Jak se snižují náklady – na oko

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přišla s informací, že na základě příslušné směrnice EU a strategie vlády o přesunu dopravy na železnici, sníží poplatky dopravcům, zejména nákladním.

Celkově dopravci mají ušetřit 600 milionů.

Dopravci zatím neví, jestli tuto slevu promítnout do cen.

Problémem je, že SŽDC bude mít výpadek 600 mil. v příjmech. A co s tím? Samozřejmě i toto má dle vlády řešení. Od čeho tady máme Státní fond dopravní infrastruktury. Tento výpadek se zaplatí z něj. A je po problému. Tečka.

Ale……kde se vezme oněch 600 mil. ve státním fondu? Kouzlo? Samozřejmě. Jmenuje se „Z Vaší peněženky pryč.“  Triky se prozrazovat nemají, ale udělám výjimku. To před Vás předstoupí vládnoucí politik. Hezky se usměje, řekne, že je vše OK. Že všichni se musí mít dobře. Že sice existují hajzlíci, kteří nejsou tak solidární,  jako by měli být, ale to se poddá. A aby se do poddalo, tak je třeba schválit drobné úpravy v daních. Úsměv, zamávání. Kouzlo provedeno. Jen diváci jsou trošku rozpačití, zejména když se podívají, jak vysokou platí daň z příjmů, daň z přidané hodnoty, spotřební daně, poplatky atd. Ale trik je to dobrý.

V tomto směru se však objevuje ještě jeden drobný problém – jmenuje se kapacita. Kapacita je taková divná veličina. Říká u dopravní cesty např. kolik dopravních prostředků se na ni vejde. A u železniční dopravy je problém v tom, že kapacita na hlavních tazích je vyčerpána. Před nákladní dopravou je k tomu upřednostněna doprava osobní. Nákladní vlaky tak čekají, jezdí delší cestou. Přeprava zboží je pomalejší.

Jaký bude výsledek? Doprava se na železnici nepřesune. Dopravci možná ceny sníží, ale až tolik nových klientů a zakázek nepřitáhnou. Jen SŽDC bude moci tvrdit, že jim klesly příjmy či příjmy nejsou takové, jaké by mohly být – a dokažte, že to není pravda, však jsme ceny snížili. A ty vládo přidej.

A ty daňový poplatníku plať!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Zapletal | úterý 7.2.2017 9:18 | karma článku: 15,89 | přečteno: 540x