Diskuse
O svobodě umění, gestech a vkusu
Děkujeme za pochopení.
M29i42r21o90s75l67a54v 93K63u21l28h88a72v98ý
"Typické činění z komára velblouda."
Obšírné články jsou od Vás zcela zbytečné; toto je jasné vyjádření k tomu brněnskému hnusu, který mnozí jiní chápou jinak.
Když na to půjdeme po časové ose, pan Glaser a i pan Vokřál dopředu věděli, co je Frljič zač a jakou hru nabízí. Tedy zcela vědomě toto porno, zařadili do programu festivalu. Jsou to především oni a ne provokatér autor, kdo by měli být na pranýři.
Frljičovo systematické útočení na křesťany účelově přehlíží daleko větší zvěrstva muslimů; v rozhorech lže o počtech mrtvých muslimů z viny Evropy; započítává totiž i ty, kteří byli zabiti při vzájemných válkách muslimů mezi sebou a těch byla většina.
J78a56r36o30s96l50a59v 78K24v63a21p98i75l
Co vás opravňuje kohokoli soudit? Projevil jste se jednoznačně. Je skoro až zrůdné stavět se do role toho, kdo jiného dává na pranýř. Mně je celkem jedno, co je Frljič zač, ale teď už vím, co jste zač vy a je mi z vás na blití.
L89i66b93u23š80e 29P91a23l68k28o37v98á
řekla bych že máte pravdu-nedostatek vkusu a jinak posazené hranice vnímání-já tu hru z toho mála co vím neschvaluji ale ani ty protesty se mi nelíbí-obě strany přestřelily
J70a63r95o45s38l68a61v 22K10v31a51p84i94l
Svým způsobem bouře ve sklenici vody. Jak tady někdo napsal, za pár týdnů nebude pomalu nikdo vědět, že něco takového bylo. Mnozí lidé, kteří se k tomu vyjadřují, podle mého ve skutečnosti divadlo a jeho trendy nijak nesledují.
V19ě42r50a 27F56o79l75t91ý63n36o68v97á
"Anebo si každý určí hranice sám v sobě........"
Naprosto souhlasím. Jenže "odpůrci" tuto hru zneužili ke zviditelnění. Byla to zbožnost, nebo láska k vlasti, či mravnost, kvůli čemu byl ten tyátr?
J47a69r79o85s19l38a98v 31K11v78a94p81i78l
To je právě ono, že si nemyslím, že odpůrcům hry šlo o zbožnost, vlastenectví či etiku. Typické činění z komára velblouda.
A35l51e46š 62M88o44r52b37i84c19e59r
Přesně tak --- zaléváme krajinu betonem a tu kterou ne osadíme monokulturami, chemicky hnojíme i když tím stále více klesá kvalita půdy, internet je plný porna ke kterému se prokliká každé dítě, politici lžou a kradou úplně běžně, lesy nám rozežral kůrovec a Morava se z té kalamity jen tak nevzpamatuje, tisíce lidí žijí na ulici, desetitisíce pracují za mizerné platy, nemáme děti a ty co máme nemají úplné rodiny atd. atp. etc.
Ale civilizaci složí jedna pitomá divadelní hra...
J71a51r70o56s32l14a17v 37K36v47a90p98i81l
Ano, je to zástupný problém, aby se nemusely řešit problémy skutečné. Co víc, vyvolávaní stavu ohrožení.
A63n93t40o47n67í47n 30R37e39č38e74k
Jak obhajovatelé té stupidní hry by hodnotili to, že kdyby místo Ježíše tu roli hrál třeba T.G.Masaryk. Škoda, že zakladatelé státu tehdy nevěděli, jaké "umění" dovedou čeští činovníci v kultuře za sto let u nás prosazovat. Vždyť nelze obhajovat něco, co znehodnocuje mravnost a morálku. V takovém případě mluvit o svobodě může jen úchyl.
J26a69r61o59s30l23a67v 66K52v97a96p71i67l
To s tím Masarykem je naprosto lichý argument. Nešlo o osobu Ježíše, jako by nešlo o osobu Masaryka. Ježíš byl zhanoben však coby symbol, coby modla. A symbol zhanobit lze. Nelze však zhanobit to, co Ježíš představoval a představuje, stejně jako nelze zhanobit, co vykonal Masaryk. Předpokládám, že se považujete za mravného člověka (mimochodem, mravnost a morálka jsou synonyma). Cítíte se po té hře znehodnocen? Pokud ano, pak se musím zeptat, na jakých základech vaše mravnost spočívá?
J55i41t44k52a 63O35n97d51r10o72v90á
Píšete: "Nějak mi ale nejde na rozum, jak může jakási pornografická prasárna zhanobit základy naší civilizace a kultury."
Podle mě by se nemělo zasahovat do svobody slova ani umění. Takže herci hráli hru a diváci měli právo jí vypískat, když byla tak výrazně za hranicí veškerého vkusu. Herci měli právo ale hru dohrát, takže když byli aktivisté za asistence policie odvedeni, hra se dohrála. Za čarou nebylo vypískání hry, ale aktivisté měli zůstat sedět na svých místech a nechodit na jeviště. Není to nic, co by se při divadelních představeních nedělo i v minulosti. Většinou šlo o takový škvár, že to diváci prostě nevydrželi.
Problém vidím hlavně v tom, že kultura na hranici porna by neměla být financováno z peněz daňových poplatníků. Ať tu hru (porno)umělci hrají, omezovat umění (ani rádoby umění) by se nemělo, ale laskavě za své.
Druhá věc je dvojí metr, který vidím u lidí, kteří hru obhajují, či se jim dokonce líbí. Obhajovali by bojovníci za tuto hru i jinou hru, kde by znásilňoval naopak Mohamed? Obávám se, že ani náhodou.
