Děkujeme za pochopení.
S90t14a39n31i76s39l95a72v 97J61e86l48e12n
Ještě aby bylo jasno, jak to s tou silou je, uvedu příklad:
Představme si bicykl s pedály délky 20 cm, ozubeným talířem o poloměru10cm, zadním kolečkem o poloměru 5 cm a kolem o poloměru 40 cm.
Délky jsou jen ilustrativní, kolo jsem si neměřil, takže nemusí být reálné. Klidně nahraďte skutečnými rozměry.
...
Pokud cyklista sešlápne pedál silou 1000 Newtonů (to je metrákový cyklista plnou svou vahou) tak na obvodu ozubenho talíře i na řetězu vznikna síla 1000*20/10=2000 Newtonů. Tato síla se řetězem přenese na obvod zadního ozubeného kola.
Poznámka: Síla na obvodu obou kol je sice stejná, ale díky jinému poloměru se změnil moment síly (který v blogu vůbec není zmíněn a zkuste si jej jako cvičení spočíst pro obě ozubená kola).
Na zadním kole se projeví princip páky (či kola na hřídeli).
Na plášť proto bude přenesena síla 2000 *5/40=250 N.
J44a75n 52T41o57m72á68š29e61k
tak díky za další poznámku - ten moment síly bych si také rád vyjasnil
S22t44a43n21i95s98l57a67v 95J44e41l35e54n
Převod mezi ozubeným kolem a obvodem hnacího kola u motocyklu i bicyklu máte popsaný opačně. Oba jsou do rychla, nikoliv do síly. Je to princip kola na hřídeli či páky, nikoliv princip převodu mezi ozubenými koly.
Co se týče elektrické části blogu: tam stačí počítat s tím, že vypínač má limitně vysokou, ale stále ještě konečnou rezistanci. Pak se Vám tam najednou objeví i limitně malý proud a pomocí Ohmova a Kirchhoffových zákonů můžete zjišťovat chartkterisiky obvodu.
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x