Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hovory s AI: Něco o kapitalismu v kontextu fiskální politiky Fialovy vlády

Zadlužování je důležitým prvkem kapitalismu a může být výhodné jak na úrovni soukromých firem, tak státu. Snižování schodku prostřednictvím snižování výdajů v době ekonomické stagnace může vést k prohloubení ekonomických problémů.

Šest otázek + dvě doplňující:

Otázka č. 1:

V čem spočívá podstata kapitalismu. Jde mi o pozitivní definici, tj. o uvedení jeho podstatných prvků, na kterých je založeno jeho fungování.

Odpověď AI:

Podstata kapitalismu spočívá v několika základních prvcích, které tvoří jeho fungování a charakterizují jeho ekonomický a společenský systém. Následující body představují tyto klíčové prvky:

  1. Soukromé vlastnictví: V kapitalismu je hlavním znakem vlastnictví výrobních prostředků (jako jsou továrny, půda a kapitál) soukromými jednotlivci nebo korporacemi. Toto soukromé vlastnictví umožňuje jednotlivcům kontrolovat produkci, distribuci a využití těchto prostředků.
  2. Tržní ekonomika: Kapitalismus je založen na tržní ekonomice, kde ceny zboží a služeb jsou určovány nabídkou a poptávkou. Trhy fungují jako mechanismy, které koordinují ekonomické aktivity a alokaci zdrojů bez centrálního plánování.
  3. Ziskový motiv: V kapitalismu je základním motivem ekonomických aktivit snaha o zisk. Jednotlivci a firmy se snaží maximalizovat své zisky prostřednictvím produkce a prodeje zboží a služeb. Tento motiv podporuje inovace, efektivitu a růst.
  4. Konkurenční trhy: Konkurenční prostředí je klíčové pro fungování kapitalistického systému. Konkurence mezi firmami vede k lepšímu využívání zdrojů, nižším cenám a vyšší kvalitě produktů. Také podporuje inovace a technologický pokrok.
  5. Dobrovolná směna: Transakce v kapitalistickém systému jsou založeny na dobrovolné směně mezi jednotlivci a firmami. Každá strana vstupuje do transakce s očekáváním vzájemného prospěchu, což podporuje efektivní alokaci zdrojů.
  6. Omezená vládní intervence: I když v praxi existují různé úrovně vládní regulace a zásahů, princip kapitalismu spočívá v omezené roli státu v ekonomice. Trhy by měly fungovat co nejvíce autonomně, a vládní intervence by měly být minimální a zaměřené především na udržení právního rámce a ochranu vlastnických práv.
  7. Kapitalové trhy: Finanční trhy, kde jsou obchodovány cenné papíry a další finanční nástroje, hrají klíčovou roli v kapitalismu. Umožňují akumulaci a investování kapitálu, což je zásadní pro financování podniků a ekonomický růst.

Tyto prvky společně vytvářejí dynamický a flexibilní ekonomický systém, který je schopen adaptace na změny a podporuje ekonomický rozvoj. Samozřejmě, každý kapitalistický systém může mít své specifické variace a může se lišit v míře, do jaké jsou tyto prvky uplatňovány.

Otázka č. 2:

Pokud jde o výše uvedený prvek Ad 7, tj. o alokaci zdrojů (kapitálu) na kapitálových trzích – popiš podstatu tohoto prvku.

Odpověď AI:

Podstata alokace zdrojů na kapitálových trzích v kapitalismu spočívá v tom, že finanční trhy umožňují efektivní distribuci kapitálu k těm, kteří ho potřebují pro růst a inovace, a od těch, kteří ho mají k dispozici na investice. Tento proces zahrnuje několik klíčových prvků:

