České dráhy (mile) překvapují, a postesknutí na závěr...

Jelikož nemám vlastní dopravní prostředek, musím použít pro meziměstské cestování autobus nebo vlak. Zcela nekriticky musím přiznat, že vlaky mám radši, protože je v nich víc místa na nohy (mám docela dost dlouhý stehenní kosti a do sedaček v autobusech se nevejdu) a člověk může při jízdě chodit po vagónu, otevřít si okno a vystrčit z něj hlavu a nechat se ofukovat proudícím vzduchem.

No a v pátek odpoledne jsem jel z Teplic do Ústí a zpět a přitom jsem na nádraží Ústí nad Labem - západ viděl zajímavou soupravu. Nejprve mě zarazilo, že lokomotivě svítí červená světla místo bílých. Myslel jsem si, že souprava osobních vozů bude odtlačována někam na odstavnou kolej, ale to by přece loko svítilo normálně bíle, jako při posunu. Když jsem však spatřil opačný konec vlaku, bylo mi to hned jasné. Souprava se skládala z úplně nových osobních vozů, které nemají jednokřídlé dveře na koncích, ale dvojkřídlé dveře za první a před poslední čtvrtinou délky vozu. A první vagon byl poněkud jiný. Pro cestující byly určeny asi 2/3 až 3/4 délky vozu, ta poslední část byla "služební", čelo vozu mělo lehce aerodynamický tvar a nacházela se tam kabina pro strojvedoucího. On to totiž byl řídící vůz a loko svítila na konci červeně, protože při následné jízdě směrem na Lysou nad Labem celý vlak sunula před sebou!

Doposavad jsem systém nepřepřahovaný motorový vůz a na opačném konci vlaku řídící osobní vůz viděl jen u nových motorových souprav typu "rakev", úplně poprvé jsem viděl takovýto vlak poháněný klasickou elektrickou lokomotivou (dříve měly označení E499, to současný si nejsem schopnej zapamatovat). Z Ústí do Lysé sune, z Lysé do Ústí táhne a v koncových stanicích nemusejí přepřahat. Jestlipak by jim to fungovalo i s dieselelektrickou lokomotivou? To by ale ona musela mít možnost vzdáleného ovládání z řídícího vozu.

Takže milé České dráhy, vidím, že když se chce, tak to jde. Mimochodem musím složit pochvalu i za pravidelnost dopravy a hlavně dochvilnost, za poslední tři roky jsem se při příležitostných cestách na tratích Teplice-Ústí-Děčín-Liberec-Jablonec n.N. a zpět po trase Liberec-Turnov-Bakov n.J.-Všetaty-Mělník-Ústí-Teplice (nebo Bakov-Česká Lípa-Děčín-Ústí-Teplice) nepotkal s větším zpožděním než maximálně 5 minut.

Čemu ale rozhodně pochvalu udělit nemůžu, je příšerná přetopenost ve vagonech. Kde by měla, pro pohodové cestování bez nutnosti vysvlékání se do spodního prádla, být taková lehce podnormální pokojová teplota 20-22°C, bývá často, skoro téměř vždy, hrozná sauna, odhadem více jak 30°C. Tady mají dráhy fakt velký rezervy, nechápu, proč průvodčí dávají topení vždy na maximum, když ovládací panel umoňuje topit střízlivěji. Nebo že by se s teplotou nespokojení cestující začali bránit stylem "bylo moc horko, chci vrátit aspoň polovinu jízdného"?

Autor: Pavel Jansa | neděle 22.1.2012 7:15 | karma článku: 10,71 | přečteno: 915x