Křižovatka Stará dálnice - Kohoutovická - Žebetínská: zlepšení průjezdnosti

Tak nám postavili novou světelnou křižovatku. Přesněji, předělali starou. Co všechno se změnilo? Přibyly "hloupé" semafory a zmizely jízdní a připojovací pruhy. Proč? Prý kvůli zrychlení průjezdu ve směru Kohoutovice - Žebětín...

Ve skutečnosti se podařilo zbrzdit dopravu ve všech směrech a zvýšit emise z aut, které zde projíždí, protože musí zbytečně brzdit a znovu se rozjíždět. Hloupé semafory neumí rozeznat, když z jiných směrů nic nejede a auta nonstop zastavují.

Kolem křižovatky je dostatek prostoru na všechny strany. Přesto se projektant rozhodl odebrat jízdní pruhy, ve směru do Bystrce snížil počet ze tří pruhů na jeden, celkově ze sedmi na tři. Proč? Bylo v zadání maximální zpomalení průjezdu tímto místem, známé (umrtvující) zklidnění? Oficiálně se zmiňuje snaha o vyšší bezpečnost. To je ale dost alibistické - pokud by skutečně šlo o bezpečnost, došlo by v první řadě na rozšíření nezákonně úzké silnice Žebětínská, po které dokonce jezdí autobusy MHD. Nedostatečná šířka v kombinaci s nestabilní, trhající se krajnicí zde byla příčinou minimálně jedné smrtelné nehody. Potkat zde autobus je vždy velmi nepříjemné, na silnici se skoro nevejde.

Jak vypadala křižovatka před přestavbou můžete vidět na ofoceném schématu níže:

Původní stav.

Všimněte si především celkového počtu pruhů a existence praktických připojovacích pruhů.

A jak vypadá dnes (semafory ze všech stran nejsou znázorněny):

Současný stav.

Projektant vůbec nevyužil potenciál místa, pravděpodobně tvořil "od stolu". Kdyby se na místo zajel podívat v době dopravní špičky, nemohl by něco takového dát na papír. Neomluvitelné je především zrušení připojovacího pruhu pro směr Kohoutovická - Stará dálnice, Bystrc.

Celkový pohled na křižovatku po navrhovaných změnách (pro zvětšení klikněte):

Níže detail navrhovaných změn:

Návrh počítá především se zvýšením počtu pruhů a zřízením (obnovou) připojovacích pruhů.

Semafor by nově mohl mít dva stavy. Jeden hlavní, znázorněný na obrázku 1), kdy bude preferovat provoz ve směru Bystrc - Troubsko. Díky připojovacím pruhům bude v tomto režimu možné bez zastavení pokračovat také z Kohoutovic do Bystrce, ze Žebětína do Troubska a z Bystrce do Žebětína:

Ve chvíli, kdy semafor zjistí auto v pruhu z Kohoutovic do Žebětína, ze Žebětína do Bystrce nebo stojící auto v pruhu ze Žebetína do Kohoutovic a Troubska, přepne se do stavu označeného jako 2):

Detail, 2. stav semaforu.

V tomto stavu může zůstat nějaký předem definovaný časový interval a potom se zase přepnout do  základního stavu 1). Interval se může dynamicky měnit podle aktuální situace a denní doby.

Návrh řeší také pěší propojení Obory se Žebětínem po kterém lidé hodně volají. Dnes bohužel nelze "hitlerku" pěšky překonat, resp. lze, ale pokus o to je hazard se životem. Návrh počítá se zřízením přechodu pro chodce zapínaného tlačítkem a novými chodníky. Chodník bude navazovat na lesní cestu vedoucí do zahradní kolonie a následně do Žebětína.

Souvislosti

Pár slov k ekologii dopravy. Jedoucí motorové vozidlo spotřebuje nejméně paliva a vypustí nejméně emisí, když jede konstantní rychlostí. Pokud musí zastavit a potom se rozjíždět, emise jsou násobně vyšší. Nejhorší je rozjezd do kopce. K tomu přidejte otěr ze spojky a otěr z brzd. Pokud chceme zamezit zbytečným emisím, nesmíme dopravu zbytečně zdržovat. K tomu se skvěle hodí "chytrý" semafor. Dříve byly chytré semafory prakticky nedostupné, dnes už je tato technika běžně dostupná a levná. Pracují buď na optickém principu, kdy sledují změnu obrazu (objeví se něco ve sledovaném místě) nebo na podobném principu jako couvací senzory u auta, případně kombinací obou. Chytrý semafor prokazatelně zrychlí dopravu a sníží emise, jeho instalace se tak rozhodně vyplatí.

Je zde ještě jeden aspekt. Žebětín i Bystrc se rozvíjí, bydlí zde stále více lidí z nichž mnozí volí pro dopravu osobní automobil. Zrychlení dopravy na této klíčové křižovatce tak pomůže zabránit budoucím problémům s kolonami. Po stavbě plánovaného obchvatu Žebětína směrem na Kamechy provoz zcela jistě vzroste, dopravu odvede právě na tuto kžižovatku. Ve chvíli, kdy bude křižovatka kapacitně přetížená, pojede část řidičů směrem na Troubsko raději přes Žebětín. Zde je ale velmi úzká silnice kolem školy se zpomalením na 30 km/h a nárust provozu by tu mohl být nebezpečný. Vylepšení této křížovatky je tak v zájmu všech.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Kment | pondělí 11.12.2017 1:14 | karma článku: 22,50 | přečteno: 1327x