Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa), osvobození Šumavy
Kdy je člen 1 a 2 převodu ve jmenovateli a kdy v čitateli zlomku. V převodovém poměru obecně platí že se druhý člen dělí prvním - a to v mechanickém "i" i v elektrickém "k" tedy u transformátoru , ale byl dohledán vzorec pro výkon transformátoru- zde by vlastně mělo jít o Ohmův zákon (pro transformátor) a zde je poměr naopak 1. člen se dělí 2. (podrobněji na závěr části převody elektrické)...
Motto: síla pohonu se zvýšit nedá - dá se jen pohonu ulehčit - tím, že se druhým velkým kolem převodu sníží osová rychlost (rychlostnost, úhlová rychlost omega, potenciál rychlosti a síly) - a vlastně se tímto druhým velkým kolem převodu vytvoří něco jako páka k ose kola, a tím se i poměrně zvýší síla - což se používá při jízdě do kopce
nebo se naopak zvyšuju úhlová rychlost omega na ose - tím že se řadí na vyšší rychlostní stupně, tedy druhé kolo převodu se zmenšuje
obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
vlastní příspěvek
Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství
nejprve malá anotace, neboli jádro problému
-který převod je do pomala, a který do rychla?
v mechanice, jako v dalších oborech je řada protimluvů,
konkrétním převodový poměrem se mění spíš rychlost než síla
ovšem výstupem převodu v principu není obvodová rychlost - potažmo tedy i rychlost celého vozidla
ale počet otáček na ose kola - veličina dle zavedeného označení pojmenovaná jako úhlová rychlost "omega" - ale možná výstižnější by bylo označení osová rotace - nebo ještě výstižnějším označením by byla například rychlostnost
rozčlenění jízdy vozidla a přiřazení jednotlivých dějů dle veličin mechaniky pohybu (kinematiky a dynamiky)
1 pohon je spíše záležitost síly F
(síla se zvýšit nedá - dá se jen ulehčit pohonu - tím, že se druhým velkým kolem převodu sníží osová rychlost (rychlostnost,úhlová rychlost) - a vlastně se tímto druhým velkým kolem převodu vytvoří něco jako páka k ose kola, a tím se i poměrně zvýší síla)
ale
2 převod - je spíš záležitost rychlosti a poměru mezi rotací ( nepřesně frekvencí) pastorku a druhého kola - pokud se uskutečňuje od osy - hřídele / ale spíše síly F - pokud se uskutečňuje z obvodu kola, například zuby ozubeného kola
druhý důvod, proč je převod spíš záležitost rychlosti - je pravidlo zachování rovnosti momentu síly na prvním i druhém kole převodu
výsledek je ovšem tentýž - moment síly, neboli otáčení, který má maximum na ose?
jak je to možné, když pro moment síly (otáčení) - který se počítá z obvodu podle vzorce síla krát páka platí vzorec úhlová rychlost omega krát páka? na ose je totiž nulová páka... snad jedině přepočtem přes obvodovou rychlost na kole (ta je ostatně stejná jako výsledná lineární rychlost celého vozu) - pokud se obvodová rychlost počítá přepočtem tzv. úhlové rychlosti od osy - pro obvodovou rychlost vychází (přibližně) čtverec poloměru - tedy omega x poloměr na druhou = obvodová rychlost "vé" - moment síly/otáčení - angl. Torque se pak tedy počítá zpětným přepočtem z rychlosti na obvodu - o po těchto přepočtech by měla pro moment otáčení/síly vyjít po vykrácení tentýž vzorec jako pokud by se počítal ze síly při pohonu zuby ozubených kol z vně
převod do síly
nebo převod do rychlosti ?
Je jistý rozdíl, jedná li se o převod z osy - nebo o převod z obvodu - například zuby ozubených kol vně.
Pokud je převod z obvodu - pak by se mělo jednat o převod do síly, kdy na obvodu působí síla a na ose se vytváří moment síly, což je vlastně teprve výsledný čintel síly. V tomto případě by tedy mělo jít o převod do síly.
Pokud by se jednalo o převod z osy - pak by je k je poháněcím činitelem tzv. úhlová rychlost omega - zde také nazývaná rychlostnost - a v zásadě se jedná o podobnou veličinu jako síla - a pokud se vynásobí OMEGA poloměrem kola - vytvoří se moment síly. Problém je ovšem, že moment síly působí na ose, stejně jako OMEGA. Bylo by tedy z hlediska posloupnosti správné přepočíst moment otáčení neboli síly přes obvodovou rychlost. Jelikož při zdrojem pohybu převodu z osy je úhlová rychlost - pak by prvotně vlastně mělo jít o převod do rychlosti - pokud vychází z osy.
Pokud známe sílu a poloměr - je tedy možno spočítat moment síly (otáčení, angl. Torque) jak vypočítat úhlovou rychlost OMEGA na ose a obvodovou rychlost na obvodu - což je současně i výsledná lineární rychlost celého vozu?
Vzorec vychází z rovnosti momentu otáčení/síly pokud se počítá ze síly i úhlové rychlosti OMEGA, Jenomže pokud se počítá ze síly - tak se poloměrem nejprve násobí - a pokud by se z momentu otáčení měla zjistit úhlová rychlost - pak se naopak dělí...
Po vykrácení by pro přepočet síly na rychlost měl vyjít následující vzorec...
rychlost v =síla F krát poloměr r na druhou...
