Jak číst a vnímat poezii
Poezie totiž, jak jsem ke svému potěšení zjistil, nejsou jen tupé, povrchní veršovánky. V básních je mnohem více, než v „normálním textu.“ Zároveň je potřeba mnohem většího zapojení čtenáře. Poezie není od toho ji přečíst, poezie se musí procítit, prožít. Nechat se pohltit krásou slov, jazyka, jít do hloubky. A hlavně nejít za významem, dosadit si do mnohdy nesmyslně řazených slov svoje vlastní pocity, zkušenosti. Žádná báseň, pokud je alespoň trochu inteligentní, nemá jeden univerzální klíč, který kohokoliv vpustí do jejího magického světa.
Z tohoto důvodu mi přijde poněkud scestný „akademický“ způsob čtení básní, obvykle nazývaný okřídleným, mnohokrát citovaným i parodovaným, souslovím: „Co-tím-chtěl-básník-říci?“ Posluchači jsou v mnoha seminářích (nechci samozřejmě házet všechny do jednoho pytle) tlačeni vyučujícím k tomu, aby v básni viděli to co on. Tu „princip vampyrismu“ u Hlaváčka, onde postoj básníka k aktuálním politickým problémům. Ale je to v básní skutečně obsaženo? Není to jen fabulace literárních vědců?
Stejně tak zkoumání veršových systémů (meter), rýmů, metafor, metonymií, básnického subjektu. Nejsou to koneckonců všechno jenom umělé konstrukty vytvořené proto, aby bylo v literárních kruzích o čem diskutovat? Ano, uznávám. Prozkoumáme-li způsob, jakým je báseň napsána, to jak jsou uspořádány přízvuky, pravidelnosti či nepravidelnosti v užívání určitých hlásek, slov, obratů – můžeme se ledacos dozvědět. Ale to, co dostaneme, je pouze technický popis básně. Nic víc. Osobně si myslím, že používání určitých „soustav přízvučných a nepřízvučných dob“ (všech těch jambů, trochejů, anapestů a bůhví čeho ještě) je u skutečně dobrého básníka věcí nevědomou. Báseň vzniká jako proud slov, který pero/psací stroj/textový procesor přenáší z básníkovy mysli na papír. Básnický text je odrazem duševních pochodů básníka. Pokud je báseň složitě koncipovaná, připomínající tak složitou architektonickou stavbu, svědčí to buď o nezměrném poetově hračičkářství (a to nemusí být vždycky mínus) nebo o jeho neschopnosti dát svému podvědomí volné ruce. Samotný jazyk určuje podobu básně. Ne vzorec, do kterého jsou dosazovány přízvuky naprosto přesně. Pokud si sám obsah žádá, aby byl psán pravidelně, budou básníkovi naskakovat ta správná slova a básně budou znít naprosto přirozeně. Má-li být text plný disonantní kakofonie – ať je! Pokud si to žádá obsah, slova přijdou sama.
Proto příliš nevyhledávám složitě vystavěné básně, zejména po stránce jazyka. Pokud z textu vyloženě čiší snaha urputně naplňovat dané metrum, přičemž to mnohdy nevychází a díky tomu ještě více drhne, je to podle mě špatně. Básník by měl psát tak, jak to cítí, ne tak, jak si to žádají velká x a malá x, případně obloučky a čárky.
Stejně tak snaha najít nějaký jasný význam, která je naprosto scestná. Budou se studenti více bavit při čtení poezie, když jim bude do hlav vtloukáno, JAK ji mají číst, čeho si všímat a diskuze nad básní budou neomylně tlačeny směrem, jaký chce vyučující? Těžko. Efekt bude přesně opačný. Kdo určuje, co je v básni důležité a co ne? Ne literární vědec, ale pouze a jenom čtenář, vnímatel. Jsem pro svobodnou diskuzi nad básnickým textem. Báseň není daným faktem. Báseň je volným světem interpretací (velmi nerad to slovo používám), který je otevřen každému, bez rozdílu vzdělání, náboženství, politických postojů. A je celkem jedno, že tam kde nábožensky založený jedinec vidí biblický obraz, vidí jiný čtenář obraz, který rezonuje s jeho zážitkem z posledních dní.
