Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Má stát podporovat dálkové autobusy místo dálkových vlaků?

Blíží se nám volby do zastupitelstev krajů, a tak se dají očekávat různé nápady kandidujících stran, aby na sebe strhly pozornost.

Proto nedávno padl návrh, aby Ministerstvo dopravy mělo pravomoc objednávat a dotovat provoz dálkových autobusových spojů, pokud v podobné trase jede pomalejší vlak. Tento návrh, který byl předložen, je i tak odůvodněn – tedy pomalostí některých železničních tratí a nedostatečným pokrytím poptávky cestujících dálkovými autobusy.

Jako příklad, kde by státní objednávka dálkových autobusů mohla fungovat, se uvádí trasa Praha – Liberec, kde cesta vlakem trvá 2,5 hodiny, zatímco cesta autobusem trvá pouze něco přes 1 hodinu. Je známo, že dálkové autobusy dvou největších dopravců jezdily před koronavirovou krizí plně vytížené a při nákupu jízdenky na poslední chvíli byl velký problém sehnat volné místo. Tento stav se nejspíš vrátí na podzim, kdy lze očekávat návrat pracujících a studentů. Objednávka dalších autobusů státem by sice mohla posílit kapacitu spojů, má však úskalí a ještě se k tomu vrátím.

Problém s kapacitou autobusů mezi Prahou a Libercem se nikdy nepodaří optimálně vyřešit, vzhledem k množství zájemců o přepravu mezi oběma městy (pokud neuvažujeme koronavirovou krizi). I kdyby autobusy jezdily ve špičkách „jako tramvaj“, nebude jejich kapacita stačit, a to ani v případě, pokud bude umožněna přeprava stojících cestujících. Zároveň se mohou stávající dopravci ozývat, proč stát dotuje autobusy navíc, když tyto dvě společnosti jezdí bez státních dotací (pokud neuvažujeme kompenzace za slevy na jízdném).

Návrh by tedy měl praktický důsledek nejspíš zcela jiný, než jaký byl původně zamýšlen. V případě, pokud by se změnila vláda a politické priority, mohlo by dojít ve snaze ušetřit k rušení dálkových vlaků, především motorových rychlíků. Stát by mohl říct, že raději objedná autobusy, vždyť je to přece papírově levnější. Ovšem v mnoha případech by se jednalo o razantní zhoršení dopravní obslužnosti.

Uvedu příklad z našeho kraje: rychlíkovou trasu Most – Plzeň. Na objednávce těchto vlaků se finančně podílí kromě Ministerstva dopravy i Ústecký a Plzeňský kraj. Tyto rychlíky se podařilo v minulosti zachránit před jejich zrušením, které se zvažovalo. Ústecký kraj zde dokonce některé spoje přiobjednává.

Za vlády Petra Nečase (ODS) byla snaha šetřit peníze, kde to jen trochu šlo, a škrtalo se i na železnici. Ministerstvo dopravy pod vedením Víta Bárty (Věci veřejné) v roce 2011 ukončilo objednávku spěšných vlaků Chomutov – Lužná u Rakovníka, čímž přeneslo celou finanční zátěž na Ústecký a Středočeský kraj. Znamenalo to velkou redukci spojů a dodnes se nepodařilo vrátit provoz na původní rozsah. Nicméně se o to snažíme, v prosinci 2019 jsme přidali nové vlaky alespoň v úseku Chomutov – Žatec.

Ke škrtu rychlíků Most – Plzeň v té době nakonec nedošlo. Mám ale obavu, že by se tyto úvahy opět staly relevantními, obzvlášť v případě, kdyby Ministerstvo dopravy mělo pravomoc objednávat dálkové autobusy, třeba i místo rychlíků. Jak trasa do Plzně, tak i ta do Lužné u Rakovníka mají společné to, že autobusy nedokážou území obsloužit tak efektivně jako vlaky. Důkazem může být organizace výluk, a to jak v minulosti v podání ČD, tak i dnes v podání dopravců GWTR a DLB. Náhradní autobusy běžně nestíhají jízdní doby vlaků a musí se vydávat výlukové jízdní řády. Přestupní vazby během výluk nefungují, problémy jsou v Plzni, v Žatci i v Lužné u Rakovníka.