3 výkon jako výsledek je ovšem přibližně či principielně součin síly pohonu a rychlosti pohonu - dané převodem (pokud se počítá výkon od osy kola - ostatně na "ose kola" má výkon také maximum - výkon lze však rovněž vypočítat z obvodu kola z výchozí tlaku - po přepočtu na veličinu práce - tedy podle vzorce ... výkon = práce krát frekvence pohonu, neboli práce lomeno čas
ovšem asi nejvýstižnější je výkon vyjadřovat sice na principu síla krát rychlost (ovšem síla spíš zatupuje zdroj - tedy sílu přepočíst na rychlost - vznikne pak vzorec výkon = rovná se rychlost x rychlost x nějaké přepočtové koeficienty dané poloměry - a to je možno jak rychlostí obvodovou kola / lineární vozu - nebo úhlovou omega na ose hřídele) Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz
na ose převodového kola je všechno naopak než by napovídala velikost kola
pokud by se funkce vozidla přirovnala k fotbalovému míči - zkoumaný děj by mohl mít následující průběh
3 | ||
---|---|---|
výkonsílyrychlosti | ||
2 | ||
rychlosti | ||
1 | ||
síly |
rychloběžný pohon (motocyklový pohon) - první malé kolo pastorek (na ose velká rotace, "rychlostnost" formálně OMEGA) - a druhé velké kolo malá rotace - na druhém velkém kole převodu se snížením rychlostnosti pohonu sníží i rychlost vozidla - tento převod je výhodný zejména pro šetření síly při jízdě do kopců (na kole se vzadu přehazuje na velké kolečko), ale hlavně u motorových pohonů snižuje rychloběžnost motoru - neboť druhé velké zadní kolo převodu snižuje osovou rotaci - tedy vnitřní úhlovou rychlost omega na ose druhého kola - tedy tento převod lze označit jako lehká či pomalá, případně nevýkonná síla (i > 1)
pomaluběžný pohon (cyklistický pohon) - z velkého kola (pastorku) na malé - zvyšuje rotaci (úhlovou rychlost omega - zde také nazývanou jako rychlostnost) - na ose druhého kola, která se charakterem vozidla uplatňuje zejména v rovinách a pro velkou rychlost v rovinách - tedy tento převod lze označit jako těžká rychlost , eventuelně výkonnostní rychlost, případně rychlost daná výkonem - převodový poměr (i < 1), vlastně i výstupní silový účinek /moment síly = úhlová rychlost (rotace) x poloměr/ - se dá navýšit jedině zvýšením rotace
Převody nejsou přímo součástí mechaniky pohybu - tedy oborů kinematika a dynamika - ale tuto disciplínu prakticky doplňují. Jinak jsou převodovky například tématem předmětu "části strojů".
rozdělovník převodů
zhruba lze konstatovat, že vnějšek převodového kola sice zprostředkovává samotný převod, ale účinek převodu - tedy zejména rotační (a nepřímo silový) se projevuje uvnitř
tedy například, pokud je pastorek větší než druhé kolo, jak je tomu často u nevýkonných cyklistických pohonů, znamená to, že se převod se jen zdánlivě zpomalí - a to pouze na obvodu menšího duhého kola převodu - rychlost v1,v2 je defacto totéž, co počet zubů z1, z2 - nebo poloměr kolar1,r2- tedy převodová jednotka, ale při zachování rovnosti momentu síly (neboli momentu otáčení torque) se snížením poloměru "r" zvýší tzv. úhlová, neboli vnitřní rychlost označovaná jako OMEGA - tedy v podstatě rotace ...
... vnější - obvodová rychlost se na malém kole sice sníží, avšak pouze poměrně - na malém kole se navýší vnitřní rotace na ose - tzv. úhlová rychlost omega - zde nazývaná také jako rychlostnost
cyklistický převod z velkého na malé kolo tedy zvyšuje rotaci omega (tedy nepřímo i moment síly daný rotací a poloměrem bicyklových šlapátek) - čímž se tento převod jeví jako těžký, vhodný pro velkou rychlost v rovinách
motocyklový převod sníží rychloběžnost motoru z malého pastorku na velké kolo převodu a naopak snižuje vnitřní rotaci omega, (i když na pastorku je obvodová rychlost menší než na tomto druhém kole)...!
