Úsvit deváté republiky - prezidentská forma vlády

Bylo zde osm republik: 1918-1938 / 1938-1939 / 1945-1948 / 1948-1960 / 1960-1969 / 1969-1990 / 1990-1992 / 1993-současnost / Co funguje efektivně, nechť funguje dál. Co nefunguje, nechť je nahrazeno ústavou deváté republiky.

K ústavním institucím s jejichž fungováním či rozsahem pravomocí panuje dlouhodobě všeobecná nespokojenost patří zejména senát a prezident republiky. O vládě ani nemluvě. Nespokojenost se týká např. též přeneseného výkonu státní správy obcemi a územně správního, resp. samosprávného členění státu.

Nedostatky:

Prezident republiky je příliš slabý, je to kladeč věnců a kvazi státní notář. Přitom důvěra a očekávání veřejnosti k prezidentovi je tradičně nejvyšší, což bylo ještě posíleno zavedením jeho přímé volby. Naproti tomu předsedu vlády koncem jeho funkčního období drtivá většina občanů (včetně jeho voličů) upřímně nenávidí. Je to vcelku logické – prezident musí být zvolen nadpoloviční většinou hlasů voličů, zatímco premiérovi v koaliční vládě může v určitých konstelacích stačit i méně než 20 % hlasů pro jeho politickou stranu. Proč má celou zemi vést člověk s tak nízkou důvěrou a podporou ve společnosti, který se zajímá pouze o názory své úzké skupiny voličů, a těmi zbývajícími buď skrytě či zcela nepokrytě pohrdá? Řešení je posílení pravomocí prezidenta na úkor premiéra, jehož funkce by mohla být zcela zrušena.

Senát je příliš slabý, lidé nemají o jeho fungování zájem a nechodí ani k volbám. Senátorem se stávají i lidé s pár tisíci odevzdanými hlasy. Řešení není jeho zrušení (kapři si rybník nevypustí), ale naopak posílení jeho pravomocí. Jednak zrovnoprávněním s poslaneckou sněmovnou v zákonodárném procesu, a jednak posílením vazby senátora na jeho senátní obvod – okres. Lze zrušit dvoukolovou volbu a nahradit ji jednokolovou s preferenčním hlasováním, kdy voliči volí pořadí kandidátů pro případ, že žádný kandidát nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu.

Krajů je zbytečně moc (14), jsou velikostně a počtem obyvatel zcela nesouměřitelné a volební hlas proto nemá při volbách do poslanecké sněmovny stejnou váhu. Územně-správní a samosprávné členění krajů nekoreluje s tzv. soudními kraji (8). Obce se potýkají s přeneseným výkonem státní správy, na který nemají dostatečné prostředky (finanční ani personální). Řešením je návrat k původním osmi krajům dle územního členění státu z roku 1960 a redukce počtu obcí.

Počet termínů voleb je příliš vysoký: Kromě europarlamentu se volí v odlišných termínech prezident, poslanecká sněmovna, 1/3 senátu, krajská zastupitelstva, obecní zastupitelstva. Počet voleb národních orgánů lze snížit z pěti na dva. První volební termín – volba prezidenta a následně volba obou komor parlamentu, případně i krajských zastupitelstev. Druhý volební termín – volba obecních případně i krajských zastupitelstev.

Koncept důvodové zprávy k zásadní novele Ústavy:

Moc výkonná a vztah k moci zákonodárné: V Ústavě ČR není forma vlády zakotvena výslovně. Nejde totiž o součást materiálního (nezměnitelného) jádra ústavy neboli nejde o náležitost demokratického právního státu, která by nemohla být novelou příslušných článků ústavy změněna. K závěru o jakou formy vlády jde (prezidentská, poloprezidentská, parlamentní), lze dojít až na základě věcného posouzení jednotlivých ústavních ustanovení. Odlišujícím kritériem je to, zda vláda vzniká po volbách do parlamentu nebo po volbě prezidenta, potažmo komu je odpovědná ze své činnosti (čí důvěru ke své existenci potřebuje).