Kraj jako objednatel samozřejmě dostává informace o tom, jak jsou výluky organizovány, a je si vědom toho, že vzhledem ke špatné kvalitě silniční sítě není možné výluky organizovat lépe. Silnice I/27 navíc vede mimo čtyři významná sídla, které rychlíky obsluhují – Podbořany, Vroutek, Kryry a Žihli. To samozřejmě má negativní vliv i na jízdní doby náhradních autobusů při výlukách. Samozřejmě záleží na tom, jak dlouhý je úsek postižený konkrétní výlukou, v zásadě lze ale říct, že největší problémy při výlukách vznikají na území Plzeňského kraje, v okolí Žihle.

Ani linkové autobusy, které kraj objednává (např. linka DÚK 744 v trase Žatec – Podbořany – Blatno), na tom nejsou o moc lépe. Zrovna v úseku Žatec – Blatno trvá rychlíku cesta zhruba 50 minut, linkovému autobusu to trvá zhruba 1 hodinu a 10 minut. Tato linka dnes jezdí především kvůli obsluze obcí Petrohrad a Stebno, kde v současné době zastavuje minimum vlaků, a také proto, že autobusy dokážou lépe obsloužit jižní části Žatce, kde jsou obchody a nemocnice. Ovšem rozdíl jízdních dob ukazuje, že autobus, přestože má výhody v podobě lepšího umístění autobusového nádraží v Žatci (na rozdíl od vlakového nádraží na okraji města), nedokáže nabídnout to, co dokáže nabídnout vlak, a to je rychlé spojení mezi městy.

Proto se domnívám, že nápad s objednávkou dálkových autobusů Ministerstvem dopravy by znamenal spíš zhoršení stávajícího stavu.

Co se týče spojení Praha – Liberec, tak si myslím, že by se to mělo vyřešit investicí do železnice. Už delší dobu se spekuluje o výstavbě Všejanské spojky. Nebylo by lepší, kdyby se její realizace skutečně uskutečnila a podařilo se tak vyřešit dopravu mezi Prahou a Libercem opravdu efektivně, tak, aby se dostalo na všechny zájemce o přepravu, a zároveň aby se zkrátil čas cestování po železnici? Třeba by se pak mohlo trochu ulevit i přetížené dálnici D10.

Domnívám se, že než ztrácet energii přípravou zákona, kde se bude složitě vymýšlet, za jakých podmínek může MD objednat autobus místo vlaku, by bylo dobré, aby Ministerstvo dopravy konečně začalo řešit modernizace tratí tak, abychom mohli cestovat jako v 21. století.

Autor: Jaroslav Komínek | pondělí 20.7.2020 9:42 | karma článku: 12,20 | přečteno: 319x
  • Další články autora

Jaroslav Komínek

Je šance, že se u nás někdy budou stavět silnice bez komplikací?

Našel se další podivný spolek z Dolní Horní, který se rozhodl otravovat život lidem z půlky republiky.

9.8.2022 v 21:05 | Karma: 22,52 | Přečteno: 494x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jaroslav Komínek

Vládo, je nejvyšší čas něco začít dělat!

Nakupte autobusy na plyn, říkali. Prý jsou ekologické a výhodné a plynu je dost, říkali. Skvělé! Jenom nám ho nikdo nechce teď prodat, a to jsme nabízeli už DVANÁCTKRÁT víc, než dneska stojí. Nikdo se nechce zavázat.

8.8.2022 v 18:57 | Karma: 33,34 | Přečteno: 855x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jaroslav Komínek

Výlet vlakem na Kokořínsko? Zapomeňte!

Jsme svědky další nehorázné prasárny, již tradičně pod taktovkou středočeského krajského radního Petra Boreckého (STAN).

2.8.2022 v 21:25 | Karma: 30,12 | Přečteno: 941x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jaroslav Komínek

Sláva, po kolejích v ČR jel nejrychlejší vlak světa TGV

Má to ovšem několik ALE. Tento vlak se vyráběl kolem roku 1980 a jeho rychlost byla kolem 300 km/h. Dokázal tedy jet i rychleji, ale ne až tak v běžném provozu.

6.6.2022 v 20:34 | Karma: 21,61 | Přečteno: 435x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jaroslav Komínek

Mezikrajské vlaky stále v ohrožení!

Zastupitelstvo Ústeckého kraje bude 1. listopadu schvalovat nový plán dopravní obslužnosti, který bude platit v období 2022 – 2026.

29.10.2021 v 11:49 | Karma: 7,04 | Přečteno: 160x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 391x
Zastupitel Ústeckého kraje

Radní a zastupitel města Chomutova

 

 

Seznam rubrik