Kdo hraje čí písničku?

Nejsem si jistý, zda se mnou bude každý z Vás souhlasit, ale to je tak nějak podstatou blogování. Občas se vyjádřit překvapivě, někdy napsat něco kontroverzního, ale spojnicí obého je vždy vyjádření vlastního názoru. Dnes bych se rád podělil o paradox, který se mi čas od času přikrade na mysl - jedná se o financování hudby a vůbec pojetí toho, jaký je vztah rádia, interpreta a konzumenta obsahu.

Nevím kolik máte okolo sebe hudebníků - je jedno zda jsou známí, neznámí, začínající, končící... Prostě hudebníci. Dělají vesměs to, co je baví, snaží se oslovit publikum a sní o tom, že se hudbou budou živit a pokud to půjde leště lépe, tak na svém koníčku zbohatnou. Bohužel realita je tvrdá a tak se většina z těchto nadšenců k nějaké ekonomické soběstačnosti nedostane.

No a protože jsme Češi, tak se začíná hledat důvod za důvodem, proč se nedaří. Každý z těchto stěžovatelů přirozeně tvoří kvalitně, poctivě, dává do toho všechno. Ale zlý pletenec komercionalizovaných rádií, nakladatelství a mediálních agentů jim prostě umírají prostor pro propagaci. Rádia je jen tak nezahrají, pokud za nimi nestojí významná nahrávací společnost. Jak ostudné a hanebné - nikdo jim nevyjde vstříc. Chudáčci.

A nyní se dostáváme k tomu podstatnému - kde se tvoří hudebníkův zisk? Mělo by to být vstupní z koncertů a sekundárně i prodej jejich obsahu. Prostě prodej a zážitek z jejich tvorby. A jaká je role rádií?

Jsem přesvědčen o tom, že rádio je i pro interprety také forma reklamy - to, že celoplošná stanice začne svým posluchačům nabízet song právě této kapely je ve své podstatě vlastně reklamou na interpreta. Tak jako reklama říká - tady je něco, co tě může zajímat - pokud se ti to líbí, tak si mě kup. to samé je singl v rádiu. Bohužel je zde zažitá představa, že rádia by měla hrát jen to nejkvalitnější. Stejná utopie je názor, že si televize vybírá, jakou reklamu pustí. Naprostá hloupost.

Prostě kdo zaplatí, ten se hraje. já na tom nevidím nic zvláštního. Velká nahrávací studia jsou ve své podstatě vlastně investoři, kteří svým vlivem a penězi dovedou udělat promo a potom se chtějí podílet na zisku. To je trh, komu se to nelíbí, tak ať si...

Je třeba si uvědomit, že žijeme v tržním prostředí a tak se za každé promo platí - a je to tak správné. Pokud bude někdo chtít, aby ráda hrála jeho songy bez nějaké protislužby, tak ať nabídne svou tvorbu k odběru zdarma a za koncerty si nenechá platit. To asi ale moc přitažlivé není.

Když nechtějí interpreti něco dělat zadarmo, proč se tak vztekají, když to nechce dělat rádio? Takže asi tak.

Autor: Jiří Brych | pondělí 24.2.2014 12:09 | karma článku: 5,83 | přečteno: 281x
  • Další články autora

Jiří Brych

#IceBucketChallenge po islámsku

29.8.2014 v 9:03 | Karma: 7,58

Jiří Brych

Pořád dokola to samé...

28.8.2014 v 14:40 | Karma: 11,18

Jiří Brych

Lžeme jen trošku

15.8.2014 v 9:38 | Karma: 6,94

Jiří Brych

Zamávej bance

25.2.2014 v 15:28 | Karma: 8,41