Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31
obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro, průmysl a věda v Brně
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín ve Šlapanicích a následně v První brněnské strojírně
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro větvení rozvodu a příkon a elektrický proud "Ohmův zákon pro trolejbus 31"
rozcestník Ohmův zákon
třetí část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
část 21 - trolejbusová linka č. 21
rozcestník brněnská doprava
tramvaje "12" linka k brněnské Tesle Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop a měřící přístroje, Tesla Brno a Metra Blansko - Blog iDNES.cz
trolejbusy Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)
rozcestník na téma "turbíny"
Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.
ČKD Blansko http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=27863
Jaderná elektrárna Dukovany a Temelín - Blog iDNES.cz především turbíny pro jaderné elektrárny (parogenerátory a turbogenerátory)
turbíny pro velké vodní elektrárny Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
rozcestník elektro, průmysl a věda v Brně
rozhlasové přijímače z Brna Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda, oscilační proměnná, firma Iron rádio Brno - Blog iDNES.cz
Brněnské škrobárny na Dornychu – blog iDNES.cz
Moravan – výroba koberců Brno (90tá léta) – tumblr.com
Tesla Brno a Metra Blansko – blog iDNES.cz
VUT Brno, Fakulta strojní – rozcestník matematika a mechanika – blog iDNES.cz
Rozvodna Sokolnice a Transformační stanice Lesná (Cesty elektrické energie 3) blog iDNES.cz
Městká elektrárna v Brně a transformovna v Černovicích (Cesty elektrické energie 23h) blog iDNES.cz
Rozvody a jištění v průmyslu – Zbrojovka a Zetor (Cesty elektrické energie 3) blog iDNES.cz
první část příspěvku
Šlapanice u Brna, průmyslová revoluce v původně zemědělské vsi
Blümegenův zámeček byl postaven v první polovině 18. století. Za majitele správce Kajetána Blümegena došlo k přestavbě na jednopatrovou budovu.
Později zde bylo sídlo paulánů. V roce 1816 zakládají ve Šlapanicích Johann Reiff a Jakuba Friedricha Schöll - původem z Württemberku přádelnu „Johann Reiff & Comp“. Tato malá venkovská továrna se stala základem jednoho z největších brněnských výrobních podniků – První brněnské strojírny. V roce 1818 se k nim připojuje Heinrich Alexander Luz. Po Reiffovi smrti přebírá v roce 1821 podnik právě Luz a začíná se věnovat v první řadě výrobě parních strojů a to jako první firma v Rakousku-Uhersku.
V roce 1836 dochází k přesunu výroby na Olomoucku ulici. 16. srpna 1836 koupil Luz pozemek od dosavadního majitele Andrease Schimmela z Černovic za 1 100 zlatých konv. měny. Ve stejném roce se definitivně oddělila strojírna v Olomoucké ulici od původní přádelny a firma fungovala pod názvem “K.k. priv. Maschinenfabrik H. A. Luz, Brünn”.
Podnik byl nejvýznamnějším výrobcem parních strojů v Brně. V roce 1872 se firma spojuje s firmou “Thomas Bracegirdle & Sohn” (měl strojírnu v dnešní Mlýnské ulici)a vzniká První Brněnská strojírna (Erste Brünner Maschinen-Fabriks-Gesellschaft).
Původní objekt ve Šlapanicích... V roce 1873 udeřila celosvětová krize a provoz původní Bracegirdleovy továrny ve Šlapanicích byl úplně zrušen a její výroba byla zcela přesunuta na ulici Olomoucká. Původní šlapanická budova různým výrobním účelům sloužila až do konce 19.stol – 1901 ji nahradila budova školy - dnes gymnázium.
První brněnská strojírenská společnost na Olomoucké měla výrobu zaměřena zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.
První brněnská strojírna v Brně na Olomoucké
Krátce o brněnských turbínách - aneb ze zápisníku na sekretariátu ředitele podniku První Brněnská strojírna
Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.
