Diskuse
Mýtus a realita - Jan Žižka II.
Děkujeme za pochopení.
J67a15r79o71s57l74a98v 64K50o29n81á37š
Jedna technická poznámka. Pojem "na špici" je středověký terminus technicus. Jedná se o velitelské místo v rohovém voze uzavřené vozové hradby. V rohovém proto, že jedině odtud mohl velitel přehlédnout dvě strany vozové hradby a včas reagovat na měnící se taktiku nepřítele, jeho posilování nebo naopak ústup.
M48i15l14a69n 21B95í28l88e80k
Díky za doplnění. V tom případě souhlas, na této "špici" se Břeněk zřejmě pohyboval a asi i našel smrt...
J94a81n 62C97i68h29e35l79n11a
Josef Pekař:
„Je pravda, že hrdinný a vítězný zápas Čechů husitských za svou pravdu, tj. za prohloubení a zopravdovění náboženského života, zůstane největší slávou českých dějin. Je málo národů, kteří v zápase o myšlenku, jež měla přinést pokrok všemu křesťanstvu, tedy nikoliv v zápase o zisky hmotné jakéhokoli druhu, byli tolik obětovali, jako národ náš.“
D96a79l11i13b75o77r 72R59o35z30s83y34p79a46l
Pan autor se ujal spasitelské funkce osvítit tento národ a ukázat mu jací darebáci byli naši předkové. Protože co kdyby si někdo nedejbože myslel, že jsme holubičí národ, národ sluhů a lokajů a hrdiny jsme měli jen do konce husitských válek a konec. Ne, jsme barbarský národ, ničitel půlky Evropy, který by se měl za předky stydět. Sice jsme žádnou velkou expanzivní válku nevedli, kolonie jsme neměli, ale aspoň je třeba se vyráchat v těch zločineckých husitech. To že to byl jeden z prvních pokusů o očistu církve, že představitelé hnutí chtěli od počátku vyjednávat, ale nikdo s nimi jednat nechtěl, protože to přece jsou kacíři a s těmi se nejedná. Kacíře je třeba vypálit ohněm a mečem. Ano byla to revoluce a revoluce jsou krvavé a kruté. Mnohé z nich přesto posunou dějiny kupředu. Ta husitská se možná jeví, že nic kladného nepřinesla, ale možná i ona přispěla k pozdější reformaci.
M92i21r24o54s66l68a41v 98B83u72č45e71k
Blogy pana Konáše mám rád. Udělal to, co máme udělat každý - Vyhledat si dostupné informace a dumat o nich. Hledání je pracné, pak mu za to děkuji .
Očetl jsem diskusi. Transparentně se v ní odráží to zřejmé! V každém z nás, je vetnuta nějaká představa a tu nám pak autor nabourává! Krade nám iluze, co hůře - Nutí k přemýšlení On prostě prudí . Zhruba odsud pak pramení to tkz. "Překleslování dějin - Dehonestace národa" . Přitom sranda - Historicky se nic nezměnilo, pouze jsou k dispozici nové a nové info, které dříve nebyly a naopak ideově byly šířeny do ZŠ, společnosti ...
Osobně se přiznám, že přes svůj věk jsem stále nepochopil dvě věci. Skutečný význam pojmu "Zadarmo" a reálný "Přínos našich Husitů", s bratrem Janem Žižkou v čele . ...
J33a27r72o88s55l73a84v 49K32o11n35á44š
Pěkně řečeno ! Skutečně mým cílem není čtenáře popudit, ale probírat fakta krok za krokem a zbavit je nánosu různých užitkových výkladů z minulosti.
D39a36l95i60b69o96r 15R56o24z44s68y86p53a73l
Z psychologického hlediska je zajímavá ta úporná snaha některých Čechů si neustále kálet na hlavu. A to i na období naších dějin, které sice nebylo nijak světlé, nicméně náš národ v tehdejší Evropě něco znamenal a zaznamenával nesporná vítězství a hlavně respekt. Neznám jiný národ, který by se v těch sr...ch tak rád a s chutí přehrabával.
J68a20r68o97s94l37a67v 13K54o55n85á45š
Mojí motivací je přesně opačný pocit - neznám v Evropě národ, který by si o svých dějinách i o sobě samém nalhával tolik nepravd.
J73i20r48i 40T23i90c84h79y
Ja jsem jiz v jine diskuzi potazal umysl pana Koniase znehodnotit ceskou historii, takze se neminim prilis opakovat. Jeho prispevky se zakladaji na urcitych detailnich historickych udajich, nekterych pravdivych, nekterych pochybnych, a jsou zcela vytrzeny z celkoveho deni. On vubec nepochopil vyznam husitstvi pro cesky narod, zejmena zavrzeni zloradu katolicke cirkve a pozastaveni pronikani Nemcu do ceskeho prostoru. Zachovani ceskeho naroda ho zrejme nezajima, mozna by byl spokojen, kdyby byval odumrel.
J25a39k72u79b 38R86o67t87h
Prosím, prosím, můžete mi osvětlit ten význam pro "český národ"? Třeba se dozvím něco jiného, než kvákalo socialistické školství.
M56i87l57a85n 45B81í14l73e79k
Zas něco na okraj. U Sudoměře Žižka velet mohl, resp. mohl se podílet na velení. Měl za sebou bohaté bojové zkušenosti, ve vedoucí pozici vystupuje i při defenestraci. K průběhu samotné bitvy těžko říct něco určitějšího, nepřátel husitů mohlo být samozřejmě daleko více než 200, Břeněk mohl klidně padnout zasažen náhodnou střelou (asi by to bylo pravděpodobnější než představa, že vyjíždí "na špici" zpoza hradby rytířsky bojovat).
