Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Státní štěnice ve všech autech. Že se to slušných řidičů netýká?

Žijeme v opravdu podivné době. Neustále na nás dopadá rostoucí státní dirigismus, kontrola a represe. Je to o to nebezpečnější, o co více je tento tlak státu pro občany neviditelný, plíživě nastupující či dokonce bagatelizovaný.

A tak jsme se v např. v tomto článku, dozvěděli, že krom již realizovaného záměru tzv. E-callu (povinné „bezpečnostní“ štěnice ve všech nových autech od roku 2015 – více zde), by podle cíle bruselských dirigentů měla policie nově nabýt pravomoci dálkově zastavovat vozidla (prý pirátů). Opět pomocí zařízení povinně montovaného do všech nových automobilů. Že jste slušný řidič a tak je vám to jedno nebo takové utahování šroubů dokonce schvalujete? To je ale fatální omyl.

Vždyť kolikrát jsme už slyšeli z úst mnohých spoluobčanů větu: „já nic špatného nedělám a tak mi to může být jedno, mě se to netýká“. Tento přístup je však velmi nebezpečný a dokládá přinejmenším ignoraci současné reality. Státní represe totiž dopadá v důsledku nejvíce právě na ty běžné, kteří „nic špatného nedělají“. Ti, kteří se potřebují takovým opatřením vyhnout, to vždy hravě zvládnou. Je to podobné, jako když centrální regulací omezíme počet legálně držených zbraní a vystavíme tak potenciální oběti nemožnosti se bránit. Zločinec si totiž zbraň vždy nějak opatří. To masa je tedy tím pravým terčem podobných regulací.    

Funguje to vše jako Trojský kůň. Bruselským byrokratům či lokálním politikům totiž nejde ani náhodou o naši bezpečnost či zdraví, či o účinný nástroj neutralizace skutečně nebezpečných řidičů. To je jen pouhá záminka, jak to celé snadno prodat lhostejné veřejnosti. Maximálně vedlejší efekt celé akce.

Již realizovaný systém E-call má prý zachraňovat životy při dopravní nehodě, neboť ušetří cenné vteřiny pro přivolání pomoci, pokud si ji nejsme schopni přivolat sami. Pěkný marketing pro veřejnost. Proč tedy nevadí, když se o celých pět minut prodloužila zákonná doba dojezdu záchranné služby? Nikomu nevadí, že zařízení nebude z logiky věci ani náhodou aktivní pouze v okamžiku krize, ale trvale? Že v autě bude fixně zabudován reproduktor a mikrofon, umožňující on-line průlom do našeho soukromého prostoru ve vozidle? Jsou podle mnoha kauz nejen naše bezpečnostní složky či jiné zvídavé skupiny natolik neděravé, abychom se mohli na deklarovanou neaktivnost spolehnout?  Že systém v této první „marketingové“ fázi sice nebude zprovozněn s rozšířenými funkcemi, ačkoliv je bude od počátku umožňovat? Je libo např. monitoring rychlosti, kompletní mapu pohybu vozidla, monitorování počtu členů osádky vozidla apod.? Možnosti jsou neomezené. A to ani nezmiňuji, že celé toto povinné odnětí soukromí a svobody budeme nuceni zaplatit v ceně každého vozu a teoreticky také v jeho provozních nákladech.

Nový návrh na zavádění systému dálkového vypnutí elektroniky vozidla policejní hlídkou nebo centrálním dispečinkem (např. zapalování či palivového čerpadla), jde však ještě dál. Opět je veřejnosti vyprávěna marketingově ideologická pohádka o bezpečnosti pro všechny (ochraně před piráty), aby se to celé lépe prodalo. Umím si živě představit, jak po implementační fázi trvající několik let, kdy si na to motoristická veřejnost patřičně zvykne, se časem objeví závdavek nového a plíživě realizovaného požadavku na omezování mobility vybraných skupin obyvatel. Tak například se potřebujete se svým autem dopravit do centra města v době konání magistrátní akce „centrum žije bez aut“? Auto Vám na hranici konkrétní městské části prostě nepojede a hotovo. Přesvědčí např. zelení manipulátoři příslušné úředníky, že je potřeba trvale „regulovat“ (míněno likvidovat) provoz ve městech, ač auta ovzduší již dnes znečišťují jen minimálně nebo vůbec? Potřebuje papalášský primátor, nebo různí státní úředníci, policisté a mnoho dalších volný průjezd městem či volné parkování, aby je neotravoval běžný motoristický plebs? Není problém, vypneme celou oblast či vybraná vozidla, proč ne. Argumentace pro často stádní veřejnost se vždy nějak vymyslí a tzv. "užitečných aktivně spolupracujících idiotů" je k dispozici také dost.

