Jak jsem se zúčastnil televizní soutěže.
Přijeli jsme do Prahy o 2 hodky dříve, chtěli jsme si nechat rezervu, abychom neměli nervy, 100 km po silnici první třídy a 200 km po D1 mezi čtvrtou a šestou ráno, v hodině mezi psem a vlkem, kdy řidiči kamiónů jedou v polospánku, je sebevražda, leč jak doprava tak hledání náměstí Kříženeckého bylo naprosto bezproblémové, jak jsem si to nastudoval doma v automapě, tak to také v té Pražisku bylo. Zaparkoval jsem v tiché uličce, protože obyvatelé vilové čtvrti v šest ráno spí a pranic nenamítají, když jim výhled z okna tvoří zákoutí strakatých plechovek, importovaných do metropole z venkova.
Poflakovali jsme se po chodbách rozlehlé barabizny už od šesti ráno a mělo se přijet na osm, po chodbách chodili urostlí manažeři v tmavých oblecích, jako správní balíci jsme po nich obdivně a uctivě „hlavně nenápadně!!!“ pokukovali, abychom až po příchodu skutečných zaměstnanců v tričkách a džínsech zjistili, že jsou to vymaštěnci z ochranky. Pak už jsem kolem nich chodil „úplně normálně!!!“ a pobaveně sledoval, jak stojí u každých dveří a uctivě zdraví a otevírají dveře maskérkám, garderobiérkám, zvukařům a osvětlovačům.
Natáčelo se ve studiu A1, tam jsem teprve uviděl zblízka skutečné a nefalšované „umělce“ - mistry zvuku a obrazu, mezi nimi dominoval jeden zvukař, který si mišpult skryl pod novinami a ostentativně pořád někomu volal: „Ahoj, nebudím tě? Jo? Sorry!! Můžu se večer zastavit? Jó? A kde?“, zkrátka byl nejzajímavější a prudil své kolegy ostopéro, ale ti, co něco znamenali, byli už profíci, paní produkční nám jasně a po lopatě řekla, kde můžeme sedět, kdy můžeme jít na záchod, kdy můžeme mluvit a kdy zase ne, že šeptání by považovali za nápovědu, paní maskérka nám zodpovědně přepudrovala čela, abychom se neleskli jako čerstvě uvařený ovárek, úsměvy a sympatie z ní takřka kapaly jako olej z vylágrované škodovky, a tak se vlastně pomalu dostávám k vlastnímu natáčení, natáčí se čtyři pokračování najednou, začíná se chvilku po deváté a do jedné je to hotovo, žádný feudalizmus.
Na natáčení je svoláno příslušně aktérů soutěže, prošlých konkurzem náročnějším než soutěž sama, počet příslušný pro naplánovaná pokračování plus náhradníci, na které se stejně nedostane a budou muset přijít i zítra, protože jim místo zaberou postupující z předešlých kol, i kdyby některý z hráčů se nedostavil, jako se to stalo i v pátek, kdy jsem tam byl. Proto jsou náhradníci místní nebo z blízkého okolí, my z dálky jsme šli napevno, k postupujícímu z předešlého dne přibyli jen dva, pak zase jen dva (jeden jsem byl já) a pak zase jen dva, dál už nevím, odešel jsem, už jsem viděl, co jsem chtěl vidět a přestávalo mě to bavit, jako novinka je to krása, ale jako řemeslo je to nuda jako všechno ostatní, i to pilotování letadla je za čas nuda.
Pan moderátor, držitel mnohých ocenění a interesantního kníru, má krásně znělý hluboký hlas a roztomile a šarmantně přehrává v gestech a mimice, práce na kameru je něco jiného než civilní projev na ulici, je duchapřítomný, nezaskočil jsem jej ani rádoby vtipným uvedením svého povolání, když se mě na ně zeptal, je to dobrý profík, pomáhá v inspici toho představení, to jen my soutěžící si myslíme, že soutěžíme, ale je to víceméně zinscenované představení, tedy samozřejmě, že se výsledky neovlivňují, to je přece jedno, jestli si těch pár desítek tisíc odnese Franta nebo Lojza, ale jinak je to jen natáčení dalších pár minut výplně toho strašlivého žrouta času.
Z celého toho bratrovražedného souboje se sestřihne půlhodinka pořadu, nejdříve se udělá zkusmo pár otázek z minulých kol na odzkoušení přihlašování, nastavení mikroportů a kamer apod., no a pak se jede naostro, v jednom sledu, jen se zastaví, když je odpověď neurčitá, dohodne se moderátor s režisérem, zda ji uznat nebo ne, pustí se kousek zvuku zpět a jede se dál, opravdu to natáčení netrvá o moc déle, než pořad samotný, dlužno říci, že čistého sestříhaného času při vysílání je daleko méně než ta půlhodina, protože jsou tam znělky, reklamy a tak.
Tak jsem si řekl, krásná nová zkušenost, třeba i jak to dneska mám s trémou, když jsem kdysi těsně po revoluci moderoval Retrorock, abiturientské setkání starých rockových bardů ve zdejším klubu kultury, také jsem si ověřil, že to s ní nemám až tak strašné, šampióna téhle soutěže jsem se musel třikrát zeptat, na co se mně před zahájením naší hry ptá, nebylo mu rozumět, jak se mu chvěl hlas trémou, svěřoval se, že prohraje, měl mindrák z toho, že on je jenom truhlář momentálně zaměstnaný jako bezpečák, zřejmě to byl ten typ, co si vždycky omílá tu horší možnost, aby pak byl příjemně překvapen tím, že to dopadlo dobře, „Kdybych si říkal, že je to brnkačka, tak zaručeně vyletím“, byl tak nervózní, že nemohl zřetelně vyslovovat, dýchal jako v posledním patře věžáku, ale měl štěstí na otázky, o tom všechny tyhle vědomostní soutěže jsou, když se ti trefí do oboru, co tě zajímá, tak můžeš na to téma udělat přednášku a když je to o něčem, co tě pranic nezajímá, stojíš tam před národem na hanbě jako tvrdé Y, já si štěstí vybírám zřejmě v životě, takže mě prohra s ním nijak nemrzí a jdu si hezky s úsměvem dál.
A ještě maličkost, hosty jsme si mohli vzít s sebou, studio je obyčejná obrovská mrzutá haluzna, kde v každém koutě je postavená jiná dekorace, která nenasvícená působí jako výbavička druhotřídního cirkusu, kamery se jenom otočí o 180 stupňů a jede se dál, soutěžící a hosté sedí za zvukařem na židličkách, bednách a porůznu, připomíná to trochu zákulisí hodně chudého provinčního divadla, v TV se vše načančí světly a elektronickými triky a efekty, je tam dost chladno, aby se lidi nepotili v oblecích, ani nás maskérky nemusely moc pudrovat, pravda, v srpnu je tam možná jinak, teď tam bylo příjemně, reflektory už ani zdaleka tak netopí, jako tomu bývalo dřív, jsou tam asi nějaké výbojky namísto žárovek.
Práce ve studiu probíhala hezky poklidně a nedělali dojem ti lidé, že tam hodlají být déle než my, mluvím pořád o technice, u umělců asi je to jinak, tito televizní kuliové se trousili jako švábi na pivo a po příchodu nejdříve kafíčka, z kanclíků cinkání lžiček a mikrovlnek, po dobré tři čtvrti hodině teprve na plac, na chodbách najednou začalo být plno, se složkou v podpaždí cílevědomě chvátající pracanti zajížděli do kanclíků s oněmi neklamnými zvuky bufetu, trochu to připomínalo naše chování na vojně, kdy člověk musel vždycky někam chvátat nejlépe s papírem v ruce, protože jinak ho zelený mozek „vybral“ a pověřil další zbytečnou prací.
A tohle byla komerční TV, kde vlastník přece hospodaří se svými prostředky vždycky lépe než stát, jak hlásá současná doktrína našich božstev, zrozených za socializmu, ale jak náročným konkursem prošel člověk, který měl na starosti čistě a pouze a jenom tři nebo čtyři mikroporty, aby s nimi někdo neodešel ze studia, a stejně jsem se musel domáhat, aby si ho vzal, jinak jsem jim s ním odešel, to jsem nějak nadvakrát nepochopil.
Ale kolem a kolem vzato bylo to hezké. I když mě přihlásily dobré duše z vědeckých kruhů našeho stolu v restauraci, protože sám bych o tuhle zkušenost nikdy neusiloval. Nicméně mám ji a už mně ji nikdo neodpárá, to přece není k zahození, no ne?
Jiří Pospíšil
V žádné kuchyni