  1. Shromažďování kapitálu: Kapitálové trhy, jako jsou burzy cenných papírů, banky a jiné finanční instituce, shromažďují kapitál od různých investorů, včetně jednotlivců, korporací a institucí. Tito investoři poskytují své finanční prostředky výměnou za akcie, dluhopisy nebo jiné finanční nástroje s očekáváním návratnosti investic.
  2. Alokace kapitálu: Kapitálové trhy umožňují efektivní přerozdělení těchto prostředků k podnikům a projektům, které mají potenciál generovat zisk a růst. Firmy mohou získat kapitál vydáváním akcií (equity) nebo dluhopisů (debt), což jim poskytuje potřebné financování pro expanzi, inovace a další investice.
  3. Oceňování rizika a návratnosti: Kapitálové trhy hodnotí riziko a návratnost různých investic. Ceny cenných papírů jsou určovány na základě očekávaných budoucích výnosů a rizik spojených s konkrétní investicí. Tento proces oceňování pomáhá investorům rozhodnout, kam investovat své prostředky, a podporuje efektivní alokaci kapitálu.
  4. Likvidita: Kapitálové trhy poskytují likviditu, což znamená, že investoři mohou snadno nakupovat a prodávat finanční nástroje. To zvyšuje atraktivitu investic, protože investoři mají jistotu, že mohou rychle převést své investice na hotovost, pokud to potřebují.
  5. Diverzifikace: Investoři mohou diverzifikovat své portfolia na kapitálových trzích, což snižuje jejich celkové investiční riziko. Tím, že investují do různých typů aktiv a sektoru, mohou vyvážit potenciální ztráty v jedné oblasti zisky v jiné.
  6. Cenový signál a koordinace: Ceny cenných papírů na kapitálových trzích fungují jako signály, které informují o hodnotě a riziku různých investičních příležitostí. Tyto cenové signály pomáhají koordinovat ekonomické aktivity tím, že směrují kapitál tam, kde je nejvíce potřebný a kde může být nejefektivněji využit.
  7. Regulace a transparentnost: I když kapitalismus obecně preferuje omezenou vládní intervenci, kapitálové trhy vyžadují určitou míru regulace a transparentnosti, aby bylo zajištěno spravedlivé a efektivní fungování. Regulace pomáhají chránit investory, zajišťovat integritu trhů a předcházet podvodům a manipulacím.

Tento mechanismus kapitálových trhů je zásadní pro fungování kapitalistického systému, protože umožňuje efektivní přerozdělení finančních zdrojů, podporuje ekonomický růst, inovace a vytváření hodnoty.

Otázka č. 3:

Teď zkusme do tohoto vztahu investora (nabyvatel akce či dluhopisu – věřitel) a firmy, která kapitál potřebuje na svůj podnikatelský projekt (emitent akcie či dluhopisu – dlužník) namísto firmy dosadit stát, který takto financuje státní dluh. Je tato analogie namístě? Lze namísto budoucího zisku firmy, ze kterého svůj dluh investorovi (majiteli akcie či dluhopisu) splatí i s úroky, dosadit analogicky růst HDP a celkového blahobytu firem a obyvatel, ze kterého plynou vyšší daňové příjmy státu, a ze kterých lze dluh v době jeho splatnosti splatit i s úroky?

Odpověď AI:

Ano, tato analogie je do jisté míry namístě a může být užitečná pro pochopení základních principů, které stojí za financováním státního dluhu prostřednictvím kapitálových trhů. Přestože existují důležité rozdíly mezi financováním firemního a státního dluhu, analogie mezi těmito dvěma případy může pomoci objasnit základní mechanismy a principy, které v obou případech platí.

Podobnosti:

  1. Investoři a Kapitálové trhy:
    • Stejně jako firmy, i státy vydávají dluhopisy, které jsou nakupovány investory na kapitálových trzích. Investoři poskytují své finanční prostředky výměnou za příslib budoucích plateb úroků a splacení jistiny.
  2. Cenový Signál a Oceňování Rizika:
    • Trhy oceňují státní dluhopisy na základě rizika a očekávaného výnosu, stejně jako u firemních dluhopisů. Úrokové sazby státních dluhopisů odrážejí vnímané riziko nesplacení dluhu a celkovou finanční situaci státu.
  3. Likvidita a Diverzifikace:
    • Státní dluhopisy poskytují investorům likvidní a relativně bezpečnou investici, která může být snadno obchodována na sekundárních trzích. Investoři mohou diverzifikovat své portfolia nákupem různých typů dluhopisů.