A co například mírný „upgrade“ zařízení tak, aby automobil umožnil dosažení pouze nejvýše povolené rychlosti v místě na základě skenování dopravních značek či podrobných map satelitního systému? Integrace s E-callem bude jistě hračka. Rodí vám žena či jedete s dítětem akutně do nemocnice? Máte prostě smůlu, rychleji to nepůjde. A to zde ani nemluvím o reálném nebezpečí, které může nastat při vypnutí zapalování skutečně prchajícího vozidla, např. ve 200 km/h rychlosti. Nefunkčnost posilovače řízení, brzd a jiných asistentů pak způsobí, že se z auta stane smrtící neřízená střela.

Možná Vám celý tento popis připadá jako značně přitažený za vlasy, jako paranoidní hledání něčeho, co vůbec není záměrem. V takovém případě doporučuji se zamyslet, jak bychom na něco takového nahlíželi v době, řekněme, 30 let nazpátek. Neříkali bychom si všichni, že to je čiré šílenství, science fiction, že se něco takového nemůže stát, aby nám někdo povinně montoval aktivní mikrofon do auta nebo nám svévolně za jízdy vypínal motor? Jenomže jsme si na celou tu současnou represi postupně zvykli a pod neutuchající mediální masáží následně otupěli ve vnímání nových absurdit.

Skutečně tedy toto všechno chceme? Potřebujeme takové zásahy do našeho soukromí prodávané pod záminkou naší vlastní bezpečnosti? Nebo jsme jen líní se vzepřít? Jistě jsou na silnicích potřeba určitá pravidla. Jasná, logická, přirozená a rozumně vymáhaná. Nicméně, silniční provoz je velmi snadným terčem všemožných kontrolorů a dirigentů našich životů. Je současně velmi přesným lakmusovým papírkem, který signalizuje, že s celým systémem je něco v nepořádku.

Autor: Jan Polanecký | pondělí 3.2.2014 8:30 | karma článku: 35,28 | přečteno: 1903x
  • Další články autora

Jan Polanecký

Pryč s Ťokem

Od okamžiku sněhové aféry na dálnici D1 se na ministra dopravy Ťoka valí kritika. Od veřejnosti za nezvládnutou kalamitní situaci, od premiéra za měkkost ke svým podřízeným. Zaslouží si ji?

2.1.2019 v 14:00 | Karma: 40,77 | Přečteno: 4060x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Tak trochu bolševické Vánoce…

Chtěl jsem napsat velmi krátkou poznámku na téma televizních pohádek v průběhu vánočních svátků, do které mi zasáhl Miloš Zeman se svým popoledním projevem. Společný problém obou je však úplně stejný.

27.12.2018 v 8:00 | Karma: 32,57 | Přečteno: 1463x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Digitální totalita nastupuje

Dlouho jsem zde nic nenapsal. Snažím se od věcí veřejných distancovat a neničit si nervy, protože tak trochu ztrácím víru v rozumný vývoj této země i celého západního světa. Přesto si dnes dovolím napsat několik vět.

14.12.2018 v 8:45 | Karma: 36,46 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Homosexuální adopce podporují zneužívání dětí. Nebo ne?

V poslední době se na internetu, zejména v okruhu Svobodných, rozhořela debata o adopci dětí homosexuálními páry. Padají mnohé argumenty a tak si dovolím přidat několik svých poznámek.

4.12.2017 v 7:40 | Karma: 25,25 | Přečteno: 1104x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Kalouskův „rychlý vlak EU“ nechme odjet a raději zůstaňme na nádraží

Miroslav Kalousek pro DVTV prohlásil (volně), že buďto do vlaku rychlého proudu EU nastoupíme, protože bude dozajista ekonomickou supervelmocí, nebo zůstaneme stát na nádraží a naše děti nás proklejí.

5.10.2017 v 7:45 | Karma: 36,56 | Přečteno: 971x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 153
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3635x
Prosazuji svobodu, kapitalismus a minimální vměšování státu do života jednotlivců. Bez politické příslušnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy