Budějická zácpa

Pokud se chystáte do Českých Budějovic, nebo rovnou do Budějc, zamyslete se nad tím zdali Vám za to návštěva metropole jižních Čech opravdu stojí. A připravte se na to, že se budete kochat památkami a architekturou daleko déle než by bylo libo....

RealitaCzech Guevara

Ne, že by snad nebylo co zde obdivovat, to rozhodně ne. Zdejší radnice si je toho samozřejmě vědoma a proto si Vás ve městě podrží o mnoho déle ani nebudete vědět jak.

 

Pokud Vás zajímá jak, čtěte dál, pokud ne přijeďte se rovnou pokochat! Místní radní objevili sílu dopravních značek, semaforů, autobusových pruhů a v neposlední řadě odpočívadel pro pěšáky přecházejících vozovku. Doporučuji přijet od Tábora, mezi poli číhá na silnici Sněhulák  v podobě dvou kruhových objezdů z nichž jeden  má kupodivu jen vjezd a výjezd.

 

Budějice jsou taková stotisícová obydlená placka na soutoku Malše a Vltavy, což svědčí cyklistům, kterých je víc leda v Pekingu. A ještě že tu jsou! Při představě, že by ti, kteří šlapou do pedálů 365 dní v roce sedli za volanty aut totiž musí vstávat vlasy i inspektoru Kojakovi. Každodenní dopravní kalamita zde vypukne ráno a končí kolem 6. hodiny večerní. Ovšem rohlíky do obchodů nezavezou a hasičské cyklistické jednotky zdaleka nedosahují efektivity hasičských vozů, což je ovšem pravděpodobně jen nedostatečným tréningem a časem se to zlepší....

 

Budějice nepostrádají jen obchvat, což je řešení kterého se možná dočkají příští generace. Budějice postrádají radního který by do práce nechodil pěšky a nebo na kole. Nejlépe někoho kdo tu jezdí třeba s ambulancí, aby ti ptáčkové z modrého domu na náměstí pochopili dopady svých rozhodnutí. Nedivil bych se, kdyby řidiči ambulancí dělali na půl úvazku i řidiče pohřebních služeb, tady by k tomu stačilo jen vypnout majáčky a pustit z amplionu něco pomalejšího.

 

Ze všech měst která jsem prozatím měl možnost projet mají Budějovice jednoznačně nejvíce dopravních značek, na obyvatele, na kilometr a myslím že jich je tu dost i pro všechny potkany. Otázkou je kdo na té výzdobě města lízátky různých tvarů, barev a významů profituje. Budějičáci to rozhodně nejsou, mezi počtem značek a komfortem pohybu jakýmkoliv dopravním prostředkem včetně volského potahu a rikšy je jednoznačně nepřímá úměra.

 

Podle počtu značek by tu měla být poslední dopravní nehoda zaznamenána zhruba v době kdy byl na nedaleké Kleti zastřelen poslední vlk. Ovšem tak tomu ani zdaleka není. Apatická dopravní značka ani mrkající semafor ještě nikomu nohu z plynu nesundal. Jenže proč by budějovičtí radní měli hledat levnější a rozumnější řešení? Městská kasa má peněz dost. Dobrovolných dárců se najde spousta, supům z parkovací služby stačí jen kroužit kolem náměstí a obout denně několik zaparkovaných vozů. Za výkupné vždycky nějakou tu značku zase přikoupí. To, že jsou již i u nás v kotlině české města, která se dokázala inspirovat, značky sundat, a kupodivu zjistit, že dopravních nehod ubylo se k prameništi Budvaru ještě nedostalo.

 

Až se takový novátorský přístup sem do Budějic dostane, stanou se dvě věci.

1. Jistá firma bude odstavena od lukrativních zakázek.

2. Všichni domácí i přespolní řidiči prostě budou svojí vlastní touhou po přežití donuceni sundat nohu z plynu před každou křižovatkou nebo nepřehledným místem, prostě proto, aby se v jednom kuse dostali tam, kam zrovna míří. Řidiči se rozvzpomenou na pravidlo pravé ruky, a budou při řízení nuceni používat kromě nohou a rukou i hlavy.

 

Dopravní značky jsou třeba, nějak si ale kacířsky myslím, že by měli dopravní situaci zpřehlednit, nikoliv naopak. Proto mi to nedá a ptám se: Je jich skutečně třeba tolik jako na Lidické v zatáčce u soudu? Je opravdu potřeba mít na Mánesovce u Tužek tři semafory na 100 metrů a k tomu ostrůvek pro chodce, v místech kudy se několikrát denně prodírá ambulance?

 

A pruhy pro autobusy? A nebo ostrůvky pro chodce ve středu vozovky, v místech kde jsou celkem 2 jízdní pruhy? Proboha proč? Jsou snad chodci již v půli cesty přes silnici natolik unaveni, že musí odpočívat? Pokud ano, mělo by na tyto ostrůvky město instalovat lavičky, pítka a bagetomety. Kudy má v případě potřeby prosvištět ambulance? Když už řidiči umožní průjezd středem, ostrůvek podle mých pozorování kupodivu neuhne. Nebo se snad pletu? Pokud existuje někde na ulici bezpečné místo pro chodce, je to zpravidla chodník. Ostrůvek v Budějicích rozhodně bezpečný není, má-li totiž řidič sledovat dopravu kolem sebe, řídit se dopravními značením hustým tak, že mnohdy nejsou vidět ani domy skryté za ním, ostrůvek mi rozhodně jako místo pro piknik vhodné nepřipadá. Ostrůvky se používají, tam kde je jakýsi středový dělící pás, například tramvajová trať. V Budějicích pokud dobře vím jezdí autobusy a autobusy s tykadly (takzvané kšandabusy) tramvaj jsem zde neviděl.

 

Zajímalo by mě zdali někdo z radnice slyšel o obskurním oboru zvaném kapacitní plánování. Do města totiž, ať se to úředníkům líbí nebo ne, přijede denně zhruba stejné množství aut, ve stejnou dobu, pokud se taková tepna rozhodnutím úředním zůží, například pruhem pro autobusy, auta se kupodivu nevypaří, jen se budou tlačit déle a budějičáci to musí doslova vydýchat. Taková Rudolfovská třída, Husovka, Lidická a nebo ulice Na sadech, Strakonická, Dlouhý most to jsou přes den pasti! A objet není kudy, Dlouhá louka na tom není lépe, jen ty pruhy pro veřejnou dopravu tam chybí. A zkoušet nějaké zkratky? Naprostá ztráta času, jezdí sem stále stejní lidé a zkratky znají také.

 

Říká se že vždycky může být hůř, v Budějicích si to osobně neumím dost dobře představit, leda by tu vznikly ještě letové koridory pro holuby. Z města si totiž nikdo, ale opravdu NIGDO holubník dělat nebude!

 

Ono by možná nejrychlejším řešením celé této zapeklité situace bylo, rozdat jisté skupině obyvatel pilky na železo a dvoukoláky a vyslat je podél silnic sklidit tu úrodu kosočtverců!

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lukáš Janouš | pondělí 14.1.2013 14:35 | karma článku: 18,57 | přečteno: 1217x
  • Další články autora

Lukáš Janouš

Stojím za Andrejem Babišem

10.6.2019 v 12:00 | Karma: 28,53

Lukáš Janouš

Letenka pro Miloše

7.4.2015 v 14:00 | Karma: 19,78

Lukáš Janouš

Nikdo

4.4.2015 v 20:02 | Karma: 17,91

Lukáš Janouš

Ten nás zase vypek!

19.3.2015 v 14:00 | Karma: 7,11