Rozdíly:

  1. Zdroj Splácení:
    • U firemních dluhopisů je zdrojem splácení dluhu budoucí zisk firmy. Firmy používají kapitál k růstu svého podnikání, což generuje zisky, ze kterých splácejí své závazky.
    • U státních dluhopisů jsou zdrojem splácení daňové příjmy státu. Státy financují své závazky prostřednictvím výběru daní a jiných příjmů z veřejných financí. Růst HDP a celkový ekonomický blahobyt mohou zvýšit daňové příjmy, což usnadňuje splácení dluhu.
  2. Účel Dluhu:
    • Firmy obvykle vydávají dluhopisy za účelem financování specifických projektů nebo expanze, které mají přinést přímé finanční výnosy.
    • Státy mohou vydávat dluhopisy nejen na investice do infrastruktury a veřejných služeb, ale také na pokrytí rozpočtových deficitů, stabilizaci ekonomiky nebo financování sociálních programů.
  3. Role Centrální Banky:
    • Centrální banky mohou hrát klíčovou roli ve správě státního dluhu prostřednictvím měnové politiky a operací na otevřeném trhu. Mohou nakupovat státní dluhopisy, ovlivňovat úrokové sazby a stabilizovat trhy, což nemá obdoby v případě firemních dluhopisů.

Analogie růstu HDP a celkového blahobytu:

Růst HDP a celkový blahobyt mohou být považovány za analogii budoucích zisků firmy, protože zlepšení ekonomického výkonu státu zvyšuje jeho schopnost generovat daňové příjmy a splácet své závazky. Přestože existují klíčové rozdíly mezi financováním firemního a státního dluhu, analogie mezi těmito dvěma situacemi může být užitečná pro pochopení základních ekonomických principů a mechanismů, které stojí za alokací kapitálu a oceňováním rizika na kapitálových trzích.

Otázka č. 4:

Lze s ohledem na výše uvedené konstatovat, že podstatou kapitalismu je mj. též zadlužování ať už soukromých investorů nebo státu? A není tedy s ohledem na výše uvedené zadlužování státu z dlouhodobého hlediska výhodné?

Odpověď AI:

Podstatou kapitalismu je mimo jiné využívání dluhu jako nástroje pro financování růstu a investic, a to jak na úrovni soukromých investorů, tak státu. Zadlužování umožňuje podnikům a státům získávat potřebné prostředky pro růst, inovace a zajištění veřejných služeb. Nicméně, je důležité rozlišovat mezi účelem a řízením zadlužení v různých kontextech.

Zadlužování v kapitalismu:

  1. Soukromé Zadlužení:
    • Firmy: Firmy se zadlužují, aby financovaly expanzi, investice do nových technologií, akvizice nebo překlenutí krátkodobých finančních potřeb. Pokud jsou tyto investice úspěšné, mohou generovat vyšší zisky, které umožní splácení dluhu a zvýšení hodnoty pro akcionáře.
    • Domácnosti: Domácnosti mohou využívat dluh (např. hypotéky, spotřebitelské úvěry) k financování nákupu bydlení, vzdělání nebo spotřeby, což může zvýšit jejich životní úroveň.
  2. Státní Zadlužení:
    • Investice do Infrastruktur: Stát se může zadlužovat, aby financoval velké infrastrukturní projekty, které podporují ekonomický růst, zvyšují produktivitu a vytvářejí pracovní místa.
    • Ekonomická Stabilizace: Zadlužení může být využito k stabilizaci ekonomiky během recesí prostřednictvím fiskálních stimulů, což může zmírnit dopady hospodářských cyklů.
    • Sociální Programy: Financování sociálních programů může podporovat celkový blahobyt obyvatelstva a dlouhodobě zlepšovat ekonomické podmínky.

Výhody a Nevýhody Státního Zadlužení:

Výhody:

  1. Ekonomický Růst: Investice financované státním dluhem mohou podporovat růst HDP, zvyšovat produktivitu a vytvářet nové pracovní příležitosti.
  2. Protikrizová Opatření: Zadlužení může umožnit státu reagovat na ekonomické krize a recese prostřednictvím stimulů, což může urychlit ekonomické oživení.
  3. Dlouhodobé Investice: Zadlužení může financovat dlouhodobé projekty, které jsou prospěšné pro budoucí generace.