První brněnská strojírenská společnost měla výrobu zaměřenou zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.
obsah příspěvku
Pozornost turbínám věnují i státní a straničtí činitelé (více v historicko-politických příspěvcích)...
obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín ve Šlapanicích a následně v První brněnské strojírně
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro větvení rozvodu a příkon a elektrický proud "Ohmův zákon pro trolejbus 31"
rozcestník Ohmův zákon
třetí část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
část 21 - trolejbusová linka č. 21
druhá část příspěvku
Ohmův zákon 2. stupně pro trolejbus "31" a rozcestník Ohmův zákon
Trolejbus je napájen stejnosměrným proudem o napětí 600 V / 750 V (stejné jako tramvaj; 600 V na území České republiky - pravděpodobně i v Brně), který vzniká mezi dvěma horními přívody elektrického proudu (trolejové vedení). Tato konstrukce stejnosměrného napájení umožňuje provozovat trolejbus i v prostředí městských komunikací. Sběrač je zpravidla tyčový s botkou, což je vylepšení koncepce kladkového sběrače, umožňující vybočení vozidla z osy trolejového vedení. Nevýhodou tohoto způsobu napájení je znehodnocení prostoru měst dráty trolejí.
V sedmdesátých letech začala být využívána tyristorová (pulzní) regulace výkonu trolejbusů, stejně jako u tramvají. Její výhodou byla úspora energie a plynulá regulace výkonu. Moderní
trolejbusy využívají také princip rekuperace, spočívající v přeměně pohybové energie zpět na využitelnou elektrickou energii při brždění. /převzatý text/
Proč je v mnoha případech v Ohmově zákoně napětí na DRUHOU? Co se kdy píše na levé a kdy na pravé straně rovnice? To by se měl pokusit odpovědět následující příspěvek...
odpovědi by měly být hned tři...
1/ napětí U je vlastně také elektrický proud (respektive proud I je projev napětí)
2/ vlastně se jedná o zdvojenou matematickou funkci s dvojitou závislou proměnnou y
3/ pravděpodobně nejnázornějším důvodem dvojího napětí ve výpočtech je ovšem "kohabitace" mezi výrobou elektřiny v elektrárně a odběrem, či spotřebou elektřiny v síti a spotřebiči, čili tatáž veličina napětí U jednou zastupuje napětí z výroby, podruhé napětí U pro spotřebu, ovšem tento vzorec platí jen pro elektrárnu (kvadratická funkce) - dál už následuje běžná lineární funkce s napětím U na prvou
Ohmův zákon - rozdělovník veličin
Jakkoliv se může zdát být veličin mnoho - podle různých propočtů - řada veličin je duplicitních - nebo téměř duplicitních (liší se například jen poměrným přepočtem - typu přepočet 8 hodin na 2 hodiny)
přepočty elektrotechnických veličin by se měl zabývat především příspěvek Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny a další veličiny - Blog iDNES.cz
Ohmův zákon - rozdělovník veličin - a paralela s vojenskými hodnostmi
generálové | |||||
---|---|---|---|---|---|
příkon | výkonpříkon | ||||
proudu | proud | ||||
napětí) | napětí |
proč jsou některé veličiny téměř duplicitní...?
při nazíraní na nákresy a tabulky do leva vycházejíce zprava vysvětlení by měla být následující
z matematického hlediska je zkoumaná veličina nejprve dělena z jakéhosi bezčasí řekněme nepřesně na jednu hodinu pro napětí U - pak znovu dělena časosběrným intervalem frekvence řekněme na jedu vteřinu platnou pro sinusovku proudu a výkonu - a následně (při směru pohybu proti směru hodin) opět je například výkon přepočítáván na spotřebu na elektroměru - a to tentokrát násobením časosběrným intervalem - čímž vzniknou populární kilowatthodiny na elektroměrných hodinách na tzv. antoníčku - a podle výpočtů by kilowatthodiny ta samá veličina jako elektrický proud I - přesněji suma odebraného proudu za jednu hodinu...
proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně na druhou
přepočty elektrotechnických veličin by se měl zabývat především příspěvek Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny a další veličiny - Blog iDNES.cz
proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně dvakrát (přesněji na druhou) ?
(není ovšem míněn Ohmův zákon jako všeobecně poměrně známý rozdělovací kotouč - ale o tři vlastní verze Ohmova zákona kam byla ovšem většina rovnic z rozdělovací kotouče začleněna)
Hlavním důvodem je tzv. kohabitace mezi napětím U (a výkonem P) z výroby a mezi napětím (a výkonem) v rozvodné síti.