účinnost převodu se ovšem projevuje na ose - při menším poloměru se (při zachování rovnosti momentu síly) se zvýší vnitřní rychlost na ose - tedy úhlová rychlost což je v podstatě rotace - rychlostnost
mechanika- rozdělení tématických línií
obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
rozcestník pohon a převod v mechanice
0. převody
Kladkostroj Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz převody I
Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství (tento příspěvek) převody II
03) Mechanika DPM /W výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz automobilová převodovka
I. pohon lidskou či jinou živou sílou
kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
II. tepelný motor pro silniční a pozemní vozidla a stroje
motory s vnějším spalováním
Parní stroj - pro parní automobily a další stroje - Blog iDNES.cz
motory s vnitřním spalováním
2.0) motocykly s pomocným motorkem
2) cyklistický a motocyklový pohon
čtyřdobý motor Honda pro motocykl i traktor
"dvoutaktat JAWA pro moped Stadión"
pneumatický pohon pro motocykl
E. elektrický pohon silničních vozidel
III. letecký mechanický pohon
3p) letecký pístový pohon
pístové letecké motory Zlín
3t) turbovrtulový pohon
rozcestníky a odkazy mechanika pohybu /kinematika a dynamika/
rozcestník pro matematiku a mechaniku pohybu - kinematiku a dynamiku
A3 přepočty veličin na ose a obvodu kola - přepočty síly a rychlosti Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz" rovněž přepočty: obvod kola (rychlost) - obvod kola (síla); osa kola (úhlová rychlost) - osa kola (moment otáčení); osa kola (úhlová rychlost) - obvod kola (rotační rychlost a rychlost celého vozidla); osa kola (moment otáčení) - obvod kola (síla nebo rotační rychlost)
Strojírenství: rozcestník převody
Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz (tento příspěvek)
Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Mechanika pohybu
hlavní rozcestník pro mechaniku pohybu Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz
Mechanika pohybu dílčí rozcestníky
ROZCESTNÍK Mechanika KDF (kinematika - dynamika - frekvence) - výpočet rychlosti cestou frekvence
KDF 1
Mechanika KFD - perioda, frekvence, obvodová rychlost / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz doplňující příspěvek tohoto příspěvku - ovšem více zaměřený matematicky
KDF 2
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz KDF 3
síla lze vypočíst z času? jakkoliv to může znít nepravděpodobně, o kolik se například za pootočí siloměr - takový může být rozdíl v síle
Mechanika KFD 3 - kinematika: frekvence - dynamika: síla, moment síly, rychlost a siloměr - Blog iDNES.cz současně rozcestník pro matematiku
další příspěvek spíše související s matematikou
jinak se jeví změřitelné veličiny divákovi vně - a řekněme cyklistovi na závodní trati
divák vlastně vnímá derivaci - zlomek cyklistova úsilí
Mechanika DAV - Čím se liší frekvence, rychlost , zrychlení a rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz příspěvek by také mohl mít název čím se liší tachometr a otáčkoměr (zde se zkoumá rychlost a zrychlení) a protože značná část příspěvku je věnována přepočtům perioda frekvence rychlost mohl by se příspěvek rovněž nazývat mechanika KFD
silné vozy - tahače a traktory "sesterský příspěvek " - moment síly - tedy záběr síly má maximum na středu kola, proto také tahače mají povícero kol o nevelkém průměru
"podrozcestník pro rozjezd" - zejména nákladních vozů
Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz
Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, rozjezd vozu - Blog iDNES.cz který tvoří dvoupříspěvek s příspěvkem Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz
podrozcestník KDF bicyklu - kinematika a dynamika zaměřená na výzkum rychlosti bicyklu
cyklistika 1 bicykly a motokola podle továrních značek
Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz součástí příspěvku je také alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy, a také výpočet vstupní a výstupní rychlosti bicyklu
cyklistika 2 - druhy cyklistických a motocyklových pohonů Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz
mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda - výkon)
Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz hlavní příspěvek pro výkon
moment třetího stupně -výkon Mechanika DPM Výkon z frekvence nebo práce - Blog iDNES.cz a tahače a kamiony
mechanika DAV (PM) - dynamika - rychlost a zrychlení
Mechanika DAV(PM) - Holešov - vzlet letounu Z 142 a okamžitá a statistická rychlost - Blog iDNES.cz
Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet - Blog iDNES.cz
mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů)
(mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz album stavebních strojů
Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz
matematická mechanika
matematická mechanika A - úhly a míry
Eulerova konstanta (Co se děje kolem matematiky, fyziky a elektrotechniky 11) - Blog iDNES.cz
trojpříspěvek "Ludolfovo číslo"
Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, úhlové míry a obvod, rozjezd vozů 1 - Blog iDNES.cz který tvoří dvopříspěvek jako (1) s příspěvkem Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence, rozjezd vozů 2 - Blog iDNES.cz mechanika a matematika rozjezdu motoru (2), příspěvek (3) Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz součástí příspěvku alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy
statika
mechanika SK - statika staveb a konstrukcí
Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz
mechanika SM - statika mostů
odkaz na původní rozcestník "mechanika" - tedy i statika
Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz
vojenská technika
rozcestník vojenství
"vojenská vozba" Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství (tento příspěvek)
vojenské ženijní a železniční stavby Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz
odkaz na rozcestník vojenské letectví Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz
průběžný obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
první část m
Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství
převody mechanické
Mechanické, či elektrické převody jsou prvotně rychlostní (mechanické převody)- nebo napěťové (elektrické převody)
Základní (prvotní) převáděné veličiny - . OBVODOVÁ rychlost nebo počet zubů Z jsou na obvodě kola, a podle těchto veličin se také určuje převodová poměr "i" - že se velikost či rychlost druhého kola dělí prvním.
Výkonná veličina převodu ovšem není rychlost na obvodu, ale na ose kola, veličina nazývaná úhlová rychlost OMEGA (možná výstižnější by byl název vnitřní rychlost nebo rotace - nebo asi nejvýstižnější by bylo označení rychlostnost)
Těžký cyklistický převod (převodový koeficient i menší než 1 - druhý menšíí člen lomeno prvním větším pastorkem - tedy druhé kolo převodu je malé) je podle své základní konstrukční funkce převodem pro zvýšení vnitřní tzv. úhlové rychlosti OMEGA na ose kola - veličiny zde nazývané jako rychlostnost) .
Z tohoto nazírání nelze formulovat buď síla - nebo rychlost "těžkým převodem do rychlosti se vlastně navyšuje obojí - tedy úhlová rychlost na ose OMEGA (možná přesněji ROTACE, to by bylo to přesné označení).- z čehož plyne
MECHANICKÉ PŘEVODY PŘENÁŠÍ POHYBOVO ENERGII NIKOLI SILOU -ale RYCHLOSTÍ ROTACE - veličinou zde dále nazvanou jako R Y C H L O S T N O S T
Velikost obvodové rychlosti však obsahuje jistý klam - u VĚTŠÍHO KOLA je sice větší obvodová rychlost než u menšího kola - ale když by se u velkého kola vzal jen stejný průměr jako na malém kole - tak by výsledná rychlost na obvodu tohoto neúplného poloměru byla menší, než na malém kole - tímto se vlastně skrytě převáděná rychlost zvyšuje, OBVODOVÁ RYCHLOST na malém kole je poměrně VĚTŠÍ ale ještě přesněji se zvyšuje tzv. úhlová rychlost OMEGA, možná výstižněji označená jako rotace.
