Další agitka Andreje Babiše a tristní stav na Ministerstvu obrany

Když Lockheed Martin nesplní termín dodání F-35, předseda ANO zruší akvizici. Dost dobře možný scénář, protože Američané dlouhodobě nestíhají. Ale Andrej Babiš to jaksi nedomyslel. 

V sobotním rozhovoru pro deník Právo Andrej Babiš uvedl, že v případě nedodržení termínů dodávek F-35 pro AČR se pokusí zakázku zrušit s tím, že neví, zda je to podle smlouvy možné. Zopakoval klasické mantry o tom, že měl být tendr a vůbec se nejednalo se švédským SAABem, který měl zřejmě velmi slušnou nabídku. Naznačil i něco o francouzských Rafale od Dassaultu. Ministryně obrany Jana Černochová nelenila a ihned reagovala s poukázáním na nákup Venomů a Viperů. Mimo jiné uvedla půlmiliardovou pokutu od ÚOHS za chyby v tendru právě pro Babišovu vládu a také nesplnění dat dodání. 

Tak si vezmeme základ. Smlouva je podepsaná a teď se bude čekat do roku 2031. To, kde se realizace nachází, nás do té doby asi nebude příliš moci zajímat. To je věc Američanů. Takže do té doby nebudeme moci řešit vůbec nic. Akorát se připravit na ono datum tak, abychom se zbavili Gripenů a přešli na F-35. Takže pokud by se stala Babišem avizovaná událost. Najednou by tedy nebyly ani americké víceúčelové letouny, ani Gripeny, ani rozjednaná akvizice s jiným výrobcem ve finální fázi, protože by se počítalo s F-35 a vzdušná ochrana ČR by byla v troskách. Takže bychom asi zaplatili Slovákům za ochranu našeho vzdušného prostoru jejich F-16, které už dostávají. Prostě nesmysl, další hozená kost naivním voličům pro příští volby. 

Ono to opět z marketingového hlediska vůbec špatné prohlášení není. Značná část obyvatelstva F-35 nechce a tahle muzika se jim líbí. Ani se není co divit. Obrovská dynamika nasazení dronů na Ukrajině a v Gaze již jasně ukazuje, že budoucnost prostě patří UAV. Pokud se to zjednoduší. Vysoko ve vzduchu letadla pro elektronický boj jako je Boeing E-3 Sentry, která přehledovými radary ovládají stovky kilometrů bojiště a zároveň dokáží řídit desítky dronů naráz. Pozemní řídící centra, stále se zdokonalující pozemní protivzdušné radary a komplexní přehled na bojišti. Aktuálně pilot F-35 už stejně oči prakticky nepotřebuje. Řídí se pokyny systému. A to už drony dokáží také. Protože střední a velké UAV dokáží odpalovat přesně naváděné rakety vzduch země a vzduch vzduch stejně jako F-35.

Z výše uvedeného vyplývá, že po dost dlouhé době různých analýz a věnování se tématu, jsem i já absolutně proti nákupu těchto letadel. Btw, stealth technologie jsou na moderních izraelských nebo amerických dronech samozřejmostí a rozdíl v ceně strojů, výcviku posádky, letové hodiny a logistice je pochopitelně gigantický. 

Tento týden jsem  byl na prvním Výboru pro obranu v tomto roce. Zde a zde jsou velmi věrné zprávy o průběhu. Byla to "zábava". KVAČR 2035: bez protivzdušné obrany, bez salvových raketometů, jen obecné zmínky o modernizaci elektronických systémů. Žádné přehledové, dělostřelecké a protibateriové radary. Žádný konkrétní vševojskový plán o plném propojení jednotlivých složek armády. Ten paskvil je ještě méně konkrétní než to, co se určilo pod vedením exministra Metnara.  

Nexter - Tatra TITUS

Tristní je, že jediní racionální jedinci na výboru byli čtyři poslanci z ANO. Když poslanec Janulík vznesl dotaz na roli náměstka Šulce, který je ve střetu zájmů, dostalo se mu velmi ostré a emocionálně zabarvené odpovědi ze strany paní ministryně. A když poslanci z ANO vznesli otázky ohledně pořízení ženijních vozidel, to byla teprve legrace. Pochopitelně chtěli, aby se nakoupila vozidla české výroby, vyrábí se tu čtyři!!! Gerlach od Zetoru, Patriot a TITUS od CSG a MARS od SVS. Černochová sdělila, že nic není rozhodnuto, ale zároveň se pokračovalo v duchu, že jedině australský Bushmaster. Neuvěřitelné. Řehka a náčelník ženijního vojska plk. František Richter vypadají jako cvičené opičky paní ministryně. Především Řehka mě zklamal, byť chápu, že je asi rád, že alespoň konečně teče. 

Takže na závěr uvedu jeden příklad. Guma v akci, v hlavní roli Richter. Když poslanci ANO tlačili ohledně našich Titusů, dostalo se jim této odpovědi: „Když se na to podíváte selským rozumem, tak to zařízení je použitelné maximálně na nástrahy nebo na miny, které jsou na zpevněných komunikacích...“ Neuvěřitelné, Titus má nejlepší terénní podvozek na světě, Tatra. Co dodat. 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Červenka | neděle 4.2.2024 7:55 | karma článku: 38,15 | přečteno: 4743x