J78a21r14o14s49l29a92v 74K42v45a19p76i38l
V zásadě s vámi souhlasím, až na dvě věci. Provozovat prasárny za své - jistě, ale ta dotace města nešla přímo na hru, nýbrž na celý festival, a zařazení té hry bylo výsledkem sporů o dramaturgii a skladbu festivalu. Za druhé nemám rád spekulace, zda by obhájci té hry obhajovali i jinou hru, kde by znásilňoval místo Ježíše Mohamed... Kdyby prostě neplatí.
M49a61r23e33k 35V98a65l96i68č79e21k
ten samy pocit o panu Osolsobe mam take - urazena jesitnost
J16a85r84o74s12l75a49v 26K95v70a79p18i19l
Asi bych nepoužil slovo ješitnost. Udělal gesto, protože v té divadelní hře bylo pro něj zřejmě popřeno všechno, čemu věřil a o co usiloval.
P62a26v32l15a 31Z39e31l45i63n15k12o12v22á
Respektuji Váš názor a líbí se mi forma, jakou jste blog napsal, pane Kvapile. Dovolím si trochu polemizovat ze své subjektivní pozice s Vaším názorem na motivaci profesora Osolsobě v této kauze. Já odstoupení pana profesora nevnímám jako gesto, které udělal, protože neprosadil svou. A tak se podle Vás prostě urazil. Četla jsme a vnímám jeho dopis jinak - jako vzkaz člověka, který byl hluboce zasažen a má hlubokou niternou potřebu nastalou situaci řešit. I za cenu toho, čemu říkáte gesto. A i kdyby, jsou všechna gesta špatná? Jak vnímat činy Jana Palacha nebo Milady Horákové? Můžeme polemizovat o svobodě umění a projevu, zákazy a cenzury, které známe z dob minulých, jsou jistě špatné. Na druhou stranu nelze mlčet, pokud mám pocit, že se děje něco zlého, že je páchána nepravost. A tento pocit dle mého pan profesor měl. A například profesor Vladimír Just ve svém blogu na Aktualne.cz to vidí trošku jinak. A já osobně vnímám oba postoje jako dobré - protože vytváří dialog a dialog ke svobodě a demokracii vůbec má patřit. Pluralita názorů, která pak vede dál a tomu se pak tak nějak dá říkat pokrok. Tak to nějak vidím já
J74a25r11o17s92l20a41v 91K97v63a44p28i72l
Uražen a dotčen byl profesor Osolsobě nepochybně, to z tónu jeho dopisu vyplývá jednoznačně. Všechna gesta zcela určitě nejsou špatná. Jsou však tím, čím jsou, a sice symbolickými akty. Rozdíl je jistě v tom, kvůli čemu kdo jaké gesto učiní. Jsou gesta silná a slabá, planá a zoufalá atd. Můžete si vybrat, o jaké gesto šlo v případě pana profesora. Každopádně se ve svém abdikačním dopisu staví do role, že on ví, co je umění a co není. Nehodnotím, jestli má pravdu. Podle mého spíš ano, protože ta hra se mi jeví jako odporná, neboť nejsem příznivcem podobných projevů. Nicméně někdejší koryfejové malířství i veřejnost byli také upřímně přesvědčeni o tom, že tvorba fauvistů je odporná, a prokletí básníci byli svého času rovněž považováni za nechutné. Nebo velký duch naší literatury František Ladislav Čelakovský příkře odsoudil Karla Hynka Máchu za jeho Máj, než se ukázalo, že šlo o jeden z největších počinů české poezie. Nesrovnávám, jen říkám, že tvorba, kterou současnici odsoudili jako překračující hranice morálky a vkusu, se nejednou dočkala pozdějšího uznání a dnes ani nechápeme, co proti ní tehdy lidé měli.
O Palachovu gestu jsem se napřemýšlel hodně. Napsal jsem o něm několik fejetonů. Tenkrát šlo o něco naprosto mimořádného, šokujícího, vyvolávajícího zděšení pro vrcholnou oběť a krutý způsob smrti, který zvolil. Dnes na to někteří nahlížejí tak, že se zcela neadekvátně obětoval v zájmu reformního komunismu. Samozřejmě, že šlo o vznešenou věc svobody jako takové... Ať to však dnes vezmete z které chcete stránky, bylo to zoufalé gesto a nemělo naději na úspěch. Posloužilo však jako symbol, o nějž se mohli opřít odpůrci hnusného bolševického režimu. S Miladou Horákovou bych to nesrovnával. Tu chtěl režim prostě zlikvidovat, ona si nezvolila smrt dobrovolně, zachovala si však tváří v tvář zlu a smrti důstojnost. Děkuji vám za příspěvek.
M65a95r92i79e 67Š68í52p14k69o19v75á
Járo, myslím si, že každé konání v životě lidském by mělo respektovat etiku, estetiku.
A stejně jako to přeťápli v Charlie Hebdo, stalo se uvedením této hry.
Navíc je třeba respektovat neklidnou dobu, ve které se nacházíme, tedy náboženskou otázku, která hýbe celou Evropou.
J60a74r39o57s74l51a79v 81K71v88a11p33i25l
Víš, Majko, co by se mělo, je jedna věc, a co se skutečně děje, je zase věc jiná. Navíc si nemyslím že v Charlie Hebdo něco přeťápli, určitě ne natolik, aby je zato někdo pozabíjel.
J88o76s69e75f 26L64e61i87n85e58r
Kdyby z toho nebylo vytvořeno politikum, tak by to téměř nikdo nezaregistroval.
- Počet článků 653
- Celková karma 12,82
- Průměrná čtenost 989x
https://kvaj.blogspot.com