VELIKOST PŘEVEDOVÉHO POMĚRU "i"
přepočtový koeficient "i" - poměr převodu mezi druhým kolem a pastorkem - je sice určen podle obvodové rychlosti (nebo také průměru, či počtu zubů) - ale při zachování velikosti momentu síly na všech kolech v převodu - tedy moment síly je roven poloměr "r" krát úhlová rychlost "omega" se při snížení obvodové rychlosti u menšího poloměru zvýší vnitřní tzv. úhlová rychlost na ose
i |
---|
i |
obvodová rychlost na převodovém kole - je v podstatě totéž - co počet zubů na kole - či poloměr kola - jenom upravuje převodová poměr
pohybová energie se ovšem přináší vnitřkem - osou kola - oficiálně se tato veličina nazývá úhlová rychlost - ovšem není to čistá rychlost - ale spíš rotace - možná by byl docela výstižný pojem i dejme tomu r y c h l o s t n o s t
u cyklistických převodů DRUHÉ malé KOLO v převodu ZVYŠUJE r o t a c i (úhlovou rychlost) OMEGA - r y c h l o s t n o s t
u motocyklových převodů DRUHÉ VELKĚ KOLO v převodu snižuje r o t a c i (úhlovou rychlost) OMEGA - snižuje r y c h l o s t n o s t
druhý člen převodu s VELKÝm POLOMĚRem - sice se nepřímo navýší moment síly na úkor nižší síly poháněcího kola převodu - pastorku - avšak nelze nazvat, že by tento převod navyšoval sílu - pouze vytváři nevýkonný moment síly - na kole vhodný pro jízdu do kopců - vzhledem v faktu - že mechanické převody jsou v první řadě o rychlosti - dal by se tento převodový poměr nazvat jako z p o m a l u p o s i l ň u j í c í
druhý člen převodu s malým poloměrem - velká vnitřní rotace - osová úhlová rychlost omega - r y c h l o s t n o s t
účinnost mechanických převodů - tedy převodový poměr "i" je dána velikostí druhého kola převodu
při rozjezdu, nebo při jízdě do kopce je druhé kolo velké - převodový poměr vychází jako vélké "i" ,
převodový poměr je tedy inverzní veličina - která začíná na maximu a snižuje se na minimum
převodový poměr "I" je tedy dán velikostí druhého kola převodu - velké "i" pro rozjezd - či jízdu do kopce
Pokud se bude chtít cyklist(k)a dostat v Brně k obelisku v Dennisových sadech od Červeného kostela - pak je na místě převod po roviny - tedy s převodovým poměrem malé "i" - ale pokud tamtéž z dola od nádraží - pak převodový poměr s velkým "i"
Převod z menšího pastorku na velké druhé kolo - je sice do rychlosti - obvodová rychlost má maximum na obvodu - (síla má maximum na ose) - tedy uprostřed kola (směrem k obvodu nabývá rychlost).
počet zubů z, obvodová rychlost v -- jako obvodové veličiny spíš vymezují převodový poměr - ale záběr a výsledek se projevuje na ose - a tovnitřní rotace - osová úhlová rychlost omega - r y c h l o s t n o s t
V mechanice je základní převáděnou veličinou rychlost a v elektrotechnice zase napětí.
Když je druhý člen větší než první - zkoumaná veličina - tedy rychlost v mechanice - nebo napětí v elektrotechnice se zvyšuje.
Při znázornění v kartézské soustavě obě veličiny - jako by se promítaly do osy x.
Druhou (pouze nepřímo) převáděnou veličinou by byla síla (jejímž ekvivalentem v elektrotechnice by byl elektrický proud) a v elektrotechnice zase napětí - jejímž ekvivalentem v mechanice by byl elektrický proud.
Při znázornění v kartézské soustavě obě veličiny - jako by se promítaly do osy y.
SÍLA v MECHANICE jako by BYLA až DRUHOTNOU (odvozenou) VELIČINOU, PŘEVODY v MECHANICE jsou spíš o RYCHLOSTI - ale OBVODOVÁ RYCHLOST má v podstatě stejný význam jako POČET ZUBŮ - nebo POLOMĚR KOLA - pro VYMEZENÍ PŘEVODOVÉHO POMĚRU - VÝSTUPNÍ - či VÝSLEDNOU PŘEVÁDĚNOU VELIČINOU je vlastně VNITŘNÍ ROTACE (na výstupním kole) - neboli tzv. ÚHLOVÁ RYCHLOST OMEGA - R Y C H L O S T N O S T
mechanické převody
Převodový poměr v mechanice se nazývá "I" a je to poměr mezi poloměrem či obvodem druhého členu lomeno poloměrem či obvodem prvního členu (nebo také počtem zubů Z2/Z1) - nebo alternativně obvodovou rychlostí druhého členu v2 lomeno obvodovou rychlostí prvního členu - tedy v1. , ale obvodová rychlost má úponě stejný význam jako počet zubů ... jenom pro vytvoření poměru převodu
VELKÉ KOLO (v případě, že se jedná o první kolo - tak pastorek) = poměrně VELKÁ obvodová RYCHLOST.- avšak malá rotace - r y c h l o s t n o s t
malé kolo
poměrně malá obvodová rychlost - avšak VELKÁ ROTACE
Velké kolo (v případě, že se jedná o první kolo - tak pastorek) a malé druhé kolo se rovná velká rotace, což je příklad bicyklu. ,
Bicyklový převod co na ose navyšuje r y c h l o s t n o s t, po obvodu převodového kola tedy ze síly do rychlosti . podle nejnovějších poznatků je ještě konkrétněji navýšenou veličinou vnitřní úhlová rychlost OMEGA - neboli rotace - takže cyklistický převod se hodí v mnoha případech zejména pro velkou rychlost v rovinách, ale poměrně často se využívá i jako tzv. těžký převod do rychlosti - v tomto případě je poměrně opodstatněné prve uvedené označení pro bicyklový převod jako převod ze síly do rychlosti.