V čele vlády nechť stojí přímo volený prezident, který také jmenuje a odvolává její členy (ministry a viceprezidenta) a přijímá jejich demisi. Nechť je zrušen institut vládnutí s důvěrou poslanecké sněmovny. Délka mandátu, nechť je u prezidenta a obou komor parlamentu stejná tj. 4 roky, a volby, nechť se konají ve stejném termínu, tj. nejprve volba prezidenta a co nejdříve poté (minimalizace případů tzv. kohabitace), např. za 1 měsíc též obě komory parlamentu. Rozpuštění komory prezidentem a navazující dodatečné volby do dané komory na zbytek volebního období, nechť je možné pouze výjimečně (neusnášeníschopnost či přerušené zasedání v delším než stanoveném období).

Šlo by o důslednější oddělení moci výkonné od moci zákonodárné a účelnější uplatnění volebního systému poměrného zastoupení politických sil v poslanecké sněmovně. Princip poměrného zastoupení, nechť se pozitivně promítá do tvorby zákonů nikoliv však do formování moci výkonné (vykonávané v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon), kde je příčinou neefektivity a politické neodpovědnosti koaličních vlád. Oslabení vlivu moci zákonodárné na formování moci výkonné, může být kompenzováno na úrovni krajské a okresní, viz níže ke státní správě.

Volební systém do parlamentu a krajských zastupitelstev: Jednokolové volby do senátu, nechť se konají ve stejném termínu jako volby do poslanecké sněmovny. Senátoři, nechť kandidují v jednomandátových volebních obvodech daných územím 81 okresů vč. pražských obvodů (většinový systém). Poslanci, nechť kandidují v 25ti mandátových volebních obvodech daných územím 8 krajů (25 x 8 = 200). Uzavírací volební klauzule pro zvolení politické strany do poslanecké sněmovny, nechť je ve volebním kraji 4 % hlasů. Pro dvojkoalice 7 % a pro vícekoalice 9 % hlasů (kompenzační posílení proporcionálního systému).

Zvolení poslanci by mohli být automaticky zároveň krajskými zastupiteli v příslušném kraji, tedy měli by tzv. duální mandát ve sněmovně i v krajském zastupitelstvu, obdobně jak je tomu např. v německém Bundesratu. K doplnění krajského zastupitelstva, aby dosáhlo potřebného počtu zastupitelů daného kraje, by mohly být zbývající mandáty přiděleny dalším kandidátům např. podle výsledků preferenčních hlasů a pořadí na kandidátní listině.

Zákonodárný proces: K přijetí zákonů, nechť je nutný souhlas obou komor parlamentu (první fáze poslanecká sněmovna, druhá fáze senát). Senát by měl pravomoc zákon doručený z poslanecké sněmovny buď schválit, nebo neschválit (čímž by legislativní proces skončil), anebo jej vrátit poslanecké sněmovně se změnami. Poslanecká sněmovna by mohla senátem vrácený zákon buď schválit ve znění změn nebo jej neschválit (čímž by legislativní proces skončil). Právo prezidenta vetovat parlamentem přijatý zákon, nechť je zcela zrušeno.

Státní správa: Vláda by mohla (tak jako tomu bylo před rokem 2000) jmenovat a odvolávat přednosty okresních úřadů, s tím, že jako kompenzační opatření za prezidentský systém by bylo stanoveno, že přednostové okresních úřadů svou funkci vykonávají pouze s důvěrou „okresního“ senátora. Totéž by mohlo platit pro přednosty krajských úřadů, kteří by funkci vykonávali s důvěrou „krajských“ poslanců. Při vyslovení nedůvěry mocí zákonodárnou (okresním senátorem, krajskými poslanci) by vláda musela jmenovat jako přednostu na okres, resp. na kraj někoho jiného. Státní správu by tedy vykonávaly okresní a krajské úřady (všeobecná působnost), a další již existující specializované státní úřady. Krajský úřad, by byl odvolacím orgánem proti rozhodnutím okresního úřadu. Institut přeneseného výkonu státní správy obcemi by byl zrušen a obce by vykonávaly pouze samosprávu, tak jako je tomu např. v Dánsku, Irsku a Velké Británii.