Z tohoto důvodu byl (zde v příspěvcích) Ohmův zákon rozdělen na tři stupně:
Ohmův zákon pro elektrárnu (Ohmův zákon 3. stupně) s kohabitací mezi výkonem elektrárny a spotřebou rozvodné sítě - kvadratická funkce. Toto je právě případ kdy by napětí mělo být na druhou.
dále již by napětí mělo být jen na prvou
Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s rozdělováním napájení sítě a s napájením jednoho pole v (tedy přepočtem mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu) - o Ohmově zákoně 2. stupně by měl právě pojednávat tento příspěvek - v tomto případě by ovšem měla platit pravděpodobně jenom lineární funkce...
a konečně Ohmův zákon pro spotřebitele (Ohmův zákon 1. stupně) s jedním napětím na jedné straně a výkonem, proudem a odporem (impedancí) na druhé straně rovnice (tedy Ohmův zákon v obecně známém tvaru "URI" - napětí rovná se odpor krát proud - zde ovšem modifikovný na tvar "PRPI" - tedy napětí rovná se odpor krát výkon dělený proudem... rovněž lineární funkce.
ze základní lineární matematické funkce pro napětí vychází
Ohmův zákon prvního stupně - lineární funkce pro elektřinu pro spotřebič U= R x P / I, U = R x I dilatační, U= R x P, U = P / I
z graficky více strmé lineární matematické funkce pro proud
Ohmův zákon druhého stupně - lineární funkce pro větvení a pro příkon spotřebiče (například jedno napájené pole - například u tramvaje) I = U x R / U , P = U na druhou / R na druhou ?
a konečně - z kvadratickéí matematické funkce pro výkon vychází
Ohmův zákon třetího stupně - kvadratická funkce pro elektrárnu P = U krát U / R
Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s kohabitací mezi napájením sítě a s napájením jednoho pole v rozvodné sítí (tedy kohabitací mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu)
rozcestník na téma Ohmův zákon obecně a praktické výpočty podle Ohm. z.
1
Ohmův zákon - když je obvod pouze pod napětím
Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon (1) pro nezapojený obvod - Blog iDNES.cz
nezapojený obvod - tedy obvod jen pod napětím, nikoliv s odebíraným proudem, a tudíž tedy bez i výkonu - úvodní příspěvek
2
Ohmův zákon a elektrárna
Cesty elektrické energie 2 - tepelná elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz
v elektrárně se měl vytvářet takový výkon, aby se udržovalo téměř stejné napětí v síti a udržovala se při tom "kohabitace" s odběrem, či spotřebou elektřiny v síti - což je také důvod proč se zde napětí v řadě vzorců vyskytuje ve tvaru na druhou - tedy exponenciálním tvaru
Ohmův zákon a kombinovaná elektrárna (veřejná + domácí) Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž / veřejná a domácí elektrárna - Blog iDNES.cz
3 a 31
Ohmův zákon - čtyři hlavní veličiny: napětí a výkon, proud, odpor neboli impedance
Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon (3) a tři verze pro zapojený obvod, osciloskop - Blog iDNES.cz (hlavní příspěvek na téma Ohmův zákon)
Ohmův zákon "2. stupně"
Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)
4
Ohmův zákon - další hlavní veličiny
Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon (4) - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz aktualizovaný rozdělovník veličin - také hierarchie elektrotechnických veličin a porovnání vojenských hodností
praktické výpočty výkonu pro konkrétní spotřebič
5
6
Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz (část 3 - proč rychlovarná konvice vyhazuje pojistky)
výkon - příkon podrobněji v příspěvcích
Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz rozdělovník veličin Ohmova zákona
Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz veličina výkon v mechanice i elektrotechnice
výkon a příkon zase zkoumají příspěvky
Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, výkon a příkon - Blog iDNES.cz (výkon, příkon, účiník, účinost a další méně obvyklé veličiny v elektrárně a elektrotechnice)
druhá část příspěvku
ELEKTRICKÉ ROZVODY PRO TROLEJBUSOVOU DOPRAVU / OHMŮV ZÁKON 2. stupně pro příkon
2. st. větvení rozvodu |
---|
popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...
v čem by se měly lišit?
