Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MINISTERSTVO KULTURY VARUJE: Tento film vám může způsobit trauma

Oxfordský slovník angličtiny definuje násilí jako „chování, zahrnující užití fyzické síly ke zranění, poškození nebo zabití někoho, či něčeho.“ Druhý význam zahrnuje „silnou emoci, nepříjemnou zkušenost nebo destruktivní přírodní sílu.“ Násilí bývá ve spojitosti s kinematografií často skloňováno. Mluví se o omezení násilných scén ve filmech a o útocích, které mohly být podmíněny sledováním filmů (viz nedávný případ střelby při projekci posledního Batmana). 

Dle mého názoru, jsou však všechny tyto diskuze, probíhající na veřejné i soukromé rovině, vedeny striktně jednosměrně. Týkají se v podstatě pouze toho, jakým způsobem se násilí na plátně zobrazuje a tudíž, jak toto zobrazené násilí neblaze působí na diváka. Ale samotné sledování některých filmů – a to v nich ani nemusí být násilné činy přímo zobrazeny – může být vnímáno jako akt násilného působení na recipienta.(ale samotné sledování některých filmů může být vnímáno jako akt násilného působení na recipienta, přestože v nich nemusejí být násilné činy přímo zobrazeny.)

Samozřejmě, všechno je jen a pouze věcí osobního vkusu a osobního vnímání. Pro někoho může být silně traumatizujícím zážitkem sledování tzv. fekální komedie, pro jiného zase některý ze současných filmů pro menší děti.[1] Negativní působení však bezpochyby nalezneme u dvojice současných tvůrců, které bych se nebál označit za „psychické teroristy“. Jsou to Lars von Trier a Michael Haneke. Oba režiséři své filmy nechápou jako prvoplánové, šokující díla bez hlubšího obsahu. Tematika a s ní ruku v ruce jdoucí výrazové prostředky jsou pro ně způsobem, jak se hluboce zatnout do divákovy mysli. Byť oba dosahují obdobných výsledků v tom, jak jejich filmy na diváky působí, jejich přístup je v ledasčem odlišný.

„Film by měl být jako kámen v botě“ (Lars von Trier)[2]

Von Trier svoje v jádru děsivé a traumatizující historky prezentuje jako jistou formu výsměchu, šklebu do tváře společnosti. Ta jen velmi nerada přijímá cokoliv, co by vybočovalo z jejích úzkostlivě budovaných mantinelů. Pro von Triera jsou jeho filmy (jmenujme například Antikrista nebo Prolomit vlny) stejným prostorem šoku, čehož je důkazem režisérovo slavné extempore na festivalu v Cannes jako bylo jeho slavné extempore na festivalu v Cannes. Von Triera není ale možné brát úplně vážně. To, že se v mnoha případech jedná právě o groteskní škleb pana režiséra, ostatně potvrzují i autorovy ironizující vstupy při závěrečných titulcích jeho televizního seriálu Království (1994, 1997). Jenže přijme-li divák fakt, že se jedná „jen“ o krutý žert pana režiséra, při samotném sledování filmu mu to ale příliš nepomůže. Maximálně to pro něj může být cesta ven z traumatizujícího zážitku. Na to, čím může divák procházet při samotném sledování filmu jej poznání toho, že se jedná o žert, však připraví jen stěží. Trier kombinuje scény násilí, které si s ničím nezadají s krvavými scénami z hororů posledního desetiletí, se scénami těžkého psychického nátlaku – a nenabízí únik. Jak to, že krvavé násilí v hororu klidně přecházíme a z kina odcházíme emocionálně neotřeseni. Protože jsme si jisti, že se jedná o fikci, tak i samotné žánrové označení „horor“ implikuje mnohé. Je-li ovšem film prezentován jako „drama“, přistupujeme k němu poněkud jinak. Přidá-li se k žánrovému zařazení i realistický přístup k věci, útočnost a působivost filmu se ještě zvýrazňuje.

„Znásilnit diváka k (osvobození) nezávislosti“ (Michael Haneke)[3]

Michael Haneke ve svém posledním filmu, Lásce (jak krutý název vzhledem k obsahu a působení filmu!), nově definoval význam sousloví „psychický terorismus“. V Lásce Haneke pracuje metodou postupného utahování šroubu. Svoje diváky doslova týrá sledováním obyčejného lidského života, událostí, které se kolem nás odehrávají neustále – a my je jen nečinně ignorujeme, dokud se nás přímo nedotknou. Haneke se podobně jako diváci nezaujatě dívá. Jemné náznaky (ženina dočasná paralýza jako první náznak budoucího) postupně nahrazují scény, které jsou vyloženě kruté (mužova urputná snaha svou manželku nakrmit a s tím spojená bezmoc obou protagonistů) a v druhém plánu jsou skutečně ukázkou té nejčistší lásky. Haneke svou distancí a nezaujatostí dosahuje něčeho, co se jen tak nepodaří mnohým romantickým filmům. Závěrečná vražda, byť spáchaná z lásky, je opět natočena s tak obludnou netečností, že tím pádem představuje pomyslné strhnutí posledního závitu šroubu. Ten tak pevně vězí v divákově mysli a už jej nelze vytáhnout.

