O budoucnosti dítěte rozhodne jeden test

Ministr školství Marcel Chládek se nechal slyšet, že by rád zavedl jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Nebude už tedy záležet, jaké známky žák má na základní škole, jestli zrovna nemá jiné kompetence, než jaké test zjišťuje. Někomu bude ten den zrovna špatně, jeden test ale nenávratně změní budoucnost chudáka dítěte.

Pomiňme, že to celé má organizovat Cermat, který je známý tím, že státní maturity dělá ve srovnání s jinými zeměmi neuvěřitelně draze, navíc se dopouští často chyb v jednotlivých maturitních otázkách. Nechme stranou, že si tedy s tímto rozbujelým úřadem asi ještě užijeme. Důležitější je signál ministra, jaké školy a absolventy chce ministr mít.

            Testy jsou samy o sobě dobré, zjišťují znalosti, dovednosti nebo kompetence v určitém směru. Jedním testem ale přece není možné zjistit, jestli má žák studijní předpoklady. Navíc děti jsou při testování stresovány (mnohdy zbytečně), takže se může stát, že se test prostě nepovede, i když je žák nadaný.

            Vodítkem by jistě mohly být výsledky žáka na základní škole. Často ale slýcháme, že jsou neporovnatelné, některé školy prostě známkují daleko mírněji než jiné. V tomto ale ministerstvo problém nevidí? Neměl by se ministr spíše zaměřit na to, aby hodnocení na jednotlivých školách bylo více srovnatelné? Vstupenkou na střední školu by pak byly dlouhodobé výsledky žáka na základní škole. Určitě lepší než jeden hloupý test od podivné organizace s názvem Cermat.

            Ministr by tedy měl investovat do kvality vzdělání na školách a ne utrácet další peníze za nějaké testy. Školy se určitě musí zlepšit, jednotnými testy se však mnoho nezmění. Každý učitel ví, že lze žáka připravit na různé typy testů, aby dítě obstálo. Ostatní věci jdou pak samozřejmě stranou. Originalita školy, zaměření regionu, to vše se dostává na vedlejší kolej, protože výuka se podřídí přípravě na jednotné testy. Jde to zcela proti duchu Školních vzdělávacích programů, které si školy vytvořily. Spíše to připomíná komunistickou školu, kdy maturita byla vyhlašována rozhlasem a učitelé byli svázání pevnými osnovami.

            Chce mít ministr v naší republice moderní školy, které flexibilně reagují na rychle se měnící svět? Svět, ve kterém už není tolik nutné se nabiflovat spoustu informací, ale kde je daleko důležitější s informacemi umět pracovat? Kdy úspěšný člověk musí znát velmi dobře teorii komunikace, ale také být morálně zakotven? K tomu všemu může sloužit škola, pokud ji však ministr nesváže nesmyslnou byrokracií a hloupými testy. Komunikace, originální přístup k problému, morální postoje nebo sociální empatie se prostě testovat nedají.

Neredukujme školu na instituci, kde se děti zpaměti naučí hromadu dat, které se pak testují, ale dětem k ničemu nebudou. Chodící encyklopedie jsme možná potřebovali v minulých staletích, dnes je situace jiná.

            Otázkou tedy zůstává, jaké chceme mít české školy a jejich absolventy? Je cílem vzdělávacího systému vychovat sebevědomého občana, který si dovede poradit v situacích dnešního světa? Pokud ano, nezavádějte prosím další testy a už vůbec ne pod taktovkou Cermatu. Bude to zase jeden velký průšvih za spoustu peněz, které školství zoufale potřebuje jinde než v rukou neschopného Cermatu. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Heller | pondělí 15.9.2014 7:30 | karma článku: 12,41 | přečteno: 622x