- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jak kde, jak kde. Velké kruháče stavěne mimo zástavbu jistě smysl mají, ale ty malé, průjezdné bez zpomalení, ne.
Kruhové objjezdy jsou rakovina moderní doby. 70% z nich zhoršuje dopravní situaci. Váš postřeh s KO na bývalé hlavní je typický - vyskytuje se to často. Vjíždíte-li z jedlejší, v daném okamžiku na kruhovém objezdu nikdo není. Pokud ale na něj vjedete, budete tam sice asi tak půl vteřiny sám (a máte tedy cca 1/2 sekundy přednost), jenže z bývalé hlavní se tam vřítí zlomek sekundy poté závodník s rychlostí 70+, neubrzdí to a práskne Vám do boku nebo do zadku auta. Proto se v podstatě musíte chovat tak, jako kdyby tam ten objezd nebyl - je to jeden z typických příkladů nesmyslného objezdu.
V GB byla ta "moderní doba" zhruba před šedesáti roky?
Člověk se musí podivit, čeho všeho se čtenáři chytí, aby autora potopili:
Já jsem napsal toto:
"A ten, kdo jede z bývalé vedlejší, tak na kruhák nemůže vjet, i když to auto jedoucí po bývalé hlavní ještě nevjelo na kruhák. Hrozil by, kvůli rychlosti a vzdálenosti toho auta z bývalé hlavní, střet. A ten nemá žádný řidič rád."
Zdroj:http://jirihermanek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=552366
A posléze jsem se musel dozvědět, že:
"Malá poznámka: na křižovatku s kruhovým objezdem nikdo (!!!) nepřijíždí z hlavní ("hlavní" je totiž onen kruhový objezd). No - a celá další úvaha vyplývá z neskutečně hloupé premisy."
Takže, já nevím. Dělají si diskutéři legraci nebo je moje domněnka správná?
Luboš Černý by si měl pořídit nějaký minusovací automat.
Malá poznámka: na křižovatku s kruhovým objezdem nikdo (!!!) nepřijíždí z hlavní ("hlavní" je totiž onen kruhový objezd). No - a celá další úvaha vyplývá z neskutečně hloupé premisy.
Tak se na to prosím přijďte podívat.
Samozřejmě, že ta hlavní začátkem kruhového objezdu hlavní být přestává. Tedy správně je to silnice s předností v jízdě.
Ale komu mají dát ta vozidla přednost? Samozřejmě těm na objezdu, kde obvykle žádná nejsou - není pro to logistický důvod. Všichni nebo skoro všichni pokračují po té hlavní zase v protisměru vesele dál.
A tak to vozidlo z bývalé hlavní ten objezd "propálí", aniž by se zdržovalo jakýmkoli brzděním. Což u jednotlivého vozidla není taková tragedie. Vjedu na objezd, pokud to vozidlo ještě na objezd nevjelo.
Ale průšvih nastává, když takových vozidel je "vláček" a není bezpečná šance se mezi ně dostat.
Takže, efekt, který měl kruhák přinést, je z velké části fuč.
Byl jsem v 90 letech ve Francii a co mě facinovalo, byly kruhové objezdy, snad v každé vesnici. Moc se mě to líbilo, protože auta, která jedou po hlavní silnici zpomalí a tím umožní autům z vedleší silnice se zapojit. Co tam bylo ještě zajímavé byly semafory na úrovni sedícího řidče v autě. Jeden semafor velký a jeden malý. Já proti kruhákům nic nemám a mohlo bych jich být víc. Jsou místa kde dostat z vedlejší na hlavní je pomalu nutné zavřít oči a zařvat banzaj a vlítnout tam. Co mě na na některých kruhácích vadí je, že střed kruháků je vysoký a zakrývá auto, které jede z druhé strany.
Ano, také jsem to v 90. letech ve Francii zažil. A později ve Velké Británii, i když tam jsem v životě neřídil a jen se divil.
Kruháky jsou dobrá věc, ale taková ty "vložené" do čtyřproudovek třeba na sídlištích mají jen poloviční efekt. To jsem už popsal.
A myslím, že ty kopečky uprostřed jsou schválně.
Ptát se, která část mého povídání, se Vám tak hrubě nelíbila, pane Macháčku, je asi zbytečné, že?
Nevěděl jsem, že také děláte do motorismu. S tím mrožem vypadáte tak nějak kondelíkovsky.
A teď si představte ten masakr, kdyby u nás zavedli něco, jako je v USA na křižovatkách, tzv. 3 nebo 4-way STOP. Normální křižovatka a ze všech stran jsou stopky. Řidiči k ní přijedou, zastaví a následně projedou v tom pořadí, v jakém přijeli. Projel jsem jich x, a vždy to fungovalo. Američani jsou sice svým způsobem kovbojové, ale pravidla respektují a dodržují. Češi jsou bohužel pořád ještě vidláci z východu, kteří obrazně "přesedli z osla do auta".
Jo, to znám. Žena se smála, že jsem se vždycky rozjel jako první. Kdo zaváhá, ten...