Viděl jsem Trošku reklamy…

O svátcích v televizi běžel, již tolik propíraný, film Babovřesky. Shlédnul jsem z něj asi půlhodinu a stačilo…

   Že Zdeněk Troška točí jednoduché a ztřeštěné filmy vím a je mi to jedno, nechci za každou cenu kritizovat, nejsem filmový kritik a vkus máme každý trochu jiný. Rovněž nebudu hodnotit námět a scénář. Pokud tento žánr někoho baví, ať se na to dívá. Je ale jedna věc, která se mi jeví dost nechutně. A tou je tzv. „Product Placement“, tedy umísťování reklamy do filmu. Už jsme zvyklí, že komerční televize do filmů strkají reklamní spoty a teď se ještě rozmáhá skrytá reklama přímo ve filmech.

 

   Nabral jsem dojmu, že velkým fanouškem mistra laciných vtipů bude podnikatel a politik Andrej Babiš. Jeho portfolio má ve filmu značné zastoupení, a to jsem film neviděl celý. Příběh se odehrává v jihočeské vesničce a lidi si v ní čtou pražské noviny Metro a týdeník 5+2, to je vážně nevkusné. Ve filmu poslouchají rádio Impuls, to také patří Babišovi. Výrazným sponzorem filmu byl i Citroën, protože všichni ve filmu jezdí novými naleštěnými vozy této značky, a kamera si ještě dává záležet při záběrech na logo na autech.

 

  Jsou filmy, i hodně staré, ve kterých je PP zabudován velmi rafinovaně. Třeba slavné filmy s Jamesem Bondem, ten měl vždy kvalitní a značkové vybavení, ale je to přeci „superagent“, proč by nemohl mít jen to nejlepší? V takovém filmu snad nikoho nemůže skrytá reklama pobouřit. Ve filmech pro pamětníky, za éry herců Oldřicha Nového a Adiny Mandlové, zase všichni kouří cigarety. Skoro v každé scéně hoří cigareta. A když kouřili tito populární herci, musel kouřit každý.

 

   Originální je v tomto ohledu slavný a kontroverzní americký režisér Quentin Tarantino. Ve svých filmech nepoužívá reklamu na skutečné značky, ale vymýšlí si své vlastní. Například, Bruce Willis ve filmu Pulp Fiction kouří cigarety značky Red Apple. Taková značka neexistuje, ale Tarantinův film se stane kultovním a výrobci se mohou přetrhnout v podávání nabídek na výrobu produktu pod filmovou značkou. To jsou případy, ve kterých je reklama podávána s vtipem a nápadem, v komediích Zdeňka Trošky tomu tak není, proto si toho nelze nevšimnout.

 

Lokace, ve kterých Zdeněk Troška natáčí, jsou mi dobře známé, protože do těchto míst jezdím na chalupu a prožil jsem v nich podstatnou část dětství. Mohu tedy potvrdit, že deník Metro tam téměř nikdo nezná a 5+2 se rovněž moc nechytá. V jižních Čechách vítězí regionální Deník (Táborský, Českobudějovický) a všude dobře známý bulvár Blesk. Rádio Impuls, přestože se chlubí titulem nejposlouchanější v ČR, tak na jihu poslouchají starší lidé Český rozhlas České Budějovice, lidé ve středních letech poslouchají Faktor, mladí lidé Kiss Jižní Čechy a rockeři mají Rock Rádio. A úplně novým Citrónem tam nejezdí snad nikdo, převažují ojetiny české výroby…   

 

Je mi jasné, že režisér potřebuje celý film zaplatit a chce vydělat peníze, ale toto bylo příliš…    

Autor: Jaroslav Kadlec | neděle 4.1.2015 18:57 | karma článku: 5,69 | přečteno: 146x
  • Další články autora

Jaroslav Kadlec

Vypsaná fixa - Kusy radosti

1.3.2023 v 17:44 | Karma: 7,98

Jaroslav Kadlec

Prago Union - Příduhned

25.1.2023 v 20:23 | Karma: 4,87

Jaroslav Kadlec

Letní kapela - Letní kapela

18.1.2023 v 17:54 | Karma: 6,03

Jaroslav Kadlec

Vltava – Spass muss immer sein

11.1.2023 v 19:32 | Karma: 6,95