Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč se děti těší do školy a pak už ne?

Většina šestiletých dětí vám potvrdí, že se do první třídy těší. Na spolužáky, paní učitelku a taky na spoustu nových věcí, které tam na ně čekají. Děti jsou od přírody zvídavé, chtějí se učit novým věcem. V předškolním věku často opakovaná otázka „proč?“ je toho jasným důkazem.

Děti v první třídě se do školy většinou těší.

Tato přirozená dětská zvídavost se však začne pomalu vytrácet. Kupodivu právě v šesti letech. Čím to je? Faktorů je jistě více, troufám si však tvrdit, že hrobník dětské zvídavosti je z velké části škola.

            Dnešní mládež nic nezajímá, slýchávám kolem sebe často. Myslím, že tomu tak není. Mládež jen nezajímá, co zajímá dospělé a naopak. A pravidla hry ve škole určujeme my, dospělí, pak se ale nemůžeme divit, že učitelé před sebou vidí celý den jen znuděné obličeje.

            Jsem přesvědčen, že mladé lidi jde získat i pro někdy náročnou školní látku. Zásadní je třeba dětem a studentům sdělit, proč se mají to a to učit. Jak málo ale učitelé pracují s tímto prvkem motivace ve svých hodinách! Je to jako, kdyby vám někdo nařídil přeházet hromadu písku z jedné strany na druhou a odmítal vám říct důvod. Možná by vás i považoval za drzého člověka. Jak byste reagovali? Nedělali byste nic, možná byste činnost jen předstírali, pokud byste se nemohli vzepřít, tak byste tuto práci udělali zlostně a pokud možno co nejrychleji. Na kvalitě provedené práce by vám určitě nezáleželo, o nějaké radosti z práce nelze ani mluvit.

            A přesně v této situaci jsou žáci a studenti, kteří se učí něco a neví proč. Bohužel to často neví ani učitel, je to prostě v učebním plánu a basta.

            Studenty lze získat i tím, že řešení problému hledají sami. Třeba při skupinové práci. Učitel vypráví příběh, žáci pak mohou přemýšlet, jak dopadne, jak by se třeba zachovali oni sami. Při hodině mateřského jazyka lze více pracovat s texty, které jsou studentům blízké, diskutovat o nich… Místo klasiky, kdy učitel studentům nadiktuje jméno autora, jeho díla, přečte se rychle krátká ukázka a jede se dál, protože „nestíháme“.

            Proboha co nestíháme? Učební plán? A není lepší probrat něco pořádně, aby to studenti zažili, vstřebali? Aby nešlo jen o „biflování“ něčeho, co stejně krátce po písemce zapomenu?

            Škola se stala skanzenem, je odtržená od reality, spoustu věcí se dělá prostě proto, že se to tak dělalo vždy. Mohli bychom dlouze psát o (ne)využívání informačních technologií, které jsou součástí našeho běžného života. Ve škole žáky ale pořád moříme se sešitem a propiskou.

            Škola se musí radikálně změnit, současný stav je podle mě těžko udržitelný. Každá reforma musí začít u učitelů. Pedagog má v ruce klíč od dětské duše. Hezké vybavení, počítače, kvalitní plán mu může pomoci, přesto ale základ úspěchu tkví v jeho osobě. Proč se to ale nedaří? Proč učitelé nemají motivaci ty věci měnit? Proč se nezajímají o nové didaktické trendy?

Možná stačí pohled na jejich výplatní pásku. Kvůli penězům mnoho schopných lidí odejde, ostatní pak pracují „do výše svého platu“. Opravdu nadšených a kvalitních učitelů jsem potkal za svou praxi málo, přesto si jich velice cením. Bohužel si je necení náš stát. Ministr Chládek se zabývá nesmysly, třeba naposledy tím, co všechno zakáže dětem jíst ve školách. Místo toho by si měl začít vážit učitelů a platební páska by o tom měla vypovídat. Bez toho je každá reforma shora marná. Potřebujeme nalákat do školství schopné lidi, těch nadšených, kteří to budou dělat, i když dostanou mizerné peníze, je samozřejmě málo.

A tak přeji všem dětem k prvnímu školnímu dni, aby se jim ve škole líbilo. Aby potkaly učitele, kteří je budou motivovat, kteří jim vytvoří příjemnou atmosféru a kteří je samozřejmě něco naučí. Něco, co se hodí do života, nejen do testu. Učitelům pak přeji, aby si konečně politici uvědomili, včetně ministra školství, jak podhodnocené je učitelské povolání. Sobě pak přeji, abych další školní rok pracoval pro své žáky naplno. Aby mě výplata nenaštvala natolik, že bych pracoval „jen do výše svého platu“.

Autor: Jiří Heller | pondělí 1.9.2014 6:00 | karma článku: 14,92 | přečteno: 994x
  • Další články autora

Jiří Heller

Dva nesmiřitelné tábory již nejsou schopny spolu vést diskuzi

Naše společnost přestala diskutovat. Je rozdělena na dva nesmiřitelné tábory, které na sebe pouze pokřikují a nálepkují se. Základem demokracie je však právě diskuze a schopnost ji vést.

30.12.2015 v 15:01 | Karma: 40,04 | Přečteno: 9666x | Diskuse| Ostatní

Jiří Heller

Konvičky a podobných xenofobů se bojím víc než zubožených uprchlíků

Martin Konvička a jeho parta reagovali na můj blog z minulé středy takovým způsobem, že bylo nutné napsat reakci.

19.8.2015 v 7:49 | Karma: 23,32 | Přečteno: 2253x | Diskuse| Ostatní

Jiří Heller

Proč se církev bojí dialogu a jinakosti?

Církev se snaží prezentovat jako otevřená všem lidem, události kolem Praque Pride a přednášky americké řeholnice o šikaně však dokazují opak.

13.8.2015 v 18:02 | Karma: 15,11 | Přečteno: 855x | Diskuse| Ostatní

Jiří Heller

Češi se bojí neexistujících uprchlíků.

Česko se bojí uprchlíků z celé Evropy nejvíce, přestože u nás téměř žádní nejsou. I Řecko zasažené obrovskou uprchlickou vlnou a hlubokou hospodářskou krizí je na tom lépe. Proč se Češi bojí něčeho, co vlastně neexistuje?

12.8.2015 v 16:59 | Karma: 17,85 | Přečteno: 2018x | Diskuse| Ostatní

Jiří Heller

Halík kope kolem sebe, kde je ta otevřenost pro druhé a jejich názo

Považuji za nutné reagovat na poslední výplod Tomáše Halíka: http://nazory.ihned.cz/c1-63448430-honzejk-me-urazi-pripisuje-mi-necestne-motivy. Pana Halíka si osobně velmi vážím, i když je to v posledních týdnech po teroristických útocích ve Francii stále těžší.

30.1.2015 v 7:00 | Karma: 23,02 | Přečteno: 1305x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny

2. května 2024

Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  9:52

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Pronájem bytu 2+1
Pronájem bytu 2+1

Bacháčkova, Pardubice - Zelené Předměstí
13 500 Kč/měsíc

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1521x
Jiří Heller, učitel, pedagog volného času, člen KDU-ČSL a mládežnické organizace Mladí lidovci

Seznam rubrik