- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Váhám sice, zda mám páně Zemanovo prohlášení považovat za další jeho tentokrát nepříliš povedený bonmot vyřčený nejspíše pod vlivem, nebo ho brát skutečně vážně.
Budeme-li to však brát vážně, pak je třeba opáčit, že podle naší Ústavy (čl. 67/1) je vláda vrcholným orgánem výkonné moci podle celé té hlavy třetí Ústavy, nazvané příznačně "Moc výkonná", do níž spadá i primární konstituce úřadu prezidenta.
Vláda se zodpovídá sněmovně (čl. 68/1), ne prezidentovi, vždy se skládá z předsedy a ministrů (čl. 67/2), jen ty lze separátně odvolat (čl. 68/5), navíc pouze na návrh předsedy vlády (čl. 74), a premiéra tedy jako člena vlády nelze proti jeho vůli odvolat bez odvolání celé vlády. A i tak to lze učinit jen při splnění podmínky podle čl. 75, tedy v případě, že vláda nepodá demisi po vyslovení nedůvěry sněmovnou, nebo po ustavující schůzi nové sněmovny (čl. 73/2).
Odvážné Zemanovo tvrzení tedy jasně vyvrací sama naše Ústava, zejména tedy právě její extenzivní výklad.
Nicméně již jen ustanovení čl. 67/1 samo o sobě u nás cokoli jako "poloprezidentský systém" spolehlivě vylučuje.
Prezident je u nás podle Ústavy nepostradatelný pouze pro jmenování a povyšování generálů (čl. 66 věta první), což nejspíše nasedá na jeho funkci vrchního velitele ozbrojených sil (čl. 63/1/c). Ani tam se ale neobejde bez kontrasignace premiérem (čl. 63/3). V ostatních případech je jeho funkce víceméně ceremonielní a v případě vážnějších neústavních kroků z jeho strany s jeho nástupem do funkce již nahraditelná stejně jako jeho osoba (čl. 65/2 novely Ústavy účinné od 8. března).
Jsem zvědav s jakým dalším výmyslem domnělých pravomocí Miloš Zeman přijde příště.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!