Proč se máme ohlížet na „tradiční interpretace,“ tradované v akademických kruzích už po desetiletí. A to platí nejen o poezii, i próza často dojíždí na tento nešvar. To, že jsme si zaškatulkovali autora do jednoho směru, jakoby najednou určovalo celkový pohled na jeho dílo. Co když v mnohých dílech, která „odborníci“ označují za kanonická, vůbec není to, co je všem násilně podsouváno. Patří do tohoto a tohoto směru, báseň se bude interpretovat takhle. Nemůže být, čirou náhodou, celý symbolismus jen básnickou habaďůrou, vtipem na čtenáře a zábavou samotných autorů?
A proč vůbec interpretovat? Proč básně neprožívat, proč si jejich četbu neužít, nechat je pracovat s vlastní duší. Dialog duše vnímatele a duše básníka se může objevit. Pokud se tento neobjeví, svět se nezboří. Nemusí následovat vyděšené pohledy typu „co vlastně děláte na akademické půdě, když nevidíte ty jasné odkazy k básníkovu trudnému osudu?“ Není ostudou mít svůj názor, případně vidět v básni něco jiného.
Neříká to konečně Douglas Adams ve svém Stopařově průvodci po galaxii správně?
„Ale ano, pokračoval Arthur. „Myslím, že některé metafyzické metafory byly skutečně obzvlášť působivé.“
Ford na něj jen zíral a snažil se uspořádat myšlenky, aby zapadly do této převratné koncepce. Že by se snad nakonec z toho vysekali nestydatostí?
„Ano, jen pokračujte . . . ,“ vybízel Vogon.
„Ach . . . a ehm . . . rovněž zajímavé rytmické prostředky . . . ,“ pokračoval Arthur, „které jsou kontrapunktem k . . . éé . . . éé . . . ,“ plácal se beznadějně.
Ford mu přispěchal na pomoc riskantním „. . . kontrapunktem k surrealismu základní metafory zobrazující . . . éé . . .“
I on se začal beznadějně plácat, ale Arthur už byl opět připraven.
„. . . lidství.“
„Vogonství,“ zasyčel na něj Ford.
„Á, ano, vogonství — pardon — básníkovy soucitné duše,“ Arthur se teď cítil pevný v kramflecích,
„jež usiluje prostřednictvím média veršované struktury sublimovat to, transcendovat ono a smířit se s fundamentální dichotomií tamtoho.“
Jeho hlas stoupal v triumfálním crescendu. „A posluchač si odnáší hluboký a pronikavý vhled do . . . do . . . éé . . .“
Došla mu inspirace. Ford přispěchal s ranou z milosti:
„Přece do toho, o čem byla ta báseň!“
ADAMS, Douglas – Stopařův průvodce po galaxii, Argo, 2002
Není to celé jen dokonalým popisem, o co celé rádoby vědecké interpretaci literatury jde? Pojďme básně prožívat, ne v nich hledat skryté významy. To k ničemu nevede.
Jiří Vladimír Matýsek
Roxette: Good Karma (2016) - Labutí píseň devadesátkových hitmakerů?
Švédská legenda inteligentního popu devadesátých let končí. Těžké onemocnění zpěvačky Marie Fredriksson jim neumožňuje dále pokračovat ve společné hudební kariéře.
Jiří Vladimír Matýsek
Tonya Graves a její bluesové kořeny
Čas od času se z čistajasna vynoří deska, která sice zůstává posluchačskou většinou nepovšimnuta, je však do jisté míry perlou, která svou zářivostí přesvítí mnohem klíčovější tituly.
Jiří Vladimír Matýsek
Strhávání model: Adele
Když někomu sáhnete na modlu, poznáte to. Fanatismus, s jakým se do mého nesouhlasného komentáře k nové desce Adele pustili její fanoušci, mě napevno utvrdil v tom, co jsem v diskuzním příspěvku naznačoval.
Jiří Vladimír Matýsek
Noví Coldplay - pořád stejně, ale v podstatě dobře
Minimálně jedna věc se však britské pop(rockové) kapele Coldplay upřít nedá - pánové nekecají a dělají.
Jiří Vladimír Matýsek
Mudrování nad kvalitní televizí
Otázka "Co jekvalitní televize" zaměstnává televizní vědce už let. Cca od poloviny devadesátých let dává prudký rozvoj televize nekončící řadu podnětů, které pohled na to, co se za tímto pojmem skutečně ukrývá.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 30
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 933x