zcela nahoře Ohmův zákon 1. stupně pro uživatele (napětí ze zásuvky - Ohmův zákon ve tvaru "URI", přesněji "URP/I")
pod ním Ohmův zákon 3.stupně pro kohabitaci mezi výrobou v elektrárně a odběrem sítě pro napětí na druhou (napětí na druhou a jeden výkon pro síť i elektrárnu) ve tvaru U na druhou = odpor na druhou krát výkon)
a zcela dole Ohmův zákon 2. stupně s rozdělováním v rámci sítě mezi výkonem sítě a napájecím proudem jednoho pole, přesněji příkonem a odebraným proudem (a to ve dvou verzích - napětí na druhou je rovno odpor krát výkon lomeno proud - alternativně napětí je odmocnina odpor krát výkon lomeno proud)
na obrázku níže
celý zjednodušený rozvod elektrárna - rozvodná sít pro trolejbus
od hora dolů
- Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť
tvar z napětím vlevo (zde označený jako pořadový tvar) by zněl
napětí U na druhou = R (odpor neboli impedance) na druhou krát P výkon(přesněji zde zavedená novoveličina dilatační výkon, či proud jako podíl mezi výkonem a proudem)
"pořadový tvar"zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na prvou
- Ohmův zákon 2. stupně s rozdělováním mezi celkovým výkonem P(či přesněji příkonem S) sítě a proudem I v rámci jednoho pole - tesy mezi celkovým výkonem sítě a proudem v pří větvení rozvodů - výpočty se tedy týkají zejména proudu pro jedno napájecí pole rozvodů elektřiny pro trolejbus
Větvení rozvodů a proud pro jedno napájecí pole...
Při větvení rozvodů - napětí zůstává stejné (tedy napětí U = 600V) - ovšem proudy se sčítají - a napětí v síti by mělo pokrýt výkon předpokládaného množství trolejbusů v napájeném obvodu - v tomto případě jako by výkon odpovídal jednomu trolejbusu.
Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu: "pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou ...
Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť
"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na prvou
Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu
"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou
Ovšem určit pro tento stupeň Ohmova zákona - tvar s napětím na levé straně rovnice (zde označený jako "pořadový tvar"), stejně tak tvar s výkonem vlevo (zde označený jako "zátěžový tvar") je poněkud nejednoznačné - pro větvení rozvodu elektřiny pro trolejbus je typický tvar s proudem vlevo (zde označený jako "pracovní tvar")
Ohmův zákon 1. stupně, tedy v podstatě poměr mezi vstupním výkonem a elektrickým proudem pro trolejbus
obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín
Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud
třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
část 21 - trolejbusová linka č. 21
třetí část příspěvku
kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny z elektrárny do elektrobusu
Tok elektřiny z elektrárny první trolejí do trolejbusu a zpět druhou trolejí ve funkci nulového či zpětného vodiče...
Jakým směrem probíhá vlastně tok elektrického náboje do trolejbusu. Předně nabitý elektrobus - tedy i trolejbus má kladný náboj a tento kladný náboj by měl vycházet i z kladného pólu elektrárny (stejně pokud by se trolejbus teoreticky nabíjel z akumulátoru - baterie) Problém, že pro kladný pól baterie je v literatuře někdy používá označení katoda a někdy anoda - z toho důvodu zde toto označení vynecháno.
Nicméně nabitý elektrobus je kladný - z čehož plyne nosičem elektřiny by podle ideálního značení měly být kladné protony - nicméně historicky bylo označení zavedeno jakoby naopak - nosičem elektřiny jsou podle reálného značení záporné elektrony - tedy trolejbus, či obecný elektrobus se stává kladným vlastně tím způsobem že podle kombinace reálného a ideálního značení vlastně elektrony putují zpět z trolejbusu na kladný pól zdroje (baterie či elektrárny) a tento kladný pól baterie se při výrobě elektřiny přechází z kladu poněkud do záporu - stejně tak zpětný vodič trolejbusového vedení kterým putují zpět vybité - eventuelně kladné náboje zpět na záporný kontakt zdroje (záporný kontakt neboli katoda přechází ze záporu do mírně kladu - přesněji záporný kontakt sestává o něco méně záporným ) - výrobou elektřiny jakoby vnitřkem zdroje z katody putoval kladný náboj - tedy proton putoval na kladný kontakt anodu - a z kladného kontaktu anody pak do rozvodu je vypuzen záporný náboj elektron.
