Byl jsem na Potěmkinově nábřeží (otevřený dopis primátorovi hl.m.)
ihned.cz
Domnívám se, že vedení města či jednotlivých městských částí by nemělo podléhat tlakům úzkých lobbistických skupin, které prosazení svých agresivních priorit skrývají za tzv. veřejný, údajně apolitický, zájem. Iniciativa Auto*Mat, která na komunální úrovni protlačuje své politické záměry, je zářivým příkladem tohoto problému. Tato skupina je značně navázána na struktury města a odčerpává nemalou porci veřejných prostředků prostřednictvím dotací, často ve prospěch jejích konkrétních členů či příznivců. Budoucí situace naší metropole by přitom měla být otevřenou politickou otázkou, o které by se měla vést rozsáhlá a nikoliv zákulisní debata. Veřejné diskuse v dnešní podobě jsou zcela nedostatečným nástrojem a slouží obvykle jen jako zástěrka pro tiché schválení předložených záměrů bez povšimnutí širší veřejnosti.
Celý problém tkví v tom, že v zájmu úzké menšiny je zde opět manipulováno s téměř celou pražskou veřejností. Zdá se, že se jedná o další z řady testů liknavosti obyvatel města, kteří se díky své odevzdanosti nechají vláčet téměř jakýmkoliv sociálně inženýrským záměrem, a to nejen v oblasti dopravy. Tato nebezpečná manipulace se snaží vyvolat dojem, že se jedná o realizaci oprávněného většinového zájmu, „inspirovaného vyspělými městy západní Evropy“. Stát či municipalita zde však nejsou od toho, aby diktovaly lidem, co je pro ně nejlepší. Lidé to vědí sami nejlépe, bez manipulace zájmových skupin nebo magistrátních úředníků. Nechme občany svobodně rozhodnout, jakou formu dopravy si zvolí a nedirigujme jejich životy v takto bazálních záležitostech. I v současném stavu Smetanova nábřeží jsou všechny formy přepravy možné a žádná z nich není podstatně diskriminována (nejvíce však samozřejmě individuální automobilová doprava formou mnoha daní, poplatků a jiných omezení).
Testovaná a navrhovaná opatření si dovolím přirovnat k situaci, kdy by byl na cyklostezky zakázán vjezd cyklistům, neboť podle požadavků organizované skupiny chodců je cyklisté omezují a ohrožují, množství bicyklů v těchto klidových místech působí nevzhledně, ba rušivě a cyklisté navíc produkují nezanedbatelný zápach. Ač jsem sám odpůrcem podobné regulace, očekával bych ze strany Magistrátu při jeho důslednosti ekvivalentní přístup i v tomto, srovnatelně absurdním, případě.
Pokud se nyní zaměřím na akci samotnou v uplynulých dvou sobotách, je zřejmé, že měla dokázat oprávněnost a užitečnost uzavření Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu a měla tak připravit půdu pro budoucí trvalé řešení, možná nejen v tomto místě. Akce však zásadně selhala. Nikoliv snad z hlediska formálního, neboť uzavření proběhlo a lidé byli nuceni použít vozovku namísto uměle zaplněných chodníků. Selhala z hlediska věcného, protože jsme se dočkali nefalšované Potěmkinovy vesnice a nemalých dopravních omezení či komplikací vzniklých pouhou víkendovou uzavírkou. Je nesporné, že důsledky tohoto otevřeného pokusu na lidech v oblasti dopravní obslužnosti byly viditelné nejen v samotném místě, ale také v širokém okolí. Nutnost následné regulace se přelila do dalších ulic a městských částí, nemluvě o nákladech spojených s organizací a policejním zajištěním.
Mnohdy až velmi trapné a uměle dosazené „atrakce“ podtrhovaly absurdní a strojený ráz celé akce. Organizátoři se všemožně a urputně snažili zaplnit prostor, aby návštěvníkům dokázali, že namísto aut se konečně dostavil skutečný život a bude ho ještě více, až na nábřeží automobily nebudou vůbec. Marně. Občané a turisté byli pouze donuceni opustit chodník a proplétat se velmi nebezpečně mezi často projíždějícími tramvajemi v obou směrech. Na chodnících a vozovce nechyběly staré postele, neúčelně natažené plachty, ledabyle poházené hrací obruče apod. Má snad toto představovat ono kýžené oživení, korzování a odpočinek? Je toto budoucí podoba nového nábřeží? Nechce se mi opravdu věřit.
