Obce a kraje, styďte se! Sociálně vyloučené děti ve školách propadají

„Klíčem k překonání bludného kruhu sociálního vyloučení je zajistit všem dětem otevřené a společné vzdělávání.“ Prohlásil to ředitel Agentury pro sociální začleňování Radek Jiránek a ten to zkrátka musí vědět nejlíp.

Tahle agentura je jedním z odborů Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR, z čehož plyne, že co řekne její ředitel, se dá rovnou tesat do kamene. Svou myšlenku uvedenou v perexu pan ředitel rozvedl, že jde o takové vzdělávání, které dává člověku z jakéhokoliv prostředí příležitosti se plnohodnotně zapojit do společnosti. Server Novinky.cz přinesl totiž článek o tom, že školáci ze sociálně vyloučených rodin často nezvládají ani dodělat základku. Týká se to údajně 38 tisíc dětí a prý jsou mezi nimi dokonce i propadající prvňáci. 

Kdekdo by si pomyslel, že se ty děti prostě neučí, na školu kašlou a rodiče je nedovedou a zřejmě ani nechtějí ke škole přitáhnout, neboť sami nemají ke vzdělávání vztah. Nejspíš to ví i Lucie Nemešová z Agentury pro sociální začleňování. Avšak coby zástupkyně vážené instituce, podpořená navíc analýzou Univerzity Palackého v Olomouci, míní, že děti musí překonávat během vzdělávacího cyklu mnoho bariér a domácí prostředí jim to často moc neusnadňuje. Agentura to plánuje změnit do roku 2022. Tak jistě, plán s termínem plnění je důležitý. A jak to chce změnit?

Přímo s dětmi agentura pracovat nebude, to řekla Lucie Nemešová rovnou. S jejich rodiči ovšem také ne, i když to nezmínila. „Máme pocit, že tím správným článkem, kde dochází k určitému zanedbání, jsou kraje a obce,“ pravila ta dobrá žena. Je úžasné, že se ve věcech vzdělávání Agentura pro sociální začleňování, působící v rámci Úřadu vlády ČR, řídí svými pocity. Takže fracek se neučí, školu fláká, rodičům je to putynka a bude se to řešit kdesi na radnici nebo dokonce na kraji. A co bude dělat agentura? No přece více spolupracovat s místními neziskovými organizacemi, nabízet metodickou podporu, odborné poradenství, poukazovat na konkrétní problémy a nabízet zřizovatelům (asi škol) konkrétní řešení.

To by mě fakt zajímalo, jak budou metodicky radit a nabízet konkrétní řešení, když si ani nezjistí v terénu, v rodinách dětí, kterých se to týká a ve školách, kam chodí, jak se věci mají. Agentura pro sociální začleňování vychází totiž pro svou činnost na poli vzdělávání „z hrozných výsledků z různých koutů republiky“, které má k dispozici. Vlastně je to celkem snadné. Pracovníci agentury prostudují univerzitní analýzu, zhrozí se nad jejími výsledky, zajedou si na kraje, tam jim řeknou, ať zřizovatelé vytvoří takové prostředí, aby se i děti, které dnes často vůbec po základní škole nepokračují, hlásily na střední školy. Je naprosto jasné, že se po takových zákrocích stanou časem z prvňáků, co teď propadli, svědomití středoškoláci, kteří se potom plnohodnotně zapojí do společnosti.

Odkaz na článek, z kterého jsem čerpal: https://www.novinky.cz/domaci/414062-dodelat-zakladku-problem-38-tisic-deti.html

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Kvapil | neděle 11.9.2016 11:13 | karma článku: 43,59 | přečteno: 3128x