Nevýhody:

  1. Úrokové Náklady: Vysoké úrovně zadlužení mohou vést k vysokým úrokovým nákladům, které mohou omezit schopnost státu financovat jiné priority.
  2. Riziko Dluhové Pasti: Příliš vysoké zadlužení může vést k problémům s refinancováním dluhu a zvýšit riziko finanční nestability.
  3. Vytěsnění Soukromých Investic: Zvýšené státní zadlužení může vést k vyšším úrokovým sazbám, což může vytěsnit soukromé investice.

Shrnutí:

Zadlužování je důležitým prvkem kapitalistického systému a může být výhodné, pokud je dobře řízeno a použito pro produktivní účely. Zadlužení může podporovat růst, inovace a ekonomickou stabilitu. Avšak, stejně jako u firem, i státní zadlužení musí být udržitelné a musí být řízeno s ohledem na dlouhodobé fiskální zdraví. Výhody státního zadlužení tedy závisí na jeho účelném využití a schopnosti státu řídit své dluhy efektivně a zodpovědně.

Otázka č. 5:

Co si myslíš o zadlužení ČR resp. o jeho schodkovém státním rozpočtu?

Odpověď AI:

V České republice byl státní dluh tradičně relativně nízký v porovnání s průměrem EU, což poskytuje určitý prostor pro zvýšení dluhu v obdobích ekonomické nejistoty. Nicméně, je třeba se zaměřit na dlouhodobou udržitelnost veřejných financí.

Schodkový rozpočet může být odůvodněný v časech hospodářských krizí, jako byla pandemie COVID-19, kdy vláda potřebovala zvýšit výdaje na zdravotní péči a ekonomickou podporu. Nicméně, dlouhodobě by měl stát usilovat o vyrovnané rozpočty a redukci dluhu, aby se snížila závislost na půjčkách a zajistila finanční stabilita.

Zadlužování státu a schodkový rozpočet jsou nástroje, které mohou být v určitých situacích užitečné, ale musí být používány opatrně a s ohledem na dlouhodobou fiskální stabilitu.

Otázka č. 6:

Co si myslíš o tom, že Vláda ČR v době ekonomické stagnace a bezprecedentního poklesu průměrných reálných mezd v důsledku vysoké inflace, primárně usiluje o snížení schodku státního rozpočtu prostřednictvím snižování jeho výdajů? K čemu to povede?

Odpověď AI:

Snižování schodku státního rozpočtu prostřednictvím snižování výdajů v době ekonomické stagnace a poklesu reálných mezd může mít několik významných dopadů, které je třeba důkladně zvážit.

Potenciální dopady

  1. Hospodářský pokles: Snížení státních výdajů může snížit celkovou poptávku v ekonomice, což může vést k prohloubení ekonomické stagnace nebo dokonce k recesi. Vláda hraje klíčovou roli v podpoře poptávky, zejména v dobách slabé ekonomické aktivity.
  2. Zhoršení životní úrovně: Pokud jsou výdaje snižovány v oblasti sociálních služeb, zdravotní péče, vzdělání nebo infrastruktury, může to negativně ovlivnit životní úroveň obyvatelstva. Snižování výdajů na sociální podporu může zejména zasáhnout nejzranitelnější skupiny obyvatel.
  3. Dlouhodobé negativní dopady: Snižování investic do klíčových oblastí, jako je vzdělání a infrastruktura, může mít dlouhodobé negativní dopady na ekonomický růst a konkurenceschopnost země.

Alternativní přístupy

  1. Vyvážený fiskální mix: Vláda by mohla zvážit kombinaci snižování výdajů a zvyšování příjmů, například prostřednictvím reformy daňového systému, aby zajistila fiskální stabilitu, aniž by výrazně podkopávala ekonomickou aktivitu.
  2. Cílené škrty a investice: Namísto plošného snižování výdajů by vláda mohla provést cílené škrty v neefektivních oblastech a současně zvýšit investice do oblastí, které podporují ekonomický růst a zaměstnanost.
  3. Podpora inovací a růstu: Investice do výzkumu, vývoje a inovací mohou pomoci nastartovat dlouhodobý ekonomický růst a zlepšit konkurenceschopnost ekonomiky.