Občerstvení na místě si jistě také zaslouží samostatnou zmínku. Ve srovnání se stánky, které město svévolně likviduje na Václavském náměstí, bylo občerstvení na Smetanově nábřeží v době konání akce zřejmě pochybné hygienické kvality a také nízké zákaznické atraktivity. Absolutně nerovný přístup k podmínkám podnikání v těchto dvou zmíněných lokalitách zde doslova bil do očí. Je takovéto zvýhodňování jedné skupiny oproti druhé nestandardně nastaveno jen proto, aby autorizovalo jinak pochybný „oživovací“ záměr pro tuto oblast? Nepochybně ano.
Celá akce získávala ještě více na absurdnosti při sledování přípravy, zásobování i celého provozu, které se odehrávaly pomocí automobilové dopravy. Vybraná vozidla s patřičnou mírou protekce měla vjezd povolen a dokonce často parkovala i na chodnících (nepočítaje vozidla policie). Opět, selektivní a účelové uplatňování pravidel ve prospěch či neprospěch vybraných skupin zde bylo opravdu názorně předvedeno. Tyto výjevy tak dodávaly akci na strojenosti a podtrhovaly její ideologicky pokřivený nádech a především diskriminační charakter.
Jako občan Prahy, kterému velmi záleží na budoucím nerušeném rozvoji města, pozoruji se značným odporem výše popsané tendence, směřující k omezování práv a svobod jeho občanů, pod diktátem hlasitých, agresivních a Magistrátem podporovaných lobbistických skupin. Takto si živé nábřeží, ani žádnou jinou část města (Karlín, Žižkov), opravdu nepředstavuji. Jak již na příkladu Rokycan velmi trefně popsal v jednom ze svých legendárních článků pan Ladislav Jakl, municipální úředníci mají z dobrých či špatných důvodů tendenci konat „dobro“, ať to přináší jakékoliv důsledky, a to zřejmě bez obav z reakce mlčící většiny. V mnoha místech republiky i v Praze tak dospíváme do situace, kdy takzvaná „revitalizace“ (míněno likvidace dopravy) zcela zákonitě pozvolně umrtvuje komerční i sociální život. Pevně věřím, že alespoň v Praze nakonec zvítězí zdravý rozum a přirozené uspořádání dotčených oblastí, bez zásahu sociálně inženýrského urbanistického dirigismu.
Prosím mějte na paměti, že Vaše nominálně pravicová mateřská strana se bude v příštích komunálních volbách ucházet o nový mandát a že tyto kroky jsou zcela bez pochyb sledovány podstatnou částí jinak pasivní pražské veřejnosti se značnou nelibostí.
Vážený pane primátore, vyzývám Vás, abyste se z titulu své funkce se vší rozhodností, neutrálně a bez ovlivnění Vašimi osobními cyklistickými preferencemi, zasadil o ukončení tohoto experimentu na obyvatelích Prahy a zajistil tak objektivní a vnějšími tlaky nerušený rozvoj cílených oblastí. Ponechme Smetanovo nábřeží v jeho současné podobě a nepodléhejme zhoubnému lobbistickému tlaku na likvidaci osobní automobilové dopravy.
S pozdravem,
Ing. Jan Polanecký
Jan Polanecký
Válka proti islámskému světu? Ta nás teprve čeká, pokud se do ní necháme zatáhnout.
V tomto textu si dovolím lehce spekulovat, proto ho prosím berte s rezervou. Pplk. Otakar Foltýn z Generálního štábu Armády ČR se v České televizi vyjádřil, že cílem islamistů je poštvat Evropany proti evropským muslimům.
Jan Polanecký
Komunismus byla dobrá myšlenka, lidé ji zneužili. A nedostala prostor se rozvinout.
Mnoho našich spoluobčanů má v tomto jasno. Lidstvo je podle nich hloupé, neboť není schopno využít potenciálu geniálních myšlenek.
Jan Polanecký
Pravdoláskaři, putinovci, islamobijci, džihádisti. Černobílý svět.
Svět není černobílý a barvoslepci to nikdy nepochopí. Různá média nám každý den prezentují vyhraněné názory, ale já příliš nevěřím, že se vše ve světě děje přesně tak, jak je nám předkládáno.
Jan Polanecký
Přehlídka absurdit: v hlavních rolích Stropnický, Ťokovo ministerstvo a EU
V posledních několika dnech se k nám dostaly zprávy, u kterých lze jen stěží uvěřit, že se nejedná o aprílové žertíky. Přesto jsou, bohužel, reálné.
Jan Polanecký
Už je nám líp, dirigenti našich životů?
Desetitisíce regulací EU, tisíce lokálních zákonů, stovky místních vyhlášek. Nikdo se v nich neorientuje, nikdo ani nemá ponětí, čím vším se musí řídit, aby se z něj nestal do druhého dne kriminálník.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...
- Počet článků 153
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3635x