cyklistický převod\: i < 1 ... je tedy menší než jedna... v2 jako z2 jsou malé - druhé kolo převodu je malé - s nízkým převodovým poměrem malé "i"
Motocyklový převod\: i >1 ... je tedy s prvním kolečkem malým, a druhým velkým vychází při dělení druhého elementu s větším kolem prvním elementem s menším kolem jako větší jedna.
Tímto převodem se vlastně zmenšuje výstupní rotace uvnitř kola takzvaná ÚHLOVÁ RYCHLOST OMEGA, možná méně názorně lze konstatovat, že se na větší kolo č. 2 přenáší z výkonu pohonu víc síla než rychlost - neboli jde o z p o m a l u p o s i l ň u j í c í převod
To znamená, že tímto převodem (z malého na velké kolo) se obvykle přenáší (alespoň) v cyklistice, než převodem (kdy je druhé kolo malé) - tedy lehkým převodem, kdy je i druhé kolo v převodu relativně malé.
/tento typ převodu je pouze mechanickou záležitostí - v elektrotechnice pro něj není ekvivalent - ekvivalentem by byl pouze standartní obousměrný vodič/
u motorů je vstupní převod v motoru zpravidla zpomalující (zpomaluje rychloběžnost motoru), ovšem z toho důvodu aby pohon mohl zabrat větší silou (odvozenou z momentu síly, který je zase odvozen z rotace a poloměru kola) - pro výslednou velkou rychlost (obvodovou kola, i lineární celého vozu - což je ta samá rychlost, jen rozvinutá do roviny)
A co výsledná výstupní rychlost vozidla?
lineární rychlost vozidla (jak již konstatováno) je ta samá veličina jako obvodová rychlost na kole vozu
obvodovou rychlost (a lineární rychlost vozidla) vytváří
PŘENOS OTÁČIVÉHO POHYBU OD STŘEDU NA OKRAJ /názorně např. Kohoutkovo vysoké kolo či zadní kolo bicyklu/ - s poloměrem kola vazu narůstá rychlost...
Jak ale zjistit z rychlosti sílu? |
---|
Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz |
Moment síly nebo moment otáčení (torque)? |
---|
,,, |
Malé upřesnění - moment síly a moment otáčení (torque) jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení -moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGA) kterou vytváří síla a moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.
Pokud se počítá výkon, moment otáčení, síla nebo rychlost - časem se nenásobí, ale dělí - jelikož je obsažen ve frekvenci - tedy jmenovateli zlomku - výchozí hodnota času na ose x jako by byla jedna (což je i interval frekvence)...
Poprvé se frekvencí dělí když se počítá rychlost (úhlová na ose) - i obvodová na obvodu kola - potažmo i moment otáčení (síly) na ose kola.
Jelikož výkon je tlak - přepočítaný na sílu (síla je tlak děleno plochou) - síla přepočítaná na práci vynásobením dráhou - a práce přepočítaná na výkon - vydělením práce časem (de facto frekvencí pohonu) - tedy výkon je na obvodu v principu jednosložková veličina vycházející z tlaku - výkon se ovšem na obvodu jenom počítá - jeho "sídlem" je osa kola - kde se výkon projevuje (a počítá) jako dvousložková veličina - vycházející z přepočtu síla x rychlost (ovšem převedena z obvodu na střed kola) a vzorec se tedy modifikuje na veličiny působící na ose - což je moment síly krát úhlová rychlost , což jsou v principu ty samé samé veličiny - jenom moment otáčení je rovněž úhlová rychlost navíc vynásobená poloměrem kola, tedy úhlová rychlost se ve výpočtech vyskytuje vlastně dvakrát...
na ilustraci výše zobrazena původníchybná verze kde se časem (při pohybu v grafu proti směru hodin) jakoby násobilo (čas je obsažen ve frekvenci - je tedy inverzní - časem se tedy směrem od osy X (vpravo) k ose Y dělí - a od osy Y k ose X vlevo opět násobí...
PŘENOS OTÁČIVÉHO POHYBU OPAČNÝM SMĚREM - OD OKRAJE - DO STŘEDU /páka/ - roste síla
související příspěvek - zaměřený na bicyklové převody
Mechanika KFD 2 kinematika frekvence dynamika - měřící přístroje pro sport a zdraví - Blog iDNES.cz
ještě jedna informace - převody v mechanice jsou o rychlosti (která se vytváří na základě rotace), nikoli o síle (síla "F" se vytváří jednak nikoli na základě rotace - ale tlaku - a v kartézských souřadnicích XY se nezobrazuje síla ale moment síly - který má sice jako úhlová (neboli vnitřní) rychlost maximum na ose - ale účinky obou veličin - tedy momentu síly a úhlové rychlosti jsou odlišné - u rychlosti je to jak již zmíněno rotace, a u momentu síly spíše tlak
převodový poměr v mechanice "i" je tedy záležitostí buď délky obvodu (nebo počtu zubů) - a nebo obvodové rychlosti
průběžný obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
první část "123"
pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství
průběh veličin pohon (1)
převod (2) -
rychlost a výkon celého vozidla (3)
druhá část e
Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství
Kdy je člen 1 a 2 převodu ve jmenovateli a kdy v čitateli zlomku. V převodovém poměru obecně platí že se druhý člen dělí prvním - a to v mechanickém "i" i v elektrickém "k" tedy u transformátoru , ale byl dohledán vzorec pro výkon transformátoru- zde by vlastně mělo jít o Ohmův zákon (pro transformátor) a zde je poměr naopak 1. člen se dělí 2. (podrobněji na závěr části převody elektrické) - této části příspěvku...