Odvoláváte se na Pekaře, Šmahela, Čorneje...proč se nepokusíte, tak jako oni, o skutečný historický vhled - a místo toho tvoříte zase jen mýty (pouze s opačným znaménkem)?
M34a15r97t76i35n 80K49a74v34k32a
Co je to historický pohled? Buď přijímám fakta jak jsou anebo je mám možnost interpretovat a do buď ve světle známých skutečnosti, anebo na základě širších znalostí kulturní historie, tedy i z hlediska toho, jak tehdy lidé nejen žili, ale jak přemýšleli.
Pekař a Šmahel interpretují historii na základě známých skutečností. Francouzská historická škola pak k tomu všemu připadala i pohled z hlediska kultury. Což svým způsobem dělal i Pekař, když upozorňoval na to, že husitské hnutí nebylo reformní ve smyslu pozdější reformace, ale ve smyslu očištění vzhledem k tomu, že to bylo hnutí chiliastické, očekávající konec světa a příchod Boží vlády.
M93a18r83t31i77n 11K72a57v38k47a
Už minule jsem četl. Pěkné zpracování.
K nesouhlasným komentářům níže bych chtěl říci jednu. Mýtus Žižky, husitského hnutí a vlastně i Jana Husa se začal vytvářet až v době osvícenství a jako protiváha k německému živlu a kultuře a to v rámci určitého Panslavismu, okořeněného romantikou a první republika, včetně TGM to úspěšně převzala a pokračovali v tom komunisté. Proto je dnes pro mnoho tak těžké přijmout, že husitské hnutí nejenže nebylo žádným reformačním hnutím, ale bylo to hnutí, které České země uvrhlo kulturně a ekonomicky o několik desítek let zpátky. Ostatně Masaryk ani nepopíral, že co se týče Husa a Husitství nejde o historickou pravdu, ale národní symboly, což bylo i sporem mezi ním a Pekařem. Pro protestanty, kteří mají problém s Pekařem jakožto katolíkem bych rád řekl, že Pekař neposuzoval historii z pohledu katolíka, ale v duchu zásady jeho učitele profesora Golla, padni komu padni.
Mnozí také neradi slyší, že husitství nebylo protiněmecké ve smyslu národnostním, zvláště, když zahrnovalo i obyvatelstvo německy mluvící. Tedy německé původem, protože česky mluvili všichni až na některé šlechtické rody, ale těch nebylo zase tak moc.
Jako katolík miluji spisy Jakoubka ze Stříbra. Tento člověk, ctitel svatého Václava a Panny Marie, poukazoval na to, co se dělo pod praporem Kalicha. Jakkoliv pohnutky husitského hnutí byly ušlechtilé, tak se velice rychle staly pohnutkami majetkovými. Kořist, kořist a kořist. Což ostatně najdeme i písemnostech profesora Palackého, který nijak nepovažoval husitství jako něco slavného v našich dějinách.
J88a68n 18C68i79h56e66l97n10a
K Husovi a Žižkovi se hlásila většina obyvatel Českého království po celé 15. a 16. století, až do Bílé hory. V době temna byl jejich odkaz potlačen, nikoliv zničen úplně a v době osvícenství obnoven. O tom svědčí například to, že Husův svátek byl oficiálně slaven v letech 1417-1621 a Žižka je v Jenském kodexu z přelomu 15. a 16. století vyobrazen jako nebeský klíčník.
Ze Starých letopisů českých (1517): „V neděli u vigilii mistra Jana Husi a mistra Jeronýma Pražského, když bylo po jitřní, a potom i v pondělí na týž svátek konšelé pražští pálili oheň pod mostem na malém ostrůvku blíže krucifixa; a na věži mostecké trubači slavně troubili, na bubny bubnovali, z hákovnic z mostu stříleli, a z tarasnic také stříleli od mlýnův k Petřínu; a pan purkmistr Sigmund od Tváří s panem Janem Hlavsou a někteří jiní z pánův byli na mostě, dívajíce se na ten oheň dolův, kdež lidu bylo veliké množství na mostě i po březích.“
Názory Palackého a Pekaře na husitství jsou podobné. Pekař rozhodně nebyl nějakým protihusitským aktivistou.
František Palacký: „Byli prvními v Evropě, kteří sáhli ke zbrani jen proto, že byli k tomu dohnáni nevyhnutelností, ne pro pozemské statky, ne pro světskou moc a vládu, nýbrž na obranu ohrožených nejvyšších statků člověka: práva na sebeurčení a svobody svědomí.“
Josef Pekař: „Je pravda, že hrdinný a vítězný zápas Čechů husitských za svou pravdu, tj. za prohloubení a zopravdovění náboženského života, zůstane největší slávou českých dějin. Je málo národů, kteří v zápase o myšlenku, jež měla přinést pokrok všemu křesťanstvu, tedy nikoliv v zápase o zisky hmotné jakéhokoli druhu, byli tolik obětovali, jako národ náš.“
M91a15r74e59k 88T85r86i13z88u58l32j15a14k
V souvislosti s husitskými válkami je hodně zajímavý dopis Johanky z Arcu, která prý husitům spílala a vyhrožovala, že na čas zanechá svého boje s Angličany a přijede do Čech, aby je ztrestala.
J63i73ř79í 72S66v79o83b71o33d75a
Paradoxně Johanka z Arcu se chystala "dokročit na ty hrozné kacíře Čechy", aby hájila církev, která ji nakonec upálila jako kacířku.
M64i96r38o96s78l24a51v 74M34a40c87e43k
to je na Nobelovu cenu za historii
J64a54k93u10b 82R98o28t25h
Tu už má váš soudruh Skála, zdatný historický manipulátor. Převzal jí od Nejedlého a ten od Stalina.
- Počet článků 96
- Celková karma 26,17
- Průměrná čtenost 1980x