Samospráva: Právo obcí na samosprávu, nechť je vymezeno minimálním počtem obyvatel např. 1000 (případně s taxativně vypočtenými výjimkami), což by vedlo ke snížení abnormálně vysokého počtu obcí ze současných více než 6 tisíc obcí na zhruba polovinu a finanční úspory ve výši desítek miliard korun. Pouze osm krajů, nechť vykonává samosprávu i státní správu na sjednoceném území neboli ať územně správní a samosprávné členění krajů odpovídá tzv. soudním krajům.

Prvky přímé demokracie: Občané, nechť mají právo za stanovených podmínek iniciovat všeobecné referendum nejen o obsahu existujících právních norem (diskuze o stanovení výjimek např. v oblasti daňových předpisů je sice možná, nicméně vždy zavání nepřiznanou nadřazeností a elitářstvím těch, kteří je prosazují), ale zejména též o odvolání přímo volených osob z výkonných funkcí – tj. o odvolání prezidenta ČR.

Ochrana demokratického právního státu: K případné obavě, že prezidentský systém je náchylnější k nástupu diktátorského či totalitárního režimu je nutno uvést, že tomu tak není ani formálně právně ani historicky. Československo po roce 1948 (obdobně jako další státy tzv. východního bloku) nebylo prezidentskou nýbrž parlamentní republikou a faktická moc zde nebyla nikdy koncentrována v rukou jedné osoby – prezidenta. Německý nacismus vznikl v tzv. Výmarské republice, která byla rovněž parlamentní republikou. Bližší podrobnosti viz komparativní tabulky níže.

Důvody pro nástup nedemokratických režimů tedy nesouvisí s tím, zda jde o republiku či monarchii ani s tím, zda jde o parlamentní nebo prezidentskou formu vlády. K ochraně svobody a demokracie slouží jiné instituty, jako např. ústavní dělba moci, nezávislost soudů včetně Ústavního soudu, instituty volebního práva, politická práva, svobodná soutěž politických stran, ústavní pravidlo, že politická rozhodnutí mají vycházet z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním a že mají dbát ochrany menšin, prvky přímé demokracie atd. Neustále je nutno připomínat také ústavní pravidlo, že stát se nesmí vázat na žádnou výlučnou ideologii tj. ani na ideologii komunistickou, ale např. ani na ideologii liberalismu prostřednictvím redaktorů veřejnoprávních médií.

Komparace zemí s parlamentní, resp. prezidentskou formou vlády, ve kterých byly v minulosti nastoleny nedemokratické režimy:

Parlamentní formy vlády

ZeměObdobí vzniku diktaturyPůvodní forma vládyZpůsob transformaceCharakter režimu
Německo1933parlamentní republika (Weimar)zákonná změna (Zplnomocňovací zákon)totalitní nacistická diktatura
Itálie1922parlamentní monarchiejmenování Mussoliniho, legislativní změnyfašistická diktatura
ČSSR1948parlamentní republika„únorový puč“ – převzetí moci komunisty v rámci ústavykomunistická totalitní diktatura
Polsko1947parlamentní republikazmanipulované volby, změna ústavykomunistická diktatura (Lidová republika)
Španělsko1939parlamentní republika (2. republika)občanská válka (1936–1939)fašistická diktatura (Franco)
  • Poznámka: V parlamentních systémech se nedemokratické režimy rodily nejen násilnými zásahy, ale také „legálními“ změnami. Například Německo formálně využilo Zplnomocňovací zákon k přeměně na nacistickou diktaturu. V ČSR komunisté rozehráli ústavní převrat v parlamentu. V Polsku se tak stalo po zmanipulovaných volbách změnou ústavy. Zcela nelegální byly puče či války ve Španělsku. Neuvádím další příklady z kulturně odlišných afrických zemí jako např. Nigérie, Ghana, kde byly rovněž parlamentní systémy.