převody elektrotechnické
převody elektrotechnické
Co se týče elektrických převodů - sekundár s vyšším napětím lomeno primár s nižším napětím podávají informaci, že se jedná o transformátor navyšující napětí) - ovšem pro navýšení i proudu se rovněž používá několik paralelně zapojených transformátorů - čím se navýší i proud - což je pro přenos elektřiny patrně ještě důležitější veličina.
Podobně jako rychlost a sílu - nelze poměřovat napětí a proud - napětí - při znázornění v kartézské soustavě se spíše přimyká k ose "x" - zatímco proud zase k ose "y" - tedy tyto dvě veličiny vlastně nejde porovnávat - zejména ve smyslu "buď a nebo".
Podobně je tomu u elektrických transformátorů
elektrotechnické převody - transformátory
Převodový poměr v elektrotechnice se nazývá "k" a je to poměr mezi počtem závitů "sekundáru" transformátoru a počtem závitů "primáru" transformátoru - hlavní převáděnou veličinou je ovšem napětí - což je převedeno do karteziánské soustavy xy jiný druh veličiny, než síla u mechanických převodů..
PŘEVOD: VZESTUPNÝ /dvoučlennému mechanickému převodu do rychlosti - v elektrotechnice by byl ekvivalentem transformátor navyšující napětí/
převodový poměr "k" větší než 1 - jde o transformátor navyšující napětí
základní veličina - napětí "U" roste - vzrůstá - platí přímá úměra
Méně závitů (například na primáru transformátoru) - menší napětí- VÍCE závitů (VYŠŠÍNAPĚTÍ) .
Transformátor snižující napětí - který je běžnému uživateli známější má tedy na tzv. sekundáru méně závitů, tedy niřžší napětí - a hodnotu koeficientu k = počet závitů 2/ počet závitů 1 menší než 1.
Druhá veličina - což ale může být v podstatě hlavní veličina (u mech. převodů síla) - u elektrotechnických transformátorů proudI - zde platí nepřímá úměra - neboli vyjádřeno vlastními slovy protichůdná sestupná úměra.
Při této transformaci - tedy na vyšší napětí se sice sníží poměr napětí k proudu - ale jelikož se transformuje (navašuje) nižžší napětí na vyšší - a v elekrárně je obvykle spřaženo více transformátorů - u výstupní rozvod přenáší obvykle nejen vyšší napětí - ale i odpor.
Přímo úměrné převody je asi vhodné brát jako výchozí - protože nastává zcela základní vzestupné převody v souladu s přímou úměrou veličin.
- buďto pro rychlost (u mechanického převodu malý pastorek - velké kolo)
- nebo pro napětí (u transformátoru)
ilustrace: výchozí převod (přímá úměra převodů) - mechanický do síly - elektrický navyšující napětí (+ přímá úměra veličin)
SMLUVNÍMI HLAVNÍMI VÝSTUPNNÍMI VELIČINAMI u mechanických a elektrických převodů by mohly být SÍLA F a NAPĚTÍ U - v tomto úzu by RYCHLOST "v" - eventuálně PROUD "I" měli být asi brány jako druhé - či druhotné výstupní veličiny.
Rumunská elektrická lokomotiva řady 060 EA
Dohledán vzorec pro výkon transformátoru- zde by vlastně mělo jít o Ohmův zákon (pro transformátor) a zde je poměr naopak - člen 1 se dělí členem 2.
U1 (napětí) / U2 = N1 (primár transformátoru, počet závitů) / N2 = P (výkon)
V tomto případě - tedy výpočtu výkonu transformátoru se dělí "primár" transformátoru "sekundárem" a to jak v případě napětí, tak počtu závitů - což je naopak než při výpočtu převodového koeficientu "k" výše.
Jinak samotné lokomotivě 060 EA věnována závěrečná část příspěvku Paříž východu - rozcestník na téma Rumunsko, divadlo a literatura - Blog iDNES.cz.
2F/ mechanický převod - bicyklový převod (sestupný převod)
(výstupní veličiny - sestupná přímá úměra)
z hlediska síly F - přímá úměra sestupná
(nebo nepravá přímá úměra - čil zdánlivá přímá úměra - zdánlivě vzestupná přímá úměra)
z hlediska rychlosti "v" - přímá úměra nepravá nebo zdánlivě vzestupná.
2U/ elektrický převod - transformátor snižující napětí (sestupný převod)
Pro odpovídající transformátory (snižující napětí) by funkce převodu byla platná pro veličiny.
Pro napětí "U" sestupná přímá úměra (tedy nepřímá úměra)..
