Září v Jizerských horách

Chodili jsme nejen po horách a vyšli na nejvyšší vrchol Smrk, ale navštívili jsme i další zajímavá místa. Ještě nikdy jsem totiž neviděla Obří sud. Až letos v září.

Cestou do Bílého Potoka, kde jsme měli ubytování, jsme se zastavili v Hejnicích. Známý je barokní chrám Navštívení Panny Marie z 13. století a vedle stojící františkánský klášter založený roku 1692.

První naše menší túra vedla k Sedmitrámovému mostu přes řeku Smědá, kde je rozcestí turistických tras. Původně tento most tvořilo sedm trámů, proto ten název, ale v současné době je most pouze betonový.

Další den jsme cestou do Lázní Libverda u Hubertky slezli a vylezli na Kočičí kameny. Pak zpět a dál po červené nejprve k Obřímu sudu, výletní restauraci z roku 1931.

Obří sud

Od Obřího sudu jsme sešli do Lázní Libverda, které mě mile překvapily, minerální voda z Kristiánova pramene i místní lázeňské oplatky mi chutnaly. Léčí se tu nemoci pohybového aparátu, onemocnění srdce, krevního oběhu a cév. Už i Albrecht z Valdštejna si prý nechal na svá válečná tažení posílat tuto vodu.

Náš hlavní cíl byl ale nejvyšší vrchol Jizerských hor - Smrk 1.124 m n.m. Všechny nejvyšší vrcholy našich českých hor jsme již za ty roky zdolali. Proto jsme se ubytovali v boudě na konci Bílého Potoka, odkud začal náš výstup po žluté turistické značce. Nejprve po cestě, pak lesem a zase po schůdné cestě. Nejnáročnější byl úsek po Nebeském žebříku, ale zvládli jsme to. Cestu zpět jsme zvolili první odbočkou vpravo přes Tišinu a zase kolem Hubertky.

Počasí nám moc nepřálo, ale když jsme byli na rozhledně, tak se i chvílemi umoudřilo a vykouklo sluníčko.

Jizerské hory a naše cesta zpět.

Ještě návštěva Frýdlantu v Čechách, kterým protéká řeka Smědá. Je zde nejen středověký hrad a renesanční zámek, ale i zámecký pivovar. První zprávy o pivovaru jsou již koncem 14. století a vaří se tu pivo značky Albrecht. Hrad byl pro turisty otevřen již v roce 1801 a byl prvním takto zpřístupněným muzeem ve střední Evropě. Bohužel, bylo pondělí a zavřeno.

Prošli jsme také Křížovou cestu. Ta vznikla na Křížovém vrchu v roce 1737. Kolem poustevny a čtrnácti zastavení se smaltovanými obrázky jsme došli zpět do města.

Na náměstí stojí krásná budova radnice. Byla postavena v letech 1893-1896 podle projektu vídeňského architekta France von Neumanna, který naplánoval i stavbu radnice v Liberci. Je zde i pomník Albrechta z Valdštejna, proto pivo Albrecht. Ten se dostal k panství po bitvě na Bílé hoře a frýdlantskému panství vládl dvanáct let.

Poslední západ slunce a další den jsme jeli domů.

Děkuji za návštěvu, případnou karmu, přeji krásný podzim a na shledanou v říjnu.

Autorka fotografií: Jiřina Votavová

Všechny moje blogy si můžete prohlédnout zde: https://jirinavotavova.blog.idnes.cz/

Autor: Jiřina Votavová | neděle 26.9.2021 9:09 | karma článku: 23,67 | přečteno: 454x