Vzpomínky na Teplice
obsah
část 1
Hadí lázně, poezie všedního dne a trolejbusy v Teplicích
část 2
Doubravka
část 1
Hadí lázně, poezie všedního dne a trolejbusy v Teplicích
Hadí lázně jsou jedněmi asi ze sedmi lázeňských domů v Teplicích – na rozdíl od jiných lázní jde o přízemní budovu, navíc ve stylu pozdního empíru, což dodává této lázeňské budově nádech jisté malebnosti, kterou ještě umocňuje koncertní prostora ve tvaru mušle v bezprostřední blízkosti...
Vyjímečné postavení Teplic mezi dalšími lázeňskými městy naznačuje už třeba zdejší obloha. Těžká zinková obloha, kterou slunce prostupuje jenom zastřeně. Alespoň tak tomu bylo v 70tých a 80tých letech. Ložiska těžby hnědého uhlí, chemický průmysl sice nejsou přítomny přímo ve městě, ani v bezprostředním okolí, ale jejich přítomnost je taková latentní – zastoupená třeba ve výše zmíněném zastřeném svitu slunce.
Lázeňské město je jako obvykle spojováno s něčím jako kultura nebo kulturnost – avšak jistá blízkost těžkého průmyslu vytváří kulisy zcela opačné. Zdejší literáti či jiní tvůrci si zdejší krajinu bez borůvek a jahod prostě museli naučit milovat. To je možná specifikum komunity poezie v Teplicích.
Opět trochu techniky, tedy alespoň v dopravě... Kolem Hadích lázní v Teplicích za časů první republiky i později vedla tramvaj. Pro tramvajovou síť v Teplicích byl typický provoz letitých rakousko – uherských tramvají. Rozhodnutí zrušit tramvajovou síť padlo v roce 1956, zrušena a plně nahrazena trolejbusy byla v roce 1958.
Trolejbus Škoda 9Tr. V letech 1958 až 1981 vyráběla 9Tr ve velkých počtech Škodovka z Ostrova nad Ohří, elektrickou výzbroj dodávala ČKD. Se 7372 vyrobenými kusy se jednalo o jeden nejvíce vyráběných typů trolejbusů na světě. V Teplicích jezdil jenom jeden vůz a to varianta 9TrHT. Pro teplický dopravní podnik byl ovšem typický předchozí typ - trolejbus 8Tr - zde zastoupený počtem 13 kusů.
Ale zpět k Hadím lázním. Hadí lázně tedy patří či patřily spíše k nevelkým lázeňským objektům – přízemním, bezbariérovým. Základním léčebným prostředkem v Teplicích jako lázních je zdejší minerální voda, která se vyznačuje jistou dávkou radioaktivity – což se má projevovat příznivě například při léčbě poruch pohybových ústrojí. Proto je součástí lázní řada koupelniček s vanami a také jedním velmi malým bazénem – které jsou situovány ve středním křídle. Budovu lázní dále tvoří dvě prostornější boční křídla – a v jednom z nich se nachází kuchyň s jídelnou.
rozcestník doprava a navigace
elektrické dráhy zejména v městské dopravě
odkazy na příspěvky související s městskou dopravou (tramvaje, trolejbusy)
Trolejbusy v Brně a Šlapanicích + První brněnská strojírna – Blog iDNES.cz
Brněnské tramvaje hlavní příspěvek na téma tramvaje - dále příspěvek ne téma drobné stavby jako tramvajové zastávky) - Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz (tato - druhá část, zaměřená více technologicky)
Po stopách jabloneckých tramvají - rozcestník pro elektrické dráhy - Blog iDNES.cz
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
Úzkokolejkou do České Kanady , likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko - Blog iDNES.cz
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
část 2
Doubravka
Poněkud bokem Teplic lze nalézt osamělý vrch Doubravská hora s troskami hradu.
Osobní dojem z někdejšího pobytu v Teplicích byl, že že se jedná vlastně o hrady dva. Z původní Doubravky zbyly jen ruiny a v těsné blízkosti byla postavena nová Doubravka jako romantická napodobenina hradu.
Doubravka se stala vlastně námětem jedné z dětských kreseb na LŠU ve které byl mimo jiné zdůrazněn detail zavřených dveří hradní vinárny.
Hrad Doubravka byl založen v 15. století vnukem husitského hejtmana Jakoubka z Vřesovic Janem Ilbrukem z Vřesovic se svolením krále Vladislava Jagellonského na vrcholku Doubravské hory, tedy v časech kdy se již mnoho nových hradů nezakládalo a šlechta spíš dávala přednost budování zámků. Nicméně ještě předtím zde pravděpodobně bylo nějaké starší opevněné sídlo.