Zmínku si zaslouží i Hanekeho starší film, Funny Games (1997). Ten je v zobrazení násilí výrazně explicitnější, soustředí se na zobrazení „násilí, takového, jaké skutečně je – bolest a zranění způsobené druhému.“ Postavy ve filmu (zabijáci v bílém a obyčejná rodina) se k sobě chovají násilně. Násilné působení je pak působeno i na diváka. To vše umožňuje divákům vytvořit si vlastní prostor k uvažování. Režisér – v tomto případě Haneke – je pouhým médiem. To, jak se se zobrazeným divák vyrovná, je jen na něm. Násilí je zde (stejně jako v Lásce) prostředkem k poukázání na konkrétní problém. Ten tak není podáván metaforicky, ale naopak, s útočnou doslovností.



[1] O možném působení – v kontextu tohoto textu nepochybně kategorizovatelného jako „násilné“ – se mluvilo i ve spojitosti se seriálem Teletubbies, na jehož schopnost deformovat dětské uvažování bylo několikrát poukázáno. Otázkou však zůstává, zda je vůbec žádoucí aplikovat dospělý pohled na seriál určený pro ty nejmenší děti.


[2] Zdroj: http://m.imdb.com/name/nm0001885/quotes [cit. 2. 5. 2013]


[3] Zdroj: http://sensesofcinema.com/2003/great-directors/haneke-2/ [cit. 2. 5. 2013]

Autor: Jiří Vladimír Matýsek | úterý 16.7.2013 17:02 | karma článku: 10,44 | přečteno: 5971x
  • Další články autora

Jiří Vladimír Matýsek

Roxette: Good Karma (2016) - Labutí píseň devadesátkových hitmakerů?

Švédská legenda inteligentního popu devadesátých let končí. Těžké onemocnění zpěvačky Marie Fredriksson jim neumožňuje dále pokračovat ve společné hudební kariéře.

4.6.2016 v 10:41 | Karma: 11,40 | Přečteno: 534x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Tonya Graves a její bluesové kořeny

Čas od času se z čistajasna vynoří deska, která sice zůstává posluchačskou většinou nepovšimnuta, je však do jisté míry perlou, která svou zářivostí přesvítí mnohem klíčovější tituly.

18.2.2016 v 18:54 | Karma: 7,11 | Přečteno: 153x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Strhávání model: Adele

Když někomu sáhnete na modlu, poznáte to. Fanatismus, s jakým se do mého nesouhlasného komentáře k nové desce Adele pustili její fanoušci, mě napevno utvrdil v tom, co jsem v diskuzním příspěvku naznačoval.

14.2.2016 v 20:24 | Karma: 11,69 | Přečteno: 526x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Noví Coldplay - pořád stejně, ale v podstatě dobře

Minimálně jedna věc se však britské pop(rockové) kapele Coldplay upřít nedá - pánové nekecají a dělají.

11.1.2016 v 17:23 | Karma: 5,52 | Přečteno: 106x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Mudrování nad kvalitní televizí

Otázka "Co jekvalitní televize" zaměstnává televizní vědce už let. Cca od poloviny devadesátých let dává prudký rozvoj televize nekončící řadu podnětů, které pohled na to, co se za tímto pojmem skutečně ukrývá.

10.5.2015 v 18:11 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Širší vedení TOP 09 podpořilo Tuleju. Bude to posila vlády, říká premiér

30. dubna 2024  6:02,  aktualizováno  13:11

Přímý přenos Novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace se má stát prorektor Slezské univerzity v Opavě pro...

„Nezbylo mi nic.“ Téměř stoletá Ukrajinka prchala kilometry pod palbou Rusů

30. dubna 2024  12:55

Osmadevadesátiletá Lidija Stepanivna urazila na útěku ze svého domova v Očeretyne v Doněcké oblasti...

Vláda schválila důchodovou reformu. Do penze má pustit mladší lidi později

30. dubna 2024  6:09,  aktualizováno  12:43

Přímý přenos Vláda Petra Fialy schválila svůj návrh důchodové reformy. Bez reformy by nebyl systém udržitelný,...

V Londýně útočil muž s mečem, napadl kolemjdoucí a policisty

30. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  12:19

Britská policie dnes zadržela muže s mečem, který v severovýchodním Londýně zřejmě zaútočil na lidi...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 933x
Doktorand v oboru česká literatura, prodejce v record storu, milovník kvalitní hudby a literatury, sběratel vinylových desek.