Doporučení

  • Kratkodobé stimulace: V krátkodobém horizontu může být vhodnější zaměřit se na stimulační opatření, která podpoří ekonomickou aktivitu a zaměstnanost, než na drastické snižování výdajů.
  • Fiskální udržitelnost: Dlouhodobě je důležité zajistit fiskální udržitelnost, ale v době ekonomické stagnace by měla být přijata opatření, která minimalizují negativní dopady na ekonomiku a obyvatelstvo.
  • Sociální ochrana: Zachování nebo dokonce zvýšení výdajů na sociální ochranu a podporu může pomoci zmírnit negativní dopady na životní úroveň obyvatel a podpořit poptávku.

Snižování schodku státního rozpočtu prostřednictvím snižování výdajů v době ekonomické stagnace může vést k prohloubení ekonomických problémů. Alternativní přístupy, které kombinují fiskální disciplínu s podporou růstu a sociální ochranou, mohou být účinnější pro zajištění dlouhodobé prosperity a stability.

Dvě doplňující podotázky pro geopolitiký kontext:

Otázka č. 7

Lze z empirického pohledu konstatovat, že ekonomicky nejvyspělejší státy jsou často nejvíce zadlužené (nejen absolutně, ale i relativně ve vztahu k výši HDP)?

Odpověď AI:

Empirické důkazy naznačují, že mnoho ekonomicky vyspělých států má vysoké úrovně státního dluhu, jak absolutně, tak i relativně ve vztahu k HDP. Toto pozorování má několik příčin a implikací:

Empirické Důkazy:

  1. Vysoký Státní Dluh v Ekonomicky Vyspělých Státech:
    • Spojené státy americké: USA má vysoký státní dluh jak v absolutních hodnotách, tak jako procento HDP. V roce 2021 se státní dluh USA pohyboval okolo 125 % HDP.
    • Japonsko: Japonsko má jeden z nejvyšších poměrů státního dluhu k HDP na světě, přesahující 250 %.
    • Evropské země: Mnoho zemí Evropské unie, včetně Itálie a Francie, má vysoké úrovně státního dluhu ve vztahu k HDP. Například Itálie má státní dluh přesahující 150 % HDP.

Příčiny Vysokého Dluhu v Ekonomicky Vyspělých Státech:

  1. Dlouhodobé Investice a Sociální Výdaje:
    • Vyspělé státy často investují do rozsáhlé infrastruktury, vzdělávání, zdravotnictví a sociálních programů, což může vést k vysokým úrovním zadlužení.
  2. Fiskální Stimulace a Ekonomické Krize:
    • V reakci na ekonomické krize, jako byla finanční krize v roce 2008 nebo pandemie COVID-19, přijímají vyspělé státy fiskální stimulační opatření, která zvyšují státní dluh.
  3. Nízké Úrokové Sazby:
    • Vyspělé státy mohou těžit z nízkých úrokových sazeb, což snižuje náklady na obsluhu dluhu a umožňuje jim půjčovat si více prostředků.
  4. Přístup na Mezinárodní Kapitálové Trhy:
    • Ekonomicky vyspělé státy mají lepší přístup na mezinárodní kapitálové trhy a mohou si půjčovat za příznivých podmínek.

Implikační Vliv Vysokého Dluhu:

  1. Udržitelnost Dluhu:
    • Ekonomicky vyspělé státy často mají vyšší kapacitu pro udržení vysokých úrovní dluhu díky silným ekonomikám, stabilním příjmům a důvěře investorů.
    • Japonsko je příkladem země s velmi vysokým dluhem, ale nízkými úrokovými náklady a relativní stabilitou díky vysoké domácí poptávce po dluhopisech.
  2. Ekonomický Růst a Investice:
    • Vyspělé státy mohou využívat státní dluh k financování investic, které podporují dlouhodobý ekonomický růst.
    • Pokud jsou prostředky získané prostřednictvím zadlužení efektivně investovány do produktivních projektů, mohou přinést pozitivní ekonomické výsledky.
  3. Rizika a Výzvy:
    • Vysoké úrovně dluhu mohou představovat riziko, pokud se úrokové sazby zvýší nebo pokud se zhorší fiskální situace. To může vést k problémům s refinancováním dluhu.
    • Politické a ekonomické nestability mohou ztížit správu vysokého státního dluhu.

