COVID, selský rozum a doprava v Praze

Ve vedení Prahy řádí COVID. A asi to má vliv i na zdravý selský rozum. Každý kdo uvažuje selským rozumem ví, že když mu něco vadí, musí odstranit příčinu tohoto stavu.

Bolest ramene se dá řešit utišujícími prostředky, ale příčinu to neodstraní. Není to dlouhodobé a perspektivní řešení.  Je nutné jít k lékaři. Tuto cestu by volil jak sedlák, tak analyticky uvažující vědec.

Přetížená doprava

Praha má problém s přetížeností dopravy. A také s parkováním. Zdravý selský rozum by velel k tomu, že je třeba posílit a přeskupit kapacitu dopravních cest, vytvořit komunikační systém, který městu odlehčí. Pokud jsou problémy s parkováním, tak je asi třeba vytvořit prostor pro to, aby bylo kde parkovat nebo nebylo nutné parkovat. Opět selský rozum, ale i analytická úvaha.

Dočetl jsem se, že do Prahy denně vjede až 300 tis. vozidel. Významnou částí z nich jsou lidé, kteří jedou do Prahy za prací. Zdravý selský rozum by velel asi toto. Pokud tuto pracovní sílu Praha nepotřebuje, tak ať jí odmítne. Pokud ji ale potřebuje, pak pro ni musí vytvořit podmínky vstupu a ne jí ztěžovat život. Pro obyvatele Prahy, trvale žijící v Praze, jsou parkující mimopražští obtížným hmyzem. Ptá se někdo, kdo těm trvale bydlícím zajišťuje servis běžného života? Jsou to lékaři, řidiči MHD, popeláři, technici, bankéři, učitelé, prostě všechny možné profese. Záměrem vedení Prahy asi je, tyto dvě skupiny postavit proti sobě ve válce o místo na parkování a dopravu do práce. Říkám si proč tomu tak je ?  Asi proto, že mimopražští pražské vedení nevolí.

Vyřeší to restrikce!

Veškeré problémy dopravy a parkování tak vedení Prahy hodlá rychle řešit restrikcemi. Je třeba rozšířit modré zóny, zdražit parkování, zvýšit pokuty. Rezidentům je  také nutné vzít stará auta a budou smět jezdit jen elektromobily. To vše se dá vyřešit od psacího stolu a v krátké době volebního období. Za horizont tohoto období se nějak nikdo nechce dívat.

Vyřeší to doba covidová?

V době covidové se hází miliardami na to či ono. Nebylo by prozíravější, když už tato situace nastala a budeme se snažit (slovy vládních představitelů) z covidové krize proinvestovat, začít s opravdovými investicemi. V zájmu Prahy i celé ČR. Zachrání celou situaci nový parkovací dům na Černém mostě nebo již existující podzemní garáže v centru ? Selským rozumem vzato, nezachrání. Je prostě nutné vzít realitu na vědomí a pokusit se z dopravní šlamastyky v Praze konkrétní a koncepční prací  „proinvestovat“. Restrikce jsou to poslední. Kromě často diskutavané „Blanky“ a některých lokálních staveb se v bohaté Praze za poslední desetiletí nevybudovalo v tomto ohledu nic. Namalované cyklostezky nikdo moc nevyužívá, MHD a železniční doprava  je mnohdy na hranici svých kapacitních možností. Komunikace se ani nestačí udržovat v řádném technickém stavu.

Porušovat pravidla je na místě?

Proto mnohdy samozřejmě obyvatelům Prahy, lidem pracujícím v Praze  i návštěvníkům nezbývá nic jiného, než stávající pravidla hry někdy porušit. Ale zbývá jim jiná alternativa ? Jsou životní situace, kdy člověku nezbývá nic jiného, než porušit některá pravidla. Musí  například včas dovézt manželku do porodnice. A tak i cesta za prací a výdělkem může být  tou existenční příčinou prohřešku proti pravidlům. Když ale v zájmu města není vytvořena rozumná alternativa, tak jsem toho názoru, že jen restrikce stav koncepčně nevyřeší. Možná je zrovna vhodná doba přestat strašit pokutami a dalšími restrikcemi, jitřit vztahy mezi obyvateli Prahy a těmi, kdo do Prahy cestují. Je třeba dát lidem vizi perspektivního řešení, podloženého konkrétními kroky na základě zdravého rozumu.  

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Novotný | čtvrtek 18.6.2020 14:05 | karma článku: 18,29 | přečteno: 523x