by neměla chybět myčka na nádobí, nejlépe nějaká sladká a mladá, která by na sobě měla jen zástěru a nic jiného.
Jiří Pospíšil
Byla krásná, byla milá…

Tahle slova Jiřího Suchého mě napadla, když jsem tu ženskou poprvé spatřil. Na první pohled na ní bylo všechno akorát, ale při bližším ohledání se to zvrtlo.
Jiří Pospíšil
Také si čtete na záchodě?

Na světě žijí jen dvě základní rasy lidí, žádná bílá, rudá či žlutá nebo černá plemena, jak nás učili v přírodopisu, lidstvo se dělí na dva základní druhy: Ty, co na WC čtou, a ty, co je za to srdečně nenávidí.
Jiří Pospíšil
Jsme opice chladného Boha.

Tahle věta mě napadla, když jsem četl lákání přítele k práci s hudbou na počítači. Psal tehdy: „Na počítači můžeš zkoušet komponovat třeba pro celý symfonický orchestr, nahrávat si sám klidně pětičlenný pěvecký sbor a pak si tam nastavit akustiku jako v chrámu. Dokonce si můžeš vybrat v kterém.“
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nový poplatek za televizi a rozhlas: kdy se platí poprvé zvýšený a komu vznikne dluh
Od 1. května se zvýšil poplatek za televizi a rozhlas. Pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Arašídová Nutella a hranaté Ferrero. Firma amerikanizuje oblíbené produkty
Severoamerická divize cukrovinkové společnosti Ferrero začala do tradiční lískooříškové Nutelly...
Muž v Ostravě se polil hořlavinou a zapálil, svědci rychle zasáhli. Je v kritickém stavu
V Ostravě – Mariánských Horách se dnes odpoledne polil 49letý muž neznámou látkou a zapálil. Svědci...
Lekníny a mosty. Představují se finalisté soutěže o památník královny Alžběty II.
Pětice finalistů se dostala do nejužšího výběru na architektonickou firmu, která postaví památník...
Česko se propadá do extrémního sucha. Ušetřena je jen desetina území
Pětadvacet procent území České republiky je už nyní zasaženo extrémním suchem, tedy jeho nejvyšším...

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...
- Počet článků 376
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1240x