Shrnutí:

Empiricky lze konstatovat, že mnoho ekonomicky nejvyspělejších států je často vysoce zadluženo jak absolutně, tak relativně ve vztahu k HDP. Toto zadlužení je často výsledkem investic do veřejných služeb, reakcí na ekonomické krize a výhod nízkých úrokových sazeb. I když vysoký státní dluh může přinášet výhody ve formě investic do růstu, také představuje výzvy a rizika, která vyžadují pečlivé řízení a dlouhodobou udržitelnost.

Otázka č. 8

A naopak: Lze z empirického pohledu konstatovat, že ekonomicky nejzaostalejší státy jsou často nejméně zadlužené (nejen absolutně, ale i relativně ve vztahu k výši HDP)?

Odpověď AI:

Z empirického pohledu lze konstatovat, že mnohé ekonomicky zaostalejší státy mají nižší úrovně státního dluhu jak absolutně, tak relativně ve vztahu k HDP. Tento jev má několik příčin a implikací, které se liší od situace v ekonomicky vyspělých zemích.

Empirické Důkazy:

  1. Nižší Úrovně Státního Dluhu:
    • Mnoho méně rozvinutých zemí má nižší úrovně státního dluhu v absolutních číslech a často i jako procento HDP. Například některé africké země nebo státy v jihovýchodní Asii mají relativně nízké úrovně zadlužení.
    • Podle Mezinárodního měnového fondu (MMF) některé méně rozvinuté ekonomiky jako Nigérie nebo Bangladéš měly státní dluh pod úrovní 40 % HDP.

Příčiny Nižšího Dluhu v Ekonomicky Zaostalejších Státech:

  1. Omezený Přístup na Kapitálové Trhy:
    • Méně rozvinuté země často nemají snadný přístup na mezinárodní kapitálové trhy. To omezuje jejich schopnost si půjčovat a vede k nižším úrovním státního dluhu.
    • Vysoké úrokové sazby a vyšší rizikové prémie pro tyto země také snižují jejich schopnost si půjčovat.
  2. Nižší Kapacita pro Obsluhu Dluhu:
    • Méně rozvinuté země mají často slabší ekonomickou základnu, což omezuje jejich schopnost generovat příjmy a udržovat vysoké úrovně dluhu.
    • Slabé fiskální systémy a nižší výběr daní snižují jejich schopnost financovat zadlužení.
  3. Externí Podpora a Odpouštění Dluhů:
    • Mnohé méně rozvinuté země získávají zahraniční pomoc a půjčky s nízkými úrokovými sazbami od mezinárodních organizací a rozvinutých států, což může snižovat jejich potřebu komerčního zadlužení.
    • Programy na odpouštění dluhů, jako je iniciativa Heavily Indebted Poor Countries (HIPC) od Světové banky a MMF, snížily úrovně dluhu některých nejchudších zemí.

Implikační Vliv Nižšího Dluhu:

  1. Omezené Investiční Možnosti:
    • Nižší úrovně dluhu mohou omezit schopnost méně rozvinutých zemí investovat do infrastruktury, vzdělání a zdravotnictví, což brzdí jejich ekonomický růst.
    • Nedostatek finančních zdrojů omezuje jejich schopnost reagovat na krize a podporovat rozvojové projekty.
  2. Vnější Závislost:
    • Mnohé méně rozvinuté země jsou závislé na zahraniční pomoci a půjčkách od mezinárodních organizací, což může omezovat jejich ekonomickou suverenitu a nezávislost.
    • Zahraniční pomoc často přichází s podmínkami, které mohou ovlivňovat domácí politiku a ekonomické strategie.
  3. Makroekonomická Stabilita:
    • Nižší úrovně dluhu mohou přispět k větší makroekonomické stabilitě a nižšímu riziku dluhových krizí. Avšak bez adekvátního financování mohou tyto země čelit problémům s rozvojem a růstem.