Shrnuto - podle této teorie vnějškem, tedy rozvodem putují elektrony (ve směru hodin) - zatímco ve směru hodin vnitřkem zdroje putují protony ze záporného kontaktu na kladný - nebo ještě jinak - pokud by se zkoumal pouze pohyb elektronů - elektrony z anody putují na obě strany - jak směrem na záporný kontakt vnitřkem zdroje - tak směrem vně ke sběračům trolejbusu.
Reálně je ovšem tok elektřiny značen tak - jakoby tok elektronů probíhal směrem od kladného kontaktu zdroje - např. elektrárny do trolejbusu.
obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín ve Šlapanicích a následně v První brněnské strojírně
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro větvení rozvodu a příkon a elektrický proud "Ohmův zákon pro trolejbus 31"
rozcestník Ohmův zákon
třetí část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
část 21 - trolejbusová linka č. 21
část 21
Na konečné trolejbusů ve Šlapanicích
Linka č.21 byla vůbec první trolejbusovou linkou města Brna. Zkušební jízda odborné komise, schvalující provoz na prvním úseku od nádraží do Slatiny, na kterých pak po pěti letech navázalo pokračování do Šlapanic, se uskutečnila 23.července 1949. Za týden od 30.července, pak linka začala sloužit veřejnosti. Ještě do konce téhož roku byl zahájen provoz na dalších dvou trolejbusových linkách, a to z tehdejšího náměstí Rudé Armády do Králova Pole a od konečné zastávky tramvaje v Komárově do Tuřan. Zatím co trolejbusová linka do Tuřan byla po letech zrušena, linka č.21 (dnes č.131) nám slouží dodnes.
O pět let později byla linka prodloužena do Šlapanic.
popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...
Trolejbusová linka č.21 mezi brněnským nádražím ČSD a Slatinou byla tehdy, v roce 1954, od 21.května prodloužena až do Šlapanic. Budování linky se ve Šlapanicích setkalo s mimořádným zájmem občanů. Kdo měl krompáč, rýč, či lopatu hloubil podél silnice ze Šlapanic do Slatiny jámy ke kotvení sloupů trolejového vedení. Takové spontánní nadšení a ochotu občanů přiložit ruku k dílu, šlo-li o společnou dobrou věc, Šlapanice od té doby snad už nikdy nezažily. V neuvěřitelně krátké době byla trolejbusová linka hotová.
Konečná zastávka trolejbusové linky byla ve Šlapanicích na náměstíčku "U Trojice", nazvaného podle pomníku, kolem kterého se trolejbus otáčel. Tento kamenný pamětník byl nedávno po mnoha letech v tomto prostoru znova instalován. Linka vedla ze Šlapanic po stejné trase jako dnešní č.131 až ke slatinské kapličce, pak projela celou Slatinou na státní silnici Brno - Olomouc (dnes Hviezdoslavova), a po ní směřovala (Olomoucká, Křenová, viadukt) k brněnskému nádraží. Samoobslužný prodej a označování jízdenek se tehdy ještě nepraktikovaly. Jízdenky prodával průvodčí, nejčastěji veselé, hovorné, šarmantní ženy, a to z otevřené "kukaně", umístěné vpravo u zadních dveří trolejbusu. Ani se nechce věřit, že řidič i průvodčí tehdy jezdili v jednotných uniformách, jak tomu bývalo ostatně v celé městské dopravě, a že jízdné bylo ve srovnání s dnešním za pakatel (trolejbus 21 - převzatá, zkrácená pasáž z internetu)
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Afričanky se nechaly nalákat na práci v Rusku, skončily v továrně na drony
Reklamy na sociálních sítích slibovaly mladým Afričankám letenku zdarma, peníze a dobrodružství ve...
Proč nyní mladí Němci fandí AfD a opouštějí levici. Rázná řešení přitahují
Premium Dlouho platilo, že mladí evropští voliči sympatizují s levicí a přitahuje je solidární či...
Vážné zranění při rallye na Berounsku. Diváka zasáhla trubka, do níž narazilo auto
Při závodech rallye v Hořovicích na Berounsku se v sobotu odpoledne vážně zranil jeden z diváků od...
Zemřel skotský expremiér Salmond, vládu vedl v době referenda o nezávislosti
Ve věku 69 let v sobotu zemřel někdejší skotský první ministr Alex Salmond, informovala stanice...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x