(napěťově sestupný transformátor teoreticky navyšuje proud "I" - ovšem proudové transformátory jsou poměrně vyjímečná záležitost).
druhý převod - mechanický snižující sílu - tedy do rychlosti (bicykl) - transformátor snižující napětí
průběžný obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
první část, doplněk jedna
Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy mercedes a vojenství
příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
mlýn o jednom českém složení
vodní hamr
horní Vorotovský mlýn a pila
průběžný obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy mercedes a vojenství
první a druhá část - doplněk 2
PŘEPOČTY DALŠÍCH VELIČIN v MECHANICE a ELEKTROTECHNICE měrný odpor a odpor + rychlost a úhlová rychlost
některé fyzikální jednotky mají charakter konstant -- jiné jsou zase proměnné
u "příbuzných" jednotek zpravidla odlišuje nějaký přívlastek konstantu od proměnných
Druhá aktualizace - měrný odpor a odpor + rychlost a úhlová rychlost (pokračování)
MECHANIKA
tak například "úhlová rychlost" například na bicyklu má stále stejnou rychlost bez ohledu na vzdálenosti (či poloměru) zjišťovaného místa na kole od středu otáčení
v podstatě se dá říci - že úlová rychlost je rychlostí motoru (neboli šlapání) a již se nemění
naopak rychlost (míněno standartní rychlost) nárůstá s poloměrem otáčení
Druhá aktualizace - měrný odpor a odpor + rychlost a úhlová rychlost (pokračování)
ELEKTROTECHNIKA
podobná situace je i v elektrotechnice - například vztah mezi měrným elektrickým odporem - a standartním elektrickým odporem
"měrný odpor - rezistivita" je odvislý pouze od druhu materiálu - u odporu jako takového se navíc přidávají i rozměry materiálu - tedy délka vodiče a jeho průřez
průběžný obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství
třetí část
O vozech Mercedes
počátky firmy Mercedes - Benz (vznik či vynález benzínového motoru) nastíněny v příspěvku Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz
průběžný obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy mercedes a vojenství
čtvrtá část
Vojenství a vojenská technika - zejména při osvobozování Šumavy - tedy hlavně americká technika - rozcestník "Druhá světová válka a doba poválečná na Šumavě"
znovu
rozcestník vojenství
"vojenská vozba" Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství (tento příspěvek)
vojenské ženijní a železniční stavby Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz
odkaz na rozcestník vojenské letectví Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz
První republika a rok 1939
Lehký tank LT 35 (výrobci Škoda Plzeň a ČKD Praha v sublicenci)
Osvobozování Šumavy (zejména americkou armádou)
Nejprve ovšem pár střípků z první republiky. Pošumaví oplývá krásnou krajinou - která láká k výletům a turistice. Ty zdatnější pak ke sportu - a často je žádoucí aby se zapojili i ostatní, Skrze využití volného času a všestrannému rozvoji zde byl založen ještě za monarchie Sokol. Sokoli se scházeli nejprve v hostincích - posléze v dobách první republiky byla postavena Sokolovna,
A co se týče vojenství - ve městě Klatovy byly v dobách první republiky troje kasárna. Ale doba první republiky měla ke stabilitě daleko - a v roce 1933 došlo v Německu ke změnám - a první konflikty na sebe nedaly dlouho čekat,
Incident Železná Ruda 1935
Nádraží Železná Ruda-Alžbětín (německy Markt Eisenstein-Elisenthal/Bayerisch Eisenstein) je železniční stanice na pomezí jihovýchodního Německa a Česka. Tvoří spojnici mezi bavorskou železnicí z Plattlingu do Bavorské Železné Rudy a tratí Plzeň – Klatovy – Železná Ruda, původně Plzeňsko-březenskou dráhu pro kterou bylo tehdy postaveno. Státní hranice prochází přímo prostředkem staniční budovy, která je rozdělena na českou a německou část. Na nádraží v roce 1935 probíhala celní a pasová kontrola tím způsobem, že cestující museli vystoupit a projít kontrolou a vrátit se na perón o několik desítek dál a nastoupit do železniční soupravy sousedního státu. Jednoho dne zde konal službu příslušník četnictva příjmením Manoch. S jistou naléhavostí se ho dotázal cizí státní příslušník "jak se nejrychleji dostat do Nýrska". Mimochodem Nýrsko - ač většinu obyvatel tvořili Němci a zajišťovali také politickou správu - tak tuto německou správu představovala Německá sociálně demokratická strana v Československu. Nýrsko bylo tedy cílem německé emigrace a opozice. Také zde byly zřízeny dobrovolnické branné jednotky zvané Rotwhare - o občas došlo k potyčkám s bojůvkami oddanými národního socialismu. Ale zpět k nádraží Železná ruda v roce 1935. Dotyčný který prošel odbavením na nádraží a dotazoval se četníka Manocha byl nejspíš zpravodajec a příslušník sociální demokracie. Nicméně - než Manoch stihl odpovědět, zjistil že se poblíž strhla nečekaná potyčka. Několik chlapíků v kožených kabátech - typických pro formující se tajnou policii v Německu se snažilo běžence z Německa zmocnit a přetáhnout ho zpět do Německa. Manoch se snažil usilovně bránit až k hraniční závoře které se prchající mladík velmi dlouho usilovně držel, nicméně podlehl přesile a jeho osud byl patrně neblahý. Další rok - v roce byla mezinárodní situace už velmi vyhrocená - vzniklo ředitelství opevňovacích prací. Původně měl u Nýrska měl vzniknout pás těžkých pevností - takzvaných srubů - kategorie 2 pro 17 vojáků a kategorie 1 pro 35 vojáků. Nicméně výstavba tak těžkých objektů přesáhla dobové možnosti - a místo těžkého opevnění se začaly v následujícím roce budovat podstatně menší "řopíky" a v trochu jiném umístění.
