Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
M79i11r86o40s83l69a37v 11P71a47v60l29í68č25e81k
Opět hezký článek o vynikajícím českém pěvci. Dovolil bych si jen dvě poznámky. Komunistům lze jistě přičíst k tíži leccos, ale technickou kvalitu Blachutových nahrávek, řekl bych, těžko. V jeho éře byla nahrávací technika u nás naopak na špičkové úrovni (ovšem odpovídající době), o čemž svědčí častá spolupráce s umělci z NSR. Tam si rovněž zvali české inženýry k natáčení. Rovněž úspěchy našich nahrávek na Západě jsou toho dokladem. Nějaká embarga se mohla projevit mnohem později, kdy pan Blachut už dávno nezpíval (80. léta?). Problém je v tom, že on se "vyzpíval" hodně brzo. Vždyť např. kompletní supraphonská nahrávka Její pastorkyně pochází už z roku 1953 (doporučuji porovnat technickou kvalitu záznamu hlasu třeba Franka Sinatry z téže doby). Naopak o deset let mladší nahrávka Glagolské mše už nese jisté stopy únavy jeho hlasu.
Máte pravdu, že ani on nedokázal odejít včas. Budiž mu ale přičteno k dobru, že se - na rozdíl od jiných - přeorientoval v repertoáru. Já jsem ho sám viděl a slyšel na scéně Smetanova divadla na konci 70. let v rolích učitele Bendy a hradního Michálka. Určitě nebyl horší, než pánové Vonásek, či Kočí, kteří tyto role také zpívali. Spíš byl smutné, že někdejší Dalibor nebo Laca zpíval tyto role. Pokud si ještě v této době někde "střihnul" árii z Daliboru, byla to jistě chyba, ale na divadle to určitě nebylo (aspoň si to myslím).

J44i82ř44í 89Z30e65d25n48í19k
Technická kvalita záznamů je komplexní problém. Magnetofony s vysokofrekvenční předmagnetizací byly na východ embargovány. Nevím, zda tu nějaký byl. Tento princip byl do praxe uveden až v roce 1945, i když byl vynalezen o něco dříve. A magnetofon s konstantní předmagnetizací šumí jak sodovka. Český rozhlas nahrával na naprosto příšerný drátofon až do poloviny 50tých let. Embarga jsou prokázána a není o tom pochyb. Asi jste to vysvětlil, "bylo nahráno ve spolupráci s techniky NSR". Ti samozřejmě Studery (nebo něco podobného) měli. Rozdíly v technické úrovni jsou i v nahrávkách západních. Když srovnáte producentské počiny Culshawovy (DECCA) a Leggeovy (EMI), jsou vagonovité rozdíly i tam. Z dnešního pohledu byl Legge zpátečník. Jenomže to je viděno dnešní optikou.

- Počet článků 214
- Celková karma 9,17
- Průměrná čtenost 121x