Hlavolamy: radost být zmatený

Lidé byli vždy zmateni od začátku. A když to může znít jako nesmysl, může to být ve skutečnosti náš preferovaný stav bytí. Vzhledem k tomu, že první ohně musely být zapáleny postupem, jež nebyl pochopitelný pro všechny, pak zde máme určitě první řešení problémových úloh. Když byl jeden problém vyřešen, další byl vzápětí nalezen. A tak kousek po kousku jsme řešili problémy, a když se zdálo, že těch problémů už máme dost, a hádanky se úspěšně předávají z generace na generace tak chutě řešit spíše rostly než, že by zanikly. Každý problém vyžadoval stále více a více znalostí a řešení tak představovalo další potravu pro tělo.

Rychle přeskočme vpřed o několik tisíc let. Naše instinktivní potřeba problém řešit, je silnější než kdy jindy, a proto, jsou hlavolamy, čím dál tím více populárnější než kdy jindy. Hlavolamy věc, jež se objevila v dobách první a druhé světové války jako kompenzace všech těch zel. Poskytovala cenově dostupnou, časově náročnou zábavu pro rodiny a mělo to i mnoho dalších možností.

I když světová války zabavila většinu kovu pro vojenské účely, a rodiny čekaly úzkostlivě doma na slova od svých blízkých, hračky tvůrci znovu navrátily na výsluní použitím papíru a dřeva.

Rok 1980 uviděl vzestup Rubikovy kostky. S více než 350 milionů kusů, které se ani neohřály v regálech, s tituly "hračka roku" v roce 1980 a 1981, zaplavily svět.  A sama kostka má tolik kombinací roztočení, že si s nimi může hrát lidstvo ještě několik století a neprojde všechny.

Dnes hlavolamy zažívají proměnu. Počítačové algoritmy jsou vhodné pro obě části - řešení a navrhování nových hádanek. 3-D tiskárny pak činí tyto návrhy reálnými a stále vznikají složitější a náročnější hádanky. A staré hádanky se objevují znovu v jiné podobě na digitálních platformách.

Ale nenechte se nostalgií získat a rozesmutnět. Ještě ne. Klasičtí hlavolamoví tvůrci stále ještě tvrdě pracují, ruční řemeslné opracování stále vítězí. Kvalitní dřevěný hlavolam potěší, a každý si rád pohraje s kovářským hlavolamem.
Učitelé také jak jinak si chválí hodnotu hádanek. Hlavolamy posílí koordinaci, obratnost, prostorovou inteligenci a výkon, na který funguje mozek. Od děti předškolního věku pedagogové stále více začleňují hlavolamy a hry a to se přenáší i do akademického světa. A trpělivost, schopnost řešit problémy je významným vkladem, prémií pro současný trh práce. Zdokonalovat se v hlavolamech je velmi moudré rozhodnutí.

Naše potřeba řešit výzvy, se nezdá být klesající. A pokud to bude pravda, popularita hlavolamů zůstane pravděpodobně vysoká. Tak jako na začátku, stejná touha slyšet nové problémy a stále se je pokoušet řešit je jedním z motivů, jež umožňuje jak trénovat náš mozek, tak více porozumět světu okolo nás.

 

Autor: Jaroslav Flejberk | pondělí 2.2.2015 15:31 | karma článku: 8,53 | přečteno: 469x