Prezidentské formy vlády

ZeměObdobí vzniku diktaturyPůvodní forma vládyZpůsob vzniku diktaturyCharakter režimu
Chile1973prezidentská republikavojenský převratvojenská diktatura
Argentina1976prezidentská republikavojenský převratvojenská diktatura
Brazílie1964prezidentská republikavojenský převratvojenská diktatura
Peru1968prezidentská republikavojenský převratvojenská diktatura
  • Poznámka: V prezidentských režimech dominovaly při přeměně na diktaturu vojenské puče. Chile svrhlo demokraticky zvoleného prezidenta Allendeho vojenským pučem a nastolilo Pinochetovu diktaturu. Podobně armády v Argentině, Brazílii nebo Peru potlačily předchozí vlády levicových prezidentů.
  • Ve dvou případech prezidentských systémů způsobil přerod v autoritářský režim přímo jeho protagonista – prezident. Příčina ale nebyla v prezidentské formě vlády.
Venezuela1999prezidentská republika Hogo Chávez byl demokraticky zvolen, změnil ústavu, rozšířil si pravomoci, zrušil dvoukomorový parlament, postupně ovládl soudnictví i legislativu.
Peru1992prezidentská republikaAlberto Fujimori rozpustil parlament, vyhlásil výjimečný stav a novou ústavu

Závěr ke komparaci forem vlády: Forma vlády není příčinou vzniku nedemokratických režimů, nicméně historicky častější případy nastaly v parlamentních systémech. V Evropě dokonce v prezidentském systému nedemokratický režim nevznikl nikdy. Vždy šlo o parlamentní systémy (Německo, Itálie, ČSR) resp. monarchické systémy (Jugoslávie, Bulharsko, Řecko před vojenským režimem). Pokud jde o Rusko, je v něm sice formálně poloprezidentský systém, nicméně Rusko je nejen geograficky, ale i kulturně spíše Asie. V ostatních mimoevropských zemích byly nejčastěji příčinou vzniku nedemokratických režimů vojenské převraty. U nevojenských případů umožnily přechod k diktatuře systémy bez dostatečných ústavních brzd a protivah.

Závěr k navrženým změnám: Navržené změny jsou řešitelné novelou stávající Ústavy a nemuselo by tedy jít o Ústavu zcela novou. Pokud jde o počet historických republik na našem území zmíněný v úvodním perexu, jde samozřejmě o zjednodušení a v závislosti na zvoleném kritériu lze dospět i k jinému počtu. Pokud by však došlo k navržené změně formy vlády na vládu prezidentskou, považoval bych takovouto ústavní změnu za natolik zásadní (pozitivní), že by se dalo hovořit o republice s novou číslovkou :-)

Autor: Jan Pavelec | neděle 20.7.2025 10:39 | karma článku: 9,16 | přečteno: 267x

Další články autora

Jan Pavelec

Emisní povolenky pro domácnosti: Může se ČR vyhnout pokutě za jejich nezavedení?

S odpovědí na tuto otázku se umanutá část české společnosti konečně dozví také to, zda je Babiš politicky zodpovědný za jejich zavedení do unijního práva.

9.11.2025 v 14:25 | Karma: 15,23 | Přečteno: 322x | Diskuse | Politika

Jan Pavelec

Co je ještě horší než politika? Politická novinařina! - Okamurův výrok

Jak někteří novináři manipulativními a úskočnými dotazy a z kontextu vytrženými informacemi pokřivují realitu, poškozují vybrané politické subjekty a mají z toho radost (a asi též prémie).

9.10.2025 v 15:03 | Karma: 21,17 | Přečteno: 375x | Diskuse | Politika

Jan Pavelec

Politický holismus v kauze J.A.R. - příznaky soumraku demokracie

Politik, který nálepkuje politického konkurenta, nepřímo nálepkuje i všechny jeho voliče, čímž podkopává svobodu a demokracii.

8.8.2025 v 15:31 | Karma: 9,60 | Přečteno: 216x | Diskuse | Politika

Jan Pavelec

Výdaje na obranu aneb kritérium extrémismu ve vztahu k členství v EU

Trumpův požadavek, aby státy NATO vydávaly 5 % HDP na obranu má svůj logický smysl. Není to ale obrana před Ruskem.