Roku 1488 se pánem hradu stal jeho syn Vilém, který v roce 1507 požádal krále Vladislava II. o propuštění hradu z manství mosteckého hradu. Do dědičného držení hrad získal i s vesnicemi Trnovany a Šanov, které jsou dnes součástí města Teplice. Jeho syn Volf z Vřesovic později získal statky v Krupce, Teplicích, Kyšperku a jiné, pod samotným hradem si založil oboru a obehnal ji zdí. Po jeho smrti roku 1569 byl majetek rozdělen mezi manželku, bratra a dcery, ti však brzy po vzájemných sporech o hrad přišli. V roce 1578 hrad získal Vilém z Rožmberka, který ho vyměnil s císařem Rudolfem II. Ten hrad několikrát zastavil, až se roku 1581 stal jediným majitelem panství Jan starší z Lobkovic a po něm do roku 1590 Bohuslav Kaplíř ze Sulevic.
Doubravka jako renesanční pevnost...
Od roku 1590 hrad náležel pánům z Vchynic, kteří spravovali teplické panství. Ti zahájili výstavbu bastionového opevnění a Doubravka se vlastně stala soukromou pevností, což budilo jistou nelibost císařského dvora.. Práce na opevnění byly na určitou dobu přerušeny, protože Vilém Vchynský musel v roce 1624 opustit zemi, ale po návratu se mu podařilo pevnost dokončit. Ovšem po dokončení v roce 1626 na hradě vypukl požár, který způsobil škodu ve výši 16 000 tolarů.
Během třicetileté války byl hrad obsazen posádkou císařského vojska pod velením Pertolda z Valdštejna a o rok později byl hrad po sedmitýdenním obléhání dobyt Švédy poté, co se jeho posádka vzdala. V období 1632 až 1639 však hrad znovu ovládala císařská posádka, které ho v roce 1634 udržela během dvanáct týdnů dlouhého obléhání. Švédské vojsko hrad dobylo až v roce 1639. Po vytlačení Švédů ze země bylo v období 1644 až 1655 z hradu vystěhováno vybavení a opevnění zbořeno, aby ho nemohl využít nepřítel. Demolici řídil hejtman litoměřického kraje Gottfried ze Salhauzenu. Využitelné zůstaly jen sklepení a kasematy a teprve v roce 1791 si panský hlídač Josef Ritschel upravil kasematy na obydlí.
Doubravka jako hotel a hostinec
V 19. století se zříceniny hradu i s horou byly se staly oblíbeným cíle špacír hostů lázeňského města. V roce 1855 byla na Doubravce zřízena první malá restaurace - která využila prostory rytířského sálu původního hradu. V roce 1884 tehdejší tehdejší teplický podnikatel a majitel hradu Edmund Clary-Aldringen oslovil významného architekta Bedřicha Ohmanna, pozdějšího profesora pražské Umělecko-průmyslové školy a vídeňské Akademiea. Podle jeho návrhu vybudovat prostornou restauraci s hotelem inspirovanou středověkými hrady Anglie - tedy vlastně ve stylu pozdního romantismu. Do přístavby byly začleněny i prvky původního hradu - třeba zbytky západní věže nechal přizdít do původní výše a byly zakončeny střechou. Věž pak sloužila jako rozhledna.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel
U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...
Školačka v Domažlicích pobodala dva spolužáky, po ošetření se děti léčí doma
Na základní škole Komenského v Domažlicích dnes jedna z dívek zaútočila nožem na spolužáky....
Záplavy a sesuvy půdy po tajfunu Yagi si vyžádaly už přes sto mrtvých
Počet mrtvých po tajfunu Yagi v severním Vietnamu vzrostl na nejméně 127. Dalších 54 lidí se...
Bartoš nemůže pokračovat, říkají ANO i SPD kvůli stavebnímu řízení
Přímý přenos Už více než dva měsíce nefunguje stavební řízení tak, jak by mělo. Ministr pro místní rozvoj a šéf...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
Hádka o zákon graduje. Ministerstvo a myslivci si vyčítají dezinformace
Novela mysliveckého zákona se stala podle očekávání jablkem sváru mezi předkladateli legislativy z...
Pronájem bytů 3+1, 69m2 , ulice Dukelských hrdinů, Krupka - Maršov.
Dukelských hrdinů, Krupka - Maršov, okres Teplice
13 000 Kč/měsíc
- Počet článků 164
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 706x