Shrnutí:

Z empirického pohledu lze skutečně konstatovat, že mnoho ekonomicky zaostalejších států má nižší úrovně státního dluhu jak absolutně, tak relativně ve vztahu k HDP. Toto nižší zadlužení je často výsledkem omezeného přístupu na kapitálové trhy, nižší kapacity pro obsluhu dluhu a závislosti na zahraniční pomoci. I když nižší úrovně dluhu mohou přispět k makroekonomické stabilitě, zároveň omezují schopnost těchto zemí investovat do klíčových oblastí potřebných pro dlouhodobý ekonomický růst a rozvoj.

Otázka č. 9 – řečnická

Zavede fiskální politika Fialovy vlády Česko mezi státy zmíněné v otázce č. 7, nebo spíše mezi státy zmíněné v otázce č. 8 ???!!!

Jedním z principů rozpočtového práva je princip přednosti výdajů před příjmy. - Blog iDNES.cz

Autor: Jan Pavelec | úterý 16.7.2024 15:05 | karma článku: 0 | přečteno: 11x
  • Další články autora

Jan Pavelec

Premiér Fiala svými výroky vůbec neohrožuje svobodu a demokracii.

Premiér Fiala svými výroky nechce rozpoutat občanskou válku. Chce si jimi jen dopomoci k vítezství ve svobodných volbách. Poraženými mají být populisté a extrémisté (politici a jejich voliči), kterým tuto zemi nehodlá přenechat.

16.4.2024 v 14:35 | Karma: 33,68 | Přečteno: 948x | Diskuse | Politika

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma: 16,74 | Přečteno: 350x | Diskuse | Politika

Jan Pavelec

ČT je hlásnou troubou pětikoalice

Je to zjevné ze způsobu vedení TV debat, z otázek, kterou jsou kladeny, z odpovědí, které jsou souhlasně rozvíjeny nebo naopak nesouhlasně ostrakizovány, a hlavně z témat, která jsou nastolována nebo naopak zcela ignorována.

9.3.2024 v 9:35 | Karma: 21,86 | Přečteno: 396x

Jan Pavelec

V. Kovářová, Škrty nejsou tupé. Jsou životně nutné (...Tak pravil Zarytýreformista)

Nutkavá potřeba některých politických stran neustále něco reformovat, není naplněním životní nutnosti, nýbrž extrémním výronem voluntarismu a antisystémismu. Životní nutností je zmizení těchto stran v propadlišti dějin.

15.12.2023 v 17:08 | Karma: 8,96 | Přečteno: 167x | Diskuse

Jan Pavelec

Soukromoprávní regulace cen elektřiny u výrobce

Něco málo k popletené představě o tom, že ochrana minoritních akcionářů spočívá v tom, že ČEZ musí levně vyrobenou elektřinu prodávat za cenu, jejíž výše je v rozporu s dobrými mravy a v rozporu s prodejními cenami před rokem 2022

9.12.2023 v 13:32 | Karma: 28,83 | Přečteno: 523x | Diskuse | Politika
  • Nejčtenější

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

14. října 2024

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních...

K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie

5. října 2024  13:02,  aktualizováno  8.10 14:41

Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....

Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne

9. října 2024  15:24

Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...

Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku

10. října 2024  14:33

Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

9. října 2024  21:41

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...

Vláda projedná digitalizaci stavebního řízení, kvůli které skončil Bartoš

16. října 2024  5:15,  aktualizováno  9:39

Vláda Petra Fialy určí, jak bude stát postupovat v digitalizaci stavebního řízení, kvůli níž byl...

Antimonopolní úřad zasahuje v Seznamu. Šetří podezření z dominance

16. října 2024  9:39

Aktualizujeme Antimonopolní úřad uvedl dle svého mluvčího, že od úterka zasahuje v sídle Seznam.cz při...

Vláda bude jednat o zvýšení platů politiků, soudců i státních zástupců

16. října 2024  9:30

Vláda bude jednat o zvýšení platů politiků, soudců a státních zástupců. Po kritice původního plánu...

Italové začali přemisťovat migranty do Albánie. Připlula první loď

16. října 2024  9:27

Do Albánie připlula italská vojenská loď s první skupinou migrantů, kteří budou umístěni v...

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 825x
Kromě práva, které jsem vystudoval, se zajímám o politiku, filozofii, makro-ekonomii, sport, společenský vývoj.

Jednou budem dál (možná) - k tomu nám dopomáhej AGI, resp. CML. 

Seznam rubrik