Na sklonku roku 1944 při postupu fronty dovnitř Německa na Klatovsku přibyli tzv. "národní hosté" - tedy Němci ze Slezska a z Banátu - uprchlíci před podstupující frontou - a v Klatovech a okolí byli různě ubytováni. Bylo na ně ovšem pohlíženo jinak než na místní Němce - byly pro ně vytvořeny Stangastaichtuge (? - pravděpodobně nepřesný výraz) speciální matriky - kam byli utenčeci zaznamenávání - včetně pohřbívaných. Vyjímkou byla Poleň - kde se místní farář proti tomuto opatření vzbouřil - a uprchlíky zaznamenával do běžných farních matrik. Uprchlíci si rozhodně nepolepšili - ve svých domovinách patřili k místní honoraci - a zde je čekali nuzné podmínky závěru války. Na jaře roku 1945 se však již blížila fronta - a nebylo jisté zda Klatovsko osvobodí od nacismu Američani nebo Rudá armáda - a znovu se schylovalo k dalšímu přesídlení - tentokrát do Svaté Kateřiny při původní česko - bavorské hranici - proti čemu uprchlíci protestovali. Asi je namístě také zmínit případy zcela zavrženíhodné krutosti, které se nacističtí okupanti dopustili například ve vztahu k zajatcům, kdy byli třeba přivazování k vagónům - v toto smyslu byli velmi vynalézaví.
Závěr války provázely četné nálety - tzv. hloubkové nálety - během kterých bylo například zničeno původní nádraží Klatovy.
odkaz Klatovy původní nádraží http://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=332227
odkaz Osvobození Klatov a stíhací letoun North American P-51 Mustang https://at.tumblr.com/archivace/osvobozen%C3%AD-klatov-a-st%C3%ADhac%C3%AD-letoun-north-american/tg8imyvisdlo
zde vyobrazen stíhací letoun North American P-51 Mustang byl jednomístný stíhací letoun dlouhého doletu, který během druhé světové války sloužil na straně spojenců. Jednalo se o jeden z nejúspěšnějších typů stíhacích letounů.
odkaz Indická jednotka "AZAD" při osvobozování Šumavy
Na osvobození Šumavy se podílela i jednotka Azad - vytvořená z Indů z Barmy,
Po porážce Britů v Singapúru se skupina Indů dostala se spojenci do Evropy.
Vše začalo invazí Japonska proti Britům v Barmě.
Zimu 1944/45 Indové strávili v polních leženích v linii hřeben Pustina - Dobrá voda. Američané měli obsazeny pouze průsmyky a postup zahájili podél jižních svahů.
US 95 divize, 712 tankový prapor.
Památná místa: Památník konce války Všeruby, v Dobré vodě pohřbeno 30 indů....
Azad na FCB
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.746116123293325&type=3
Americký tank M4 Sherman (oficiální označení americké armády Medium Tank, M4) byl nejznámější americký tank ve druhé světové válce a krátce po ní. Pojmenován byl britskými vojsky po americkém generálu Shermanovi. S téměř padesáti tisíci vyrobenými kusy to byl druhý nejpočetnější tank války, předčil jej pouze ruský T-34.
Osvobození Šumavy a poválečná léta v Pošumaví - album nevytřiděných podkladů na FCB
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=100036848335876&set=a.746116123293325
Druhá světová válka - odkazy na volně související příspěvky
Vlak dojel do Gienu - inspirováno příběhem poručíka Kohna z Chomutova a novelou Vlak dojel přesně Heinrich Bölla
3. doba poválečná až padesátá léta na Klatovsku
Legendou padesátých let se stala Janovická kasárna, tématika jejihž tématika se námětem třeba různých literárních adaptací...
Janovická kasárna vlastní kresby https://at.tumblr.com/archivace/janovick%C3%A1-kas%C3%A1rna-vojensk%C3%BD-%C3%BAtvar-v%C3%BA-4460/yccjg75fwge0
průběžný obsah
odkazy
první část převody mechanické (kolo a pastorek)
první část "123" pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)
druhá část převody elektrické (trafa)
první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů
převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů
druhá část, doplněk jedna - příklady elektrických převodů
druhá část a třetí část, doplněk dva přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost
třetí část vozy Mercredes
čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika
čtvrtá část "d" vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy
čtvrtá část "o" odkazy tanky
vlastní příspěvek pokračování
čtvrtá část "d"
vojenství a vojenská technika - zejména německá
Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství
tanky "Tiger a "Leopard 2" - s ohledem na situaci na Ukrajině 2023
čtvrtá část "o"
odkazy - zejména tanky
(30) ČESKOSLOVENSKÝ PROJEKT TVP 50/51: Zakázáno Moskvou - YouTube
Japonsko (30) CHALCHYN-GOL 1939: JAPONCI NAPADLI SOVĚTY! - YouTube
Zimní válka SSSR - Finsko (30) SSSR ÚTOČÍ NA FINSKO! - Zimní válka, aneb David proti Goliášovi v roce 1939 - YouTube
námořní bitva (30) Tarawa 1943: 72 hodin pekla - YouTube
(30) Banderovci v ČSR: 1945-1947 - YouTube
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec
Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér
Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa
Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít...
České Airbnb je už pro cizince na tahu drahé, říká šéf asociace pronajímatelů
Premium Nejčastějšími hosty v Airbnb jsou dnes rodiny s dětmi a ty příliš hlasité hlídají měřiče hluku,...
„USA nás zrazovaly.“ Izraelce trápí malá podpora Západu a ztratili víru v dohodu
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Co mě nejvíce zklamalo? To, že USA i Evropa celý rok víc brzdily napadený Izrael než teroristy,...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 710x