak je tu Scarpia v podání Giuseppe Taddeiho. Ano, Tito Gobbi je legendární a nechutný v roce 1953 s Callas – ale Taddei? Ten je snad ještě jízlivější. Slizký, povýšený, chlípný. A přitom tak kultivovaný… což z něj dělá ještě horšího člověka.
Jediný kaz? Fernando Corena. Ten mi tady – stejně jako vždycky – přijde strašně otravný. Je to ale jen můj názor, pokud máte tohoto umělce rádi, omlouvám se. Já s tím nic neudělám.
Druhá Tosca (1980)
Tahle nahrávka je… problematická. Ne pro mě, ale pro svět. Katia Ricciarelli, José Carreras, Ruggero Raimondi, Fernando Corena. A opět Karajan. Mnoho lidí ji rádo nemá. Proč? Protože Ricciarelli není Price. Není vášnivá. Ale je jako čirá lilie, krásná a téměř posvátná, pod jejímž povrchem dříme vášeň, která dráždí právě tím, že ji nevidíte hned. Je to rafinované. Někdo to pochopí, jiný ne. Pokud to nerozšifrujete, líbit se vám to prostě nebude.
Ruggero Raimondi je slušný Scarpia. Na Taddeiho sice nemá, ale i tak je dost odporný – v dobrém slova smyslu. A Carreras? Překvapení. Zní jako Di Stefano, ale bez všech těch vokálních katastrof, které Pippo předvedl v roce 1962. Tohle je Carrerasův krásně zpívaný Mario.
A Corena? Zase otravný. Nic nového pod sluncem.
Že mlžím a nepronesl jsem verdikt? Běžte do toho. Překvapí vás to.
Giuseppe Verdi: Otello
Tady máme dvakrát Otella.
Otello (1960)
A hned na začátek – ten první z roku 1960 je pro mnohé etalonem. Mario del Monaco, Renata Tebaldi, Aldo Protti. Karajan a Vídeňská filharmonie. Co víc si přát?
Del Monaco je, jaký je. Obrovský hlas, který nezná dynamiku. Kdo ho miluje, ten ho miluje. Kdo ne, ten se trápí. Ale přiznejme si: slyšet ho řvát „Esultate!“ je čirá operní rozkoš, ať už si o něm myslíme cokoli.
Renata Tebaldi? Sladkost sama. Jemná, vroucí Desdemona, která zpívá „Ave Maria“ tak, že vás rozloží na molekuly. Je to jeden z klenotů její diskografie. A to říkám jako někdo, kdo Tebaldi moc dobře zná.
A pak je tu Aldo Protti jako Jago. Vždycky dostal od kritiků naloženo. Ale ruku na srdce – kolik z těch kritiků to slyšelo pozorně? A kolik z nich jen papouškuje výtky z verze z roku 1954 s Eredem? Ano, není to Gobbi. Ale je to slušný Jago, promyšlený, cynický, v druhém plánu. A funguje to docela dobře. A Protti není ani v Eredeho verzi tak tragický, jak se tvrdí. Nesnáším tyhle předsudky.
Druhá verze (1974)
Tohle je jiný případ. Karajan se údajně režijně podílel na televizním filmu, který působí trochu staticky, jako by operu natáčel podle plánu scény z papundeklu. Je to sice velmi divadelní, místy až strnulé, ale ne špatné. Prostě jiné.
Jon Vickers se naprosto šíleně snaží a může se strhat, ať už v dobrém či špatném slova smyslu. Mirella Freni je krásná Desdemona, ale už to není Tebaldi. Peter Glossop jako Jago odvádí dobrou práci, i když nezanechá hlubokou brázdu.
A ten soundtrack? Pomalejší, hodně plastický, ale pořád Karajan. A i když vás to úplně nestrhne, není to propadák. Jsou lepší verze Otella? Ano. Ale i tahle má své kouzlo, zejména pro Karajanovy příznivce, a to já jsem.
IMDb – Otello (1974)
🎧 Poslech na YouTube
A to je pro dnešek asi dost
Jiří Zedník
Antivaxeři a esoterici

Opět jsem se pustil do sporu s antivaxerem. Dobře vím, že hádat se s těmito lidmi nemá smysl a že je nepřesvědčím. Přesto doufám, že bych svými argumenty mohl oslovit někoho, kdo zatím váhá a není si jistý, zda se nechat očkovat.
Jiří Zedník
Tak trochu neregulérní žebříček operních barytonistů, 1. část

Dne 21. dubna slaví svět opery 114. výročí narození Leonarda Warrena. Napadlo mě, kolik času jsem věnoval tenoristům, sopranistkám a dalším hlasovým kategoriím. Barytonisté zůstávali trochu stranou.
Jiří Zedník
Miguel Fleta, planoucí meteor operního nebe

Tenorista, který jako žhavý meteor proletěl operní oblohou, vypálil do ní hlubokou rýhu a shořel záhy v atmosféře.
Jiří Zedník
Tak trochu přehlížení tenoristé - 2. část

Druhá část našeho povídání zmiňuje některá další polozapomenutá jména. Uvítám, když mi dáte nějaké tipy nebo alespoň zmíníte, kdo se vám líbil více nebo líbil méně.
Jiří Zedník
Tak trochu přehlížení tenoristé - 1. část

V historii opery bylo mnoho tenoristů. Pro mnoho posluchačů je právě tenor ta nejatraktivnější hlasová poloha – má sílu, výšky, lesk, vášeň. My si nyní připomeneme některá méně známá jména. Bude to seriál.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Přijel Hitler, on jako jediný nehajloval. Nacisté vzpurnému dělníkovi zničili život
Seriál Píše se červen roku 1936 a v přístavním Hamburku se za přítomnosti Adolfa Hitlera koná slavnostní...
Planetum: Ze stoleté instituce udělal moderní kulturně vzdělávací centrum
Práce v hvězdárně či planetáriu je hodně specifická. Dělat ji a nemít ji zároveň jako koníčka tím...
Hokejový maniak vs. umírněný Trump. Kanada vyhlíží volby, jde o přežití země
Premium Kanadu v pondělí čekají parlamentní volby. Ještě před pár týdny se čekalo, že téměř jistě dojde ke...
Zrada přišla z Východu. Český parašutista udával i vraždil jako agent gestapa
Premium Snad se trochu potil a přece jen se mu zrychlil tep při vědomí toho, co se chystá udělat. Spíše...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 211
- Celková karma 7,99
- Průměrná čtenost 112x