7.7.2025 v 16:55 | Karma: 16,77 | Přečteno: 227x | Diskuse | Politika

Jan Pavelec

Piráti? - nomen omen

Piráti dlouhodobě usilují o voličskou podporu vytvářením falešného dojmu, že jsou jakýmisi spravedlivými dohlížiteli nad trestněprávní čistotou politické konkurence.

5.7.2025 v 18:40 | Karma: 17,20 | Přečteno: 277x | Diskuse | Politika

Nejčtenější

Rezignace? Zveřejnit intimní video je zásah do soukromí. Rajchla se zastává i Rakušan

Nespokojený lídr moravskoslezské kandidátky SPD Jindřich Rajchl. (4. října 2025)
8. listopadu 2025  13:28,  aktualizováno  19:13

Nejen členové nové vládní koalice se zastávají poslance za SPD Jindřicha Rajchla při jeho sporu s...

Česko má po 13 letech světovou Miss Earth. Korunku získala Natálie Puškinová

Natálie Puškinová zvítězila na Filipínách v soutěži krásy Miss Earth. Stala se...
5. listopadu 2025  15:35

Česko má další světovou královnu krásy. Mezinárodní soutěž Miss Earth 2025 vyhrála ve filipínské...

Rajchl obvinil aktivisty, že pronásledují jeho dceru. Chtějí zveřejnit intimní video

Jindřich Rajchl ve štábu hnutí SPD v hotelu Don Giovanni. (4. října 2025)
8. listopadu 2025  9:56

Poslanec za SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl podal trestní oznámení na aktivisty pod...

Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí

Záchranáři pomáhají obětem výbuchu sopky Nevado del Ruíz. (14. listopadu 2025)
12. listopadu 2025  9:47

Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...

Budou platit všichni, vzkazuje Rajchl a chystá žaloby. Zvažoval konec v politice

Jindřich Rajchl
9. listopadu 2025  9:18

Poslanec SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl prohlásil, že hodlá zažalovat platformu pro...

Policie po razii na ŘSD obvinila 12 lidí a pět firem, zadržení jsou na svobodě

Detektivové NCOZ zasahují v budovách ŘSD na Kačerově. (11. listopadu 2025)
13. listopadu 2025  8:26,  aktualizováno  13:13

Všech 14 lidí, které policie v úterý zadržela v souvislosti se zakázkami Ředitelství silnic a...

Mladík zemřel v kontejneru na textil. Zajištěné víko se uvolnilo a zmáčklo ho

Muže přimáčklo víko kontejneru na textil. Bez cizí pomoci se udusil.
13. listopadu 2025  13:05

Hledání oblečení v kontejneru na textil se stalo osudným mladíkovi ve Strakonicích. Víko sice...

Popelářské auto na Kolínsku srazilo seniorku, podlehla zraněním

Ilustrační snímek
13. listopadu 2025  12:52

Tragická nehoda se stala ve čtvrtek dopoledne v Doubravčicích na Kolínsku. Při střetu s...

Zběsilá jízda řidiče autobusu. Kličkoval a nezvládl ani dýchnout. Policie ho obvinila

Řidič autobusu měl 2,66 promile, nadýchal až napočtvrté.
13. listopadu 2025  12:48

Policie obvinila řidiče, jenž v polovině srpna usedl silně opilý za volant autobusu RegioJet na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 662x
Společenský vývoj (poznání) většinou prochází třemi fázemi. V první fázi hlavní proud (mainstream) pravdu zesměšňuje, ve druhé ji agresivně vyvrací (popř. o ní nehovoří nahlas), no a ve třetí ji "velkoryse" přijme jako banální samozřejmost ve stylu, to jsme přece říkali vždycky (Schopenhauer).

Kromě práva, které jsem vystudoval, se zajímám o politiku, filozofii, makro-ekonomii, sport, společenský vývoj.

Jednou budem dál (možná) - k tomu nám dopomáhej AGI, resp. ASI, resp. CML. 

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.