Marek Benda : Toho bohdá nebude, abych pustil kontrolu NKÚ do ČEZ

Mezi politiky, resp. mezi poslanci je několik vyjímečných osobností, které na sebe vážou více pravomocí, než by bylo zdrávo. Tak např. poslanec Babák (VV)se postaral o přerozdělování zisku z hazardu a tíhou svého vlivu se mu podařilo, za přispění dalších, přerozdělit zisk z hazardu místo na dva díly na díly tři. Ta jedna třetina zůstala chudákům z hazardu. Něco podobného se podařilo poslanci Marku Bendovi (ODS), viz dále.

Často výrazem zlý, nebo alespoň zlobivý, poněkud antipaticky vypadající „velký malý politik“ Marek Benda dal zase o sobě dost výrazně slyšet. Tento léta poslaneckými větráky ošlehaný a místními kantýnami opečovávaný politik ODS má, na rozdíl od jiných pohlavárů ODS, mimořádnou moc  a podle některých vysoce postavených politiků ODS má Marek Benda i rozhodující slovo v (ne)možnostech rozšíření pravomocí NKÚ i na státní firmy. Dokonce prý takové, že jej hodlá respektovat i sám premiér Nečas. To už je co říci!

Vzhledem k tomu, jak „důsledný“ boj s korupcí ODS vede, je názor a rozhodnutí M. Bendy velmi pozoruhodný. Přesto, že kontroly NKÚ ve firmách jako je ČEZ, ČD či Pražský dopravní podnik a jiné označil vládní poradní orgán NERV za „více než potřebné“, přesto, že dvanáct protikorupčních organizací totéž požaduje v tzv. Pankrácké výzvě, Marek Benda zablokoval jednání ústavně-právního výboru o rozšíření pravomocí NKÚ na státní firmy. Jako hlavní důvod uvedl, že nechce vytvořit superúřad s obřím rozpočtem. Nevím, nakolik je M. Benda tím pravým, který by případně mohl (přesto, že nechce) „vytvořit“ nějaký úřad, notabene superúřad, ale domnívám se,  že jeho neskromnost, domýšlivost a arogantnost přesahuje meze únosnosti. Chápu, že jako šéf ústavně –právního výboru má jisté kompetence, ale že by mohl nikoliv z moci úřední, ale z moci osobní bojkotovat jednání, potažmo bránit či dokonce zabránit (nepustit) kontroly NKÚ ve výše jmenovaných firmách, by mne vážně ani ve snu nenapadlo.

Koalice (doufejme, že spolu s opozicí) má v nejbližších dnech rozhodnout, zda pravomoci NKÚ rozšíří jen na kraje a obce, nebo i na tyto státní či veřejné firmy. To, že M. Benda zablokoval jednání a nechal se slyšet, že nedopustí či lépe řečeno nepustí kontroly NKÚ do zmíněných firem nasvědčuje jediné: není zájem o kontroly hospodaření správních a dozorčích rad, kde s největší pravděpodobností je zastoupení ODS v hojném počtu. Na rozdíl od obcí a krajů, kde poměr zastoupení ODS není zas až tak výrazné a tedy ani tak „nebezpečné“! Je přímo až podezřelé, že takto M. Benda brání skutečnostem, kdy podle Výroční zprávy BIS je zřejmé, že "český organizovaný zločin nejvyšší úrovně (...) profituje zejména systematickým obohacováním se na (...) firmách se státní majetkovou účastí." a také, že je to možné vzhledem k „osobním vazbám mezi managementem firem a dozorčími radami“ tento fakt M. Benda jako by ani neznal, či jej zcela úmyslně neakceptuje.

Lze si tedy položit otázku, zda by nebylo efektivnější, aby se při nedostatečných kapacitách kontrolovaly spíše zakázky v rozsahu desítek miliard v obřích firmách, než v rozsahu miliónů v obcích? Odpověď je nasnadě: nebylo. Protože účast představitelů ODS ve správních a dozorčích radách, resp. jejich (mnohdy pozoruhodná) činnost a (významné)  finanční přínosy by tak byly vážně ohroženy. To na obcích a krajích nemají v podstatě co ztratit. Marek Benda, ten nenápadný tichošlápek ví, kde zatáhnout brzdu. A ODS mu za to je jistě patřičně vděčna. Na rozdíl od občanů a těch, kteří to s bojem s korupcí myslí vážně. Neštěstí je však v tom, že vážně to myslí i Marek Benda! Jak dlouho ještě?

 

Autor: Jiří B a ť a | sobota 12.11.2011 11:26 | karma článku